به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان غربی، محمدصادق معتمدیان روز سه شنبه در جلسه مجمع نمایندگان استان با وزیر و معاونان وزیر راه و شهرسازی با تشریح پتانسیل ها و ظرفیت های استان در حوزه حمل و نقل جاده و ریلی، خواستار اقتصادی کردن زیر ساخت های عمرانی استان شد و افزود: برای بهره برداری اقتصادی از خطوط ریلی استان، اتصال خط راه آهن به پایانه های مرزی ضروری و حائز اهمیت است.
وی با اشاره به ظرفیت حمل و نقل ریلی در استان، بر اقتصادی کردن این زیر ساخت تاکید کرد و ادامه داد: اتصال خط راه آهن ارومیه به سرو و اتصال راه آهن نقده به تمرچین می تواند در توسعه صادرات و کاهش هزینه حمل و نقل کالا از مناطق مختلف کشور به مرز بسیار موثر باشد.
استاندار آذربایجان غربی ظرفیت های باری و مسافری راه آهن استان را یادآور شد و بیان کرد: تکمیل ایستگاه های ارومیه ، نقده ، مهاباد و میاندوآب و همچنین ایجاد اداره کل راه آهن به مرکزیت ارومیه و استقلال این اداره کل از آذربایجان شرقی یک ضرورت است.
معتمدیان با اشاره به ظرفیت فرودگاهی استان و فعال بودن سه فرودگاه ارومیه، ماکو و خوی اظهار داشت: با وجود این ظرفیت ویژه در استان و نزدیکی حدود ۱۰ فرودگاه بین المللی در کشورهای همسایه با آذربایجان غربی، استفاده از ظرفیت ناوگان هوایی استان برای در حوزه مسافری داخلی و خارجی و حمل بار مغفول مانده است .
وی به برخی مشکلات در تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرا و اتمام پروژه های نیمه تمام استان در حوزه راه و شهرسازی پرداخت و ادامه داد: استفاده از ظرفیت تهاتر صندوق توسعه ملی و ظرفیت فعالان بخش خصوصی در تامین اعتبار این پروژه ها می تواند در این خصوص موثر باشد.
در این جلسه همچنین در خصوص روند اجرایی طرح های نیمه تمام ، نوسازی ماشین آلات راهداری استان، تامین منابع مالی طرح های نیمه تمام، مدل های پرداخت مالی مطالبات پیمانکاران مورد بحث و تبادل نظر شد.
در این جلسه معاون امور استانها و مجلس وزیر، معاون وزیر و مدیر عامل راه آهن کشور، مدیران شرکت زیر ساخت وزارت راه و شهر سازی ، معاون راهداری و مدیران سازمان ملی زمین نیز حضور داشتند.