تهران - ایرنا - معاون پژوهشی و فناوری سازمان تحفیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: بودجه تحقیقات کشاورزی به منظور تامین امنیت غذایی پایدار کشور نیازمند ۵۰ درصد افزایش است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «ارژنگ جوادی» در حاشیه مراسم ملی تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی پژوهش و فناوری، پشتیبان تولید و امنیت غذایی افزود: امن ترین و کوتاه‌ترین مسیر برای تامین امنیت غذایی پایدار، پژوهش و فناوری است و توسعه در این حوزه نیازمند اعتبار، تقویت بودجه تحقیقاتی و سرمایه‌گذاری است.

معاون پژوهشی و فناوری سازمان تحفیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سرمایه گذاری و پژوهش و فناوری، نیروی انسانی فعال در عرصه کشاورزی، منابع پایه تولید آب، خاک و نهاده ها را از ستون های اصلی امنیت غذایی پایدار دانست.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه جامعه بهره بردار در بخش کشاورزی به لحاظ سن، تخصص و تحصیلات تا حدی دچار محدودیت است و از سوی دیگر با محدودیت منابع پایه تولید و سرمایه گذاری در این حوزه روبرو هستیم، از این رو پژوهش و فناوری، ستون قابل اتکا برای تامین امنیت غذایی پایدار کشور است.

جوادی تصریح کرد: وقتی محدودیت منابع آب در کشور داریم، تنها پژوهش و فناوری با روش هایی همچون آبیاری نوین، کشاورزی حفاظتی، هوشمندسازی از طریق کارخانه های تولید گیاه و محصول، معرفی ارقام کم آب بر و بسیاری از فناوری های دیگر می تواند به رفع این چالش ها کمک کند.

وی ارتقای شغلی و محدودیت های مالی و اعتباری را از دغدغه های پژوهشگران و محققان حوزه کشاورزی برشمرد و افزود: محققان باید علاوه بر قابلیت ارتقای شغلی، منابع مالی مورد نیاز را  برای تحقیقات خود داشته باشند تا با انگیزه به فعالیت های خود ادامه دهند.

دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری در بخش کشاورزی با اشاره به وجود دو هزارو ۵۰۰ محقق و عضو هیات علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت:  از این تعداد یک هزارو ۹۰۰ نفر عضو هیات علمی و ۶۰۰ نفر محقق هستند.

به گزارش ایرنا، در مراسم ملی تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی پژوهش و فناوری، پشتیبان تولید و امنیت غذایی از سامانه رزومه هوشمند، سامانه اثربخشی و دستاوردهای محققین توسط وزیر جهاد کشاورزی رونمایی و از ۱۱ پژوهشگر برتر بخش کشاورزی و منابع طبیعی تجلیل شد.