تهران - ایرنا - استقرار حدود ۲۵۰ ایستگاه شارژ خودروهای برقی با تامین برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر در جاده‌ای میان پاناما و کاستاریکا از جمله برنامه‌های این دو کشور آمریکای لاتین در راستای تعهدات اقلیمی است که به موجب آن راننده‌ها می‌توانند بدون نیاز به سوخت، کل این مسیر را بپیمایند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، حدود ۸۵۰ کیلومتر «پایدار» به جاده ای بین پایتخت پاناما و سان خوسه کاستاریکا اطلاق می‌شود که در راستای تحقق اهداف زیست محیطی دو کشور، راننده‌های خودروهای برقی می‌توانند بدون نیاز به سوخت و با شارژ برقی وسایل نقلیه خود، کل این مسیر را بپیمایند.  

«الکساندر فراگِیرو» مشاور «دبیرخانه انرژی» پاناما به افه گفت: علاوه بر کاهش گازهای گلخانه ای، ما به دنبال یکپارچه‌سازی تلاش‌ها بین دو کشور هستیم تا دولت‌ها با همکاری بخش خصوصی بتوانند نیازهای شهروندان در به کارگیری خودروهای الکتریکی را مرتفع کنند.

در حال حاضر تنها در پاناما ۶۰ ایستگاه شارژ برقی و در کاستاریکا ۴۳ جایگاه شارژ سریع (با توان حرکت حدود یک ساعت) و ۱۵۰ ایستگاه شارژ «نیمه سریع» (با توان جابجایی حدود هشت ساعت) طبق نوع خودرو و باتری وجود دارد.

هفته گذشته در اقدامی نمادین، یک کاروان از خودروهای الکتریکی حدود ۹۰۰ کیلومتر از پایتخت کاستاریکا تا پاناما را طی کردند. «سیلویا روخاس» مدیر اجرایی «انجمن تحرک الکتریکی کاستاریکا» به افه گفت: ما از این مسیر الکتریکی ایجاد شده از پایتخت تا پایتخت بسیار خوشحال هستیم. مسیر سان خوسه- پاناما دارای چندین نقطه شارژ برای کسانی است که خودروهای الکتریکی دارند و می‌توانند این مسیر را به سهولت طی کنند.  

به نوشته افه، بخش خصوصی در پاناما بازوی اصلی اجرای این پروژه بوده که نقاط شارژ را در تاسیسات خود در این مسیر مستقر کرده است. ایستگاه‌هایی که برق تولیدی آن‌ها نیز از محل انرژی‌های تجدیدپذیر است.

بنابراین نه تنها این کمربند سبز، به مزله محرکی در فناوری استفاده از خودروها با آلایندگی صفر محسوب می‌شود بلکه تامین برق مورد نیاز از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر، خود از موارد جالب توجه است.

براساس داده‌های ارائه شده، ۹۹ درصد ازایستگاه‌های شارژ در بخشی از این مسیر الکتریکی که در کاستاریکا قرار دارد از محل انرژی تجدیدپذیر و از طرف پاناما نیز از محل انرژی خورشیدی و باد تولید می‌شود. به این ترتیب پانل‌های خورشیدی در سراسر مسیر در پاناما مشاهده می‌شود.

به نوشته افه، دیگر نکته حائز اهمیت اینکه، گزینه خودروهای الکتریکی در این مسیر بین دو کشور بسیار ارزانتر و مقرون به صرفه تر از خودروهای با سوخت فسیلی است. به طور میانگین هزینه شارژ برقی از کاستاریکا تا پاناما می‌تواند حدود هشت دلار هزینه داشته باشد، در حالی که تردد با سوخت‌های احتراقی بین ۲۵ تا ۵۰ دلار هزینه می‌تواند داشته باشد.

در سال‌های اخیر خودروهای برقی و الکتریکی تحت تأثیر نگرانی‌های زیست محیطی در خصوص افزایش گرمایش زمین، گازهای گلخانه‌ای و سمی و همچنین آلودگی هوا در کلانشهرها و مشکلات متعددی که برای محیط زیست، اکوسیستم زمین و سلامتی انسان و حیوان ایجاد می‌کند، از توجه خاصی برخوردار شده‌اند و دولت‌های متعددی در جهان نیز تصمیم گرفته‌اند که با ارائه طرح‌های تشویقی به شرکت‌های تولیدکننده این محصولات و همچنین شهروندان خود، تولید و خرید و فروش وسایل نقلیه پاک و دوستدار محیط زیست را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

با اینکه بازار فروش خودروهای برقی در آمریکای لاتین بسیار کوچک‌تر از بازار اروپا، آمریکای شمالی و شرق آسیاست، اما با این حال در سال‌های اخیر آمار قابل توجهی از فروش این خودروهای پاک را به خود اختصاص داده است.