سنندج- ایرنا- احداث پل موقت فرهاد آباد، دستگیری سه حفار غیرمجاز و نشست مسوول اداره میراث فرهنگی شهرستان قروه با اعضای شورای روستای سنگین‌آباد، سه خبر کوتاه از حوزه میراث فرهنگی این شهرستان است.

به گزارش ایرنا، مسوول اداره میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قروه روز چهارشنبه از اتمام ساخت پل‌ موقت تردد در کنار پل تاریخی فرهادآباد این شهرستان خبر داد.

محمد مرادی اضافه کرد: پل تاریخی فرهادآباد قروه در مسیر تخریب و فرونشست قرار داشت و اگر پل موقت ساخته نمی‌شد، احیا و بازسازی آن بسیار هزینه‌بر و نیازمند زمان طولانی بود.

وی افزود: با پیگیری‌های مستمر و مکاتبه‌های انجام شده و در راستای حفاظت از این اثر تاریخی، پلی جایگزین برای تردد مردم منطقه در فاصله قانونی این پل، بصورت موقت ساخته شد.

مسوول اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قروه طول راه احداث شده در داخل رودخانه را ۱۵۰ متر عنوان کرد و گفت: حدود ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای احداث این پل هزینه شده است.

مرادی یادآور شد: امیدواریم با اختصاص اعتبار لازم و حمایت مسئولان، پل دائمی و اصلی پس از فصل سرما و در آینده‌ای نزدیک احداث شود.

شناسایی و دستگیری سه حفار غیرمجاز در قروه

فرمانده یگان حفاظت اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان از شناسایی و دستگیری سه نفر حفار غیرمجاز در شهرستان قروه خبر داد.

سرهنگ رسول مرادی افزود: برابر گزارش ارسالی پاسگاه انتظامی سریش‌آباد مبنی بر دستگیری سه حفار غیرمجاز، اکیپی از ماموران یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی شهرستان قروه به منطقه اعزام شد و پس از انجام هماهنگی های لازم، اقدامات اولیه برای تشکیل پرونده قضایی برای متخلفان انجام شد.

فرمانده یگان حفاظت کردستان اظهار داشت: این سوداگران به وسیله تعدادی ادوات حفاری شامل بیل، کلنگ، یک عدد فلزیاب و ردیاب اقدام به کشف اموال تاریخی و فرهنگی شهرستان کرده بودند که در یک عملیات غافلگیرانه شناسایی و دستگیر شدند.

وی از همکاری مردم و تمام نهادهای نظامی، امنیتی و قضایی استان برای همکاری با این مجموعه قدردانی کرد و افزود: با هماهنگی‌های انجام‌شده و تشکیل پرونده قضایی توسط این اداره‌کل، بزودی رای و حکم‌ نهایی برای حفاران غیرمجاز این پرونده صادر خواهد شد.

سرهنگ مرادی یادآور شد: هرگونه حفاری و کاوش غیرمجاز برای به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و با متخلفان برابر قانون برخورد می‌شود.

‌توسعه گردشگری روستایی مستلزم مشارکت دهیاران است

مسوول اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قروه روز چهارشنبه در جلسه‌ای با حضور دهیار و اعضای شورای اسلامی روستای سنگین‌آباد،  اظهار داشت: توسعه گردشگری روستایی مستلزم همکاری و مشارکت هرچه بیشتر دهیاری‌ها است.

محمد مرادی اضافه کرد: شهرستان قروه با داشتن ظرفیت‌های طبیعی، مذهبی و تاریخی در مناطق روستایی از جلوه‌های بکری برخوردار است.

وی با بیان اینکه توجه به ظرفیت‌های موجود از اهداف اصلی این اداره به شمار می آید، افزود: این مجموعه در تلاش است روند توسعه و پیشرفت گردشگری روستایی را تسریع کند.

مسوول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قروه با بیان اینکه بوم‌گردی مهم‌ترین فرصت گردشگری برای روستاهای قروه است، گفت: ایجاد چنین واحدهایی می تواند نقش چشم‌گیری در توسعه اقتصاد محلی، اشتغال‌زایی و کاهش روند مهاجرت از روستا به شهرها داشته باشد.

مرادی یادآور شد: ضروری است دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی این ظرفیت‌ها را برای مردم منطقه بازگو کنند و با شناسایی پتانسیل‌های موجود، زمینه جذب سرمایه‌گذاری،  توسعه اشتغال و درآمد پایدار روستایی را فراهم آورند.

مسوول اداره میراث‌ فرهنگی قروه اظهار داشت: حفاظت و حراست از آثار تاریخی و فرهنگی به عنوان میراث نسل‌های آینده نیازمند همکاری و مشارکت مردم و مسئولان است.

مرادی افزود: همکاری بیش از پیش مردم در حفاظت و صیانت از ابنیه، محوطه و بافت‌های تاریخی می تواند در زمینه مبارزه با جرایم علیه میراث فرهنگی و تخریب آثار تاریخی جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم با تعامل میان مردم و مسئولان، فرصت مناسبی در توسعه اشتغال روستایی و ارائه خدمات به گردشگران فراهم کنیم.

شهرستان قروه در ۹۰ کیلومتری شرق سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.