مراغه- ایرنا- فرمانده سپاه ناحیه مراغه، بسیج را یک تشکل مکتبی و ولایی، از مردم، با مردم و برای مردم خواند و گفت: بسیجیان مراغه با تمام وجود در میدان خدمت‌رسانی به مردم حضور دارند و طی یکسال گذشته خدمات بسیار چشمگیری در سطح شهرستان عرضه کرده‌اند.

سرهنگ پاسدار سعید رشیدی روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر بسیج سازندگی و پایگاه‌ها و رده‌های مقاومت، ۲۷۰ گروه جهادی ثبت شده در سطح شهرستان وجود دارد که اعضای آنها در زمینه کمک به نیازمندان و دست گیری از مردم انجام وظیفه می‌کنند.

وی اضافه کرد: خدمات بسیجیان مراغه طی یکسال گذشته در زمینه‌هایی چون مسایل فرهنگی، آموزشی، احداث خانه محرومان، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی، تهیه جهیزیه و کمک به برداشت محصول کشاورزان تبلور یافته است.

وی به تهیه و توزیع ۷۰ سری جهیزیه توسط بسیجیان اشاره کرد و اظهار داشت: از هفته بسیج سال قبل تا هفته بسیج امسال ۱۵ باب خانه محرومان توسط گروه‌های جهادی شهرستان احداث و ۲۵ باب نیز مرمت شده است.

سرهنگ رشیدی اجرای طرح کرامت در برخی از محله‌های سطح شهر با هدف جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و اجرای برنامه‌های آموزشی را از دیگر خدمات بسیجیان مراغه در بخش فعالیت‌های فرهنگی عنوان کرد. 

نقش‌آفرینی بسیجیان مراغه در مبارزه با کرونا

فرمانده سپاه ناحیه مراغه بیان کرد: بسیجیان مراغه طی یکسال گذشته در زمینه مبارزه با ویروس کرونا از طریق مشارکت در طرح شهید سلیمانی نقش موثری ایفا کردند و در مقطعی سه هزار نفر از آنان در گروه‌های حمایتی، نظارتی و مراقبتیِ ستاد مقابله با کرونای شهرستان سازماندهی شدند. 

سرهنگ رشیدی اضافه کرد: از نخستین روزهای شیوع کرونا تاکنون نزدیک به ۵۰ هزار بسته معیشتی و ۶۵ هزار بسته بهداشتی توسط بسیجیان تهیه و توزیع شده است.

وی ادامه داد: بسیجیان در زمینه واکسیناسیون کرونا نیز موثر واقع شدند و مرکز تزریق تجمیعی واکسیناسیون توسط بهداری سپاه در دو نقطه شامل ورودی شهرک امام حسن(ع) و بهداری سپاه فعال شد.

وی اظهار داشت: برخی از گروه‌های جهادی از جمله گروه «متعلمان گمنام»، آموزش کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق محروم و روستاهای دور افتاده را بر عهده گرفتند و بیش از ۱۰۰ کودک فاقد گوشی هوشمند یا ساکن روستاهای فاقد اینترنت را به صورت حضوری آموزش دادند.

فرمانده سپاه ناحیه مراغه تصریح کرد: عملکرد بسیجیان مراغه در دوران کرونا به قدری شاخص بوده که آنان در برخی از زمینه‌ها طلایه‌دار کشور بودند؛ تا جایی که توزیع بسته‌های معیشتی برای نخستین‌بار در سطح کشور با توزیع یکهزار و ۴۰۰ بسته به یاد هزار و ۴۰۰ شهید شهرستان انجام شد که مورد تشویق سپاه عاشورا قرار گرفت.

فرمانده سپاه ناحیه مراغه: توزیع بسته‌های معیشتی برای نخستین‌بار در سطح کشور از اقدام بسیجیان مراغه در زمینه توزیع هزار و ۴۰۰ بسته به یاد هزار و ۴۰۰ شهید این شهرستان رقم خورد

سرهنگ رشیدی افزود: گروه‌های جهادی مراغه در زمینه مقابله با کرونا تا جایی پیش رفتند که برخی از آنها با عضویت حدود ۴۰۰ نفری بسیجیان به قرارگاه جهادی تبدیل و در نهایت این گروه‌ها کمیته‌بندی شدند.

وی ادامه داد: دو گروه جهادی از بسیجیان مراغه نیز به کمک آن دسته از خانواده‌های مبتلا به کووید ۱۹ رفتند که نمی‌توانستند محصول را به علت بیماری برداشت کنند و برخی دیگر از گروه‌ها نیز باغ سیب اجاره کردند و سود آن را به تهیه بسته‌های معیشتی برای بیماران اختصاص دادند. 

وی اظهار داشت: توزیع هزار بسته نوشت‌افزار و ۱۰۰ میلیون تومان کارت هدیه که هزینه آن با دعوت از صاحبان صنایع و خیران شهرستان تامین شد، از دیگر خدمات شاخص بسیجیان طی دوران شیوع کرونا به شمار می‌رود. 

