آمریکای لاتین در مسیر توسعه تجارت؛ الزام ایجاد بازار منسجم منطقه‌ای

تهران- ایرنا- با وجود پیش بینی توسعه تجارت منطقه آمریکای لاتین، غلبه بر ضعف‌های موجود، مستلزم ایجاد بازار یکپارچه منطقه‌ای است.

به گزارش ایرنا از تارنمای کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای منطقه آمریکای لاتین و کارائیب (Cepal به اسپانیایی)،  تجارت بین المللی پس از تجربه سقوط صادرات جهانی متاثر از همه گیری در سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) در سال جاری (۲۰۲۱) شاهد «رشدی قابل توجه» اگرچه به صورت «نامتقارن» و «ناهمگون»، در بین کشورهای منطقه آمریکای لاتین خواهد بود.

کمیسیون اقتصادی منطقه پیش بینی کرد که ارزش صادرات منطقه ای کالا به دنبال سقوط ۱۰ درصدی سال گذشته، به میزان ۲۵ درصد در سال جاری افزایش خواهد یافت که ناشی از افزایش ۱۷ درصدی قیمت ها و افزایش ۸ درصدی در مقادیر ارسال شده به خارج از منطقه است.

این نهاد مرتبط با سازمان ملل با پیش بینی رشد چشمگیر بازار صادرات و تجارت در منطقه خاطرنشان کرد که درآمد صادرات این منطقه بیش از آنکه ناشی از بالارفتن حجم صادرات باشد، مرهون افزایش قیمت کالاهای اساسی ازجمله محصولات معدنی، نفتی، کشاورزی صنعتی است.

در همین حال صادرات منطقه ای محصولات خدماتی همچنان از سقوط ناشی از پاندمی ویروس کرونا خلاص نشده اند.

به ویژه آنکه براساس هشدار سپال، وابستگی منطقه به صنعت گردشگری بسیار بیشتر از سطح میانگین جهانی است. این موضوع همزمان با عدم اطمینان درباره بازگشایی این بخش بر اثر ظهور سویه های جدید، بر چشم انداز بخش های اقتصادی متعددی تاثیر منفی می گذارد. به طور کلی بهبود تجاری منطقه در سال ۲۰۲۱ نقاط ضعف قابل توجهی را نشان می دهد و مستلزم اتخاذ تدابیری جدی است.

آمریکای لاتین در مسیر توسعه تجارت؛ الزام ایجاد بازار منسجم منطقه‌ای

ایجاد بازار منطقه ای یکپارچه ضروری است

به گفته «آلیسیا بارسنا» دبیرکل این نهاد منطقه ای، می بایست درخصوص ضرورت عمق بخشی به انسجام اقتصاد منطقه یک فراخوانی جدی صورت گیرد.  

بارسنا خاطرنشان کرد: پیشروی به سوی یک بازار منطقه ای منسجم، نه تنها برای بالا بردن شرایط تولید کارآمد و ترویج فرآیندهای تنوع محصول و صادرات، بلکه برای دستیابی به استقلال بیشتر در بخش های استراتژیک اجتناب ناپذیر است.

سپال در میان عواملی که باعث عدم اطمینان در تجارت جهانی می شود، روند متفاوت واکسیناسیون و پیدایش سویه های جدید ویروس کرونا، همچنین تشدید تورم و شرایط دشوار برای حفظ محرک های مالی، فشارها و ریسک بالای بخش مستغلات چین در کنار اختلالات موجود در زنجیره تامین و افزایش نرخ حمل و نقل را برشمرد.

براساس ارزیابی این کمیسیون اقتصادی میانگین هزینه جهانی حمل و نقل دریایی کانتینرها از ژوئن ۲۰۱۹ تاکنون،  بیش از ۶۶۰ درصد افزایش داشته است.  

از سوی دیگر، ارزش واردات منطقه ای کالا افزایش ۳۲ درصدی را ثبت کرده که ۲۰ درصد این رشد مربوط به حجم واردات و ۱۲ درصد آن ناشی از افزایش قیمت هاست.

این نهاد منطقه ای برای سال ۲۰۲۲ افزایش ۱۰ و ۹ درصدی را به ترتیب دربخش صادرات و واردات پیش بینی کرده است.

بیشترین میزان معاملات نیز مربوط به چین و در سطح منطقه است. پیش بینی صادرات سالانه آمریکای لاتین به کشور آسیایی حدود ۳۵ درصد و در سطح منطقه ای ۳۳ درصد است. همچنین افزایش ۲۳ درصدی صادرات به اتحادیه اروپا و ۱۹ درصدی به آمریکا برآورد می شود.

آمریکای لاتین در مسیر توسعه تجارت؛ الزام ایجاد بازار منسجم منطقه‌ای

آمریکای جنوبی پیشرو در صادرات

بیشترین سطح افزایش صادرات در سال ۲۰۲۱ مربوط به آمریکای جنوبی به میزان ۳۴ درصد خواهد بود که به ویژه ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه است.

در منطقه کارائیب نیز در نتیجه افزایش قیمت نفت، گاز و بوکسیت در کشورهای صادرکننده ای مانند گویان، ترینیدا و توباگو و جامائیکا شرایط مشابهی دیده می شود.

همچنین پیش بینی می شود که ارزش واردات نیز افزایش ۲۵ درصدی را در سطح منطقه و مکزیک ثبت کند. کمیسیون اقتصادی سپال با بررسی چالش های موجود در صنعت بهداشتی منطقه «کسری مداوم تجاری در بخش دارویی و تنها ۱۳ درصد واردات از منطقه» را برآورد کرد.

با این همه، این منطقه از چشم انداز روشنی در توسعه تجاری آتی برخوردار است؛  چین در دو دهه گذشته، تعامل با نهادهای منطقه آمریکای لاتین را در دستور کار خود قرار داده است و در تازه ترین مورد در جریان سومین نشست وزرای «جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب» (سِلاک) و چین که به صورت مجازی برگزار شد، دو طرف پیرامون یک برنامه جامع اقدام مشترک که شامل همکاری‌ها در زمینه کشاورزی، تجارت و سرمایه‌گذاری، فرهنگ، بهداشت و آموزش می‌شود، توافق کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha