بیرجند - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از تولید روزانه ۱۲۰ تن گوشت مرغ در این استان خبر داد و گفت: از این مقدار ۵۰ تن روزانه در داخل استان مصرف و بقیه به استان‌های مجاور به‌ویژه سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود.

غلامرضا قوسی روز شنبه در هفتمین نشست کارگروه تنظیم بازار استان در سال جاری که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: بر این اساس ظرفیت تولید و پرورش گوشت مرغ استان در سال جاری ۳۰ هزار تن بوده که ۱۳ هزار تن در استان به مصرف رسیده و ۱۷ هزار تن به خارج استان ارسال شده است.

وی گفت: در ماه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در خراسان جنوبی انجام می‌شود که امسال نوسان یا کاهش جوجه‌ریزی نداشته‌ایم و روند تولید و پرورش مرغ در استان طبیعی بوده و جای نگرانی نیست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تولید تخم مرغ هم در این استان مازاد بر مصرف دارد اظهار داشت: ۲ هزار و ۱۰۰ تن ظرفیت تولید ماهانه تخم مرغ است که ۹۰۰ تن در داخل استان و مابقی به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

وی گفت: روزانه ۷۰ تن تخم مرغ در استان خراسان جنوبی تولید می‌شود که ۲۸ تن مصرف داخل است و مابقی به استان‌های مجاور ارسال می‌شود لذا ۷۰ درصد تخم مرغ تولیدی این استان مازاد بر مصرف است.

قوسی وضعیت کالاهای اساسی استان را خوب ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر ۲۵۰ تن برنج در حال توزیع است و ماه جاری ۳۰۲ تن روغن در استان توزیع شده است.

وی بیان کرد: قرارگاه امنیت غذایی در سازمان جهاد کشاورزی استان با هدف توزیع، نظارت، بازرسی و مدیریت بازار راه‌اندازی شده است و ۱۱ نفر از بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به‌صورت ماموریتی به جهاد کشاورزی منتقل شدند که از این تعداد ۹ نفر مشغول به‌کار شده و تیم‌های نظارتی شکل گرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: همچنین ۲۲۸ نفر از بسیج برای همکاری در قرارگاه امنیت غذایی از جمله نظارت و بازرسی‌ها معرفی شدند که از امروز آموزش آنها آغاز شد و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

وی افزود: از هشتم تا ۱۶ آذر ۲۴۷ بازرسی از بازار استان انجام و ۸۲ گزارش از طریق سامانه ۱۲۴ دریافت شد که به ۸۵ مورد پاسخ داده شده است همچنین ۲۹ واحد تذکر گرفتند.

قوسی گفت: بازرسی و نظارت از واحدهایی از قبیل روزبازارها، میادین میوه و تره بار، نانوایی‌ها و مراکز عرضه سموم کشاورزی انجام شده است.

مدیر شرکت پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: سهمیه استان در طرح خرید دام عشایر ۱۰۰ هزار رأس بز و میش بوده است که از این رقم ۱۷ هزار رأس دام از عشایر استان خریداری و مطالبات دامداران نیز به‌طور کامل تسویه شد.

مهدی روشن افزود: ۸۳ هزار رأس دام باقیمانده با توجه به اینکه بز و میش و جزو دام‌های مولد هستند و احتمال آبستن بودن دام وجود دارد، خرید دام به دلیل نبود استقبال عشایر انجام نمی‌شود.

مدیر شرکت پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در ابلاغ جدید وزیر جهاد کشاورزی برای پشتیبانی و حمایت از عشایر، کمیته پشتیبانی تشکیل شده که در این زمینه نام استان، نام دامدار و تعداد دام‌ها به این کمیته برای تایید اعلام شده است.

وی اظهار داشت: همچنین در ابلاغ جدید وزیر جهاد کشاورزی، به ازای هر کیلوگرم دام زنده سه کیلوگرم جو یارانه‌ای به دامدار تحویل و هزینه آن سه ماه دیگر از عشایر دریافت می‌شود.

روشن گفت: جوی مورد نیاز در انبارها آماده تحویل است و اداره کل عشایر و اتحادیه عشایر برای تحویل جو به عشایر آمادگی دارند.