تهران- ایرنا- معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۱۴ مرکز رشد، هشت مرکز نوآوری و شکوفایی و فناوری و هزار عضو هیات علمی دارد و با این ظرفیت مدیران دانشگاه به دنبال راه اندازی پردیس و پارک علم و فناوری باشند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از  وزارت علوم، علی خیرالدین در ویژه برنامه هفته پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای با محوریت بزرگداشت پژوهشگران، فناوران و نوآوران منتخب دانشگاه افزود: دانشگاه فنی و حرفه ای با ۱۸۱ دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه ای در سراسر کشور و با بیش ۱۸۰ هزار دانشجو فعالیت می‌کند که پتانسیل بزرگی برای کشور به حساب می آید.

وی افزود: اکنون بهترین فرصت رقم خورده تا از این پتانسیل دانشگاه در راستای تحقق اهداف معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناروی استفاده کنیم. دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۱۴ مرکز رشد، هشت مرکز نوآوری و شکوفایی و فناوری و هزار عضو هیات علمی دارد که به مدیران دانشگاه پیشنهاد می‌کنم به دنبال راه اندازی پردیس و پارک علم و فناوری باشند و حتماً این امر پیگیری شود تا با هماهنگی‌های لازم در آینده نزدیک شاهد راه اندازی پردیس فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای باشیم.

وی عنوان کرد: امسال برای اولین بار توسعه مرجعیت و دیپلماسی علمی را در برنامه هفته پژوهش مطرح کردیم و بحث نمایشگاه تستا، ساخت و تولید ایرانی راه اندازی شد که ویژگی های خاصی دارد و بستری برای ارائه محصولات شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد فراهم می کند. این مهم افتتاح شد تا موسسات و دانشگاه‌هایی که به امکانات و تجهیزات نیاز دارند از این بستر خرید کنند. صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق های پژوهش و فناوری هم حمایت خوبی از این برنامه دارند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: طرح زیر دریایی بدون سرنشین امداد و نجات یکی از پژوهشگران دانشگاه در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری رونمایی شد. همچنین شاهد افتتاح اولین نمایشگاه نوپدید و آینده نگر بودیم. در کنار رصد علم باید فناوری نیز به صورت عملیاتی و برنامه ریزی شده رصد و مرتب پیگیری شود.

 خیرالدین گفت: از رییس دانشگاه فنی‌و حرفه‌ای تقاضا دارم اولویت‌های دانشگاه را بررسی کند. دانشگاه باید مباحثی مانند هوش مصنوعی، امنیت سایبری، واقعیت مجازی، هواپیماهای بدون سرنشین را مورد توجه قرار دهد. تمرکز بر بحث صنایع خلاق و فناوری‌های نرم به خصوص در رشته های علوم انسانی باید تأکید بیشتری شود؛ چرا که بیشتر فضای فناوری در حوزه‌های صنعت و علوم پایه است. 

وی افزود: اکنون رتبه ۱۶ تولید علم در دنیا و رتبه یک منطقه هستیم که باید از اساتید و اعضای هیات علمی تشکر کرد، اما در بحث تولید فناوری رتبه جالبی نداریم و با تلاش هایی که صورت گرفته از رتبه ۹۵ به رتبه ۷۱ رسیده ایم. حدود ۸۰۰ هزار دانشجوی ارشد و دکتری و هشت هزار فارغ التحصیل دکتری داریم، اما نتوانسته ایم آن طور که باید و شاید از این بستر استفاده و بهره وری مناسب داشته باشیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: یکی از مباحث مهم سهم اعتبارات پژوهش است. مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید دارند که این رقم سه درصد تولید ناخالص باشد که در حال حاضر نیم درصد هم نیست و در سالیان اخیر نزولی شده است. البته وابستگی ما در آموزش عالی کشور به بودجه عمومی کشور به شدت بالا است که مطلوب نیست. این عدد در دانشگاه‌های بزرگ کمتر از ۹درصد است، ولی وابستگی ما در دانشگاه‌های داخلی حدود ۸۰ است. دانشگاه‌های ما نتوانسته‌اند خلق ثروت کنند، البته دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این امر مهم موفق بوده است.

وی همچنین تاکید کرد: نسل چهارم دانشگاه ها جامعه محور هستند. ولی در دانشگاه ها مقاله محوری همیشه مدنظر بوده است. تحقیقات بنیادی خوب است، اما نباید تمام فعالیت ها به این سمت سوق پیدا کند، بلکه تمام این امور باید دست به دست هم دهند تا به عقد قرارداد با صنعت ختم شود و در نهایت مشکلات جامعه حل شود.

خیرالدین تاکید کرد:‌ گفتمان فناوری و نوآوری باید بسط یابد؛ چرا که راه حل جدی ما همین است. TRL وقتی مطرح می شود که سطوح آمادگی فناوری هم با آن هم خوانی داشته باشد. در TRL۴ ما باید به نمونه آزمایشگاهی دست پیدا کنیم. پس دانشگاه ها می توانند در این زمینه کار کنند. کیفیت محصول و تقاضای بازار بسیار مهم است و با نوآوری و فناوری موفق خواهیم شد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه ۴۰ درصد بیکاران جامعه فارغ التحصیلان دانشگاه ها هستند، گفت: موفقیت دانشگاه فنی و حرفه ای در کارآفرینی و اشتغال قابل تحسین است؛ چرا که در راستای مأموریت اصلی خود حرکت می کند .۶۰ درصد از دانش