عرفان مرادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان اعتبار پیشبینی شده از محل منابع ملی، استانی و سایر ردیفها در طرحهای در دست اجرای این استان هزینه میشود.
وی افزود: عمده طرحهای هدف این اعتبارات شامل کریدر بزرگراهی غرب کشور (بزرگراه کرمانشاه - میاندوآب)، جاده مریوان - سنندج، طرح چهار خطه کردن گردنه صلوات آباد (محور سنندج – همدان)،احداث چهار خطه بیجار-دیواندره و چهارخطه سقز-بانه است.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان به طرح کریدور بزرگراهی غرب کشور در استان گفت: بزرگراه کرمانشاه- میاندوآب بخشی از کریدور بزرگراهی غرب کشور بوده که از ۴۱۶ کیلومتر طول این بزرگراه حدود ۳۲۰ کیلومتر آن در کردستان واقع شده و اکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵۵ کیلومتر از این مسیر در کردستان زیربار ترافیک رفته است، اضافه کرد: طول کلی کریدور بزرگراهی غرب کشور یک هزار و ۳۲۸ کیلومتر است که پنج استان غرب کشور را در بر میگیرد.
مرادی یادآور شد: اتمام عملیات اجرایی پروژه بزرگراهی کرمانشاه - میاندوآب نیاز به اعتباری بیش از ۳۳هزار میلیارد ریال دارد که در صورت تامین آن و تخصیص اعتبار لازم انتظار می رود در سه سال آینده به بهرهبرداری برسد.
وی اظهار داشت: بهبود شرایط ترافیکی، ارتقای سطح برخورداری از راه مناسب، تسهیل مبادلات تجاری، صرفه جویی در زمان و انرژی، کاهش تلفات و ازدیاد ایمنی و همچنین رضایت مندی کاربران از جمله مزایای طرحهای راهسازی است.
استان کردستان حدود هشت هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن راه روستایی و حدود یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر آن راه بینشهری شامل ۳۲۵ کیلومتر بزرگراه، ۸۸۸ کیلومتر اصلی و ۷۰۰ کیلومتر نیز فرعی و عریض است.