فرمانده سپاه ناحیه مراغه با بیان اینکه برخی از رزمایش‌های بسیجیان این شهرستان در زمینه مبارزه با کرونا بازتاب کشوری داشته، ادامه داد: تهیه دستگاه‌های اکسیژن‌ساز با مشارکت مالی خیران و ویزیت رایگان بیماران در بهداری سپاه نیز بخشی از خدمات درمانی بسیجیان و سپاهیان به مردم این شهرستان محسوب می‌شود.

سرهنگ رشیدی به راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک توسط بسیج خواهران نیز اشاره و تاکید کرد: این بسیجیان، نیازمندی مردم شهرستان به ماسک را تامین کردند و تاکنون ۱۰۰ هزار عدد ماسک رایگان توسط آنان تولید و توزیع شده است.  

مشارکت بسیجیان مراغه در رونق‌بخشی به تولید

فرمانده سپاه ناحیه مراغه بیان کرد: اجرای طرح‌های رونق‌بخشی به تولید و رفع موانع از ماموریت‌های بسیج سازندگی بوده و در همین راستا اجرای طرح فدک یا حمایت از بانوان با رونق مشاغل خانگی و طرح استادشاگردی توسط بسیج اصناف به صورت گسترده در سطح شهرستان اجرا شده است. 

سرهنگ رشیدی اظهار داشت: کمک به آموزش روستائیان در جهت خودکفایی و برقراری امنیت غذایی پایدار به عنوان یکی از سیاست‌های اولویت‌دار دولت نیز توسط بسیج سازندگی دنبال می‌شود. 

وی همچنین در بحث اقتصاد مقاومتی به تشکیل ۵۰ صندوق قرض‌الحسنه با مشارکت مردم در نقاط مختلف شهرستان اشاره کرد و افزود: تاکنون ۸۰۰ نفر از تسهیلات این صندوق‌ها برای اشتغالزایی استفاده کرده‌اند و تسهیلاتی نیز به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا از طریق این صندوق‌ها پرداخت شده است. 

وی اظهار داشت: برگزاری کلاس‌های آموزش زنبورداری، پرورش بوقلمون، قارچ و زعفران از دیگر اقدامات بسیجیان در جهت رونق‌بخشی به تولید محسوب می‌شود. 
 
بسیج مجموعه‌ای مقدس، آرمان‌خواه و عدالت‌طلب است

فرمانده سپاه ناحیه مراغه با اشاره به اینکه حضرت امام(ره) تشکیل بسیج را یکی از الطاف خفیه الهی در حق ملت ایران دانسته‌اند، بیان کرد: بسیج مجموعه‌ای مقدس، آرمان‌خواه و عدالت‌طلب است و انگیزه‌های دینی، انقلابی و انسانی دارد.

سرهنگ رشیدی بیان کرد: هر انسان آزاده و با عزتی که قلبش با آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌تپد و دغدغه دین و انقلاب و ارزش‌های اسلامی دارد، بسیجی است؛ حتی اگر پرونده بسیجی نداشته باشد یا اصلا در ایران نباشد.

وی به فلسفه تشکیل بسیج نیز اشاره کرد و اظهار داشت: فلسفه تشکیل بسیج در نگاه استراتژیک حضرت امام خمینی (ره) آیه ۶۰ سوره «انفال» با مضمون «وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّة وَ مِن رِباطِ الخَیل تُرهِبونَ به عَدُوَّ اللِّه وَ عَدُوَّکُم» است و ایشان با درک درست و شناخت صحیح از آینده انقلاب و تهدیدها، فرمان تشکیل بسیج را در پنجم آذر ۱۳۵۸ صادر کرد.

وی ادامه داد: بسیج در آغازین روزهای عمر خود یک آزمون سخت الهی همچون جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشت و اگرچه در آن دوران سازمان رزمی آن تشکیل نشده بود اما بسیجیان با عشق به حضرت امام (ره) و آرمان‌های انقلاب اسلامی و اخلاصی که در این شجره طیبه وجود دارد، توانستند در جنگ شگفتی خلق کنند.

فرمانده سپاه ناحیه مراغه اضافه کرد: جهان در جنگ تحمیلی ایران با پدیده شگفت‌انگیزی با عنوان بسیج مواجه شد و این تشکل مردمی معادلات جنگ را تغییر داد.

سرهنگ رشیدی تاکید کرد: بسیج در طول ۴۰ سال گذشته در همه صحنه‌ها حضور پررنگ داشت و با موفقیت از آزمون‌ها بیرون آمده است؛ موفقیتی که همواره و با حضور بسیجیان در میدان خدمتگزاری ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا وقتی فرمانده سپاه ناحیه مراغه بیان می‌کند که «بسیجیان مراغه با تمام وجود در میدان هستند»، خواسته یا ناخواسته حرکت آنان در امتداد میسر «مرد میدان» و «سردار دلها» در ذهن تداعی می‌شود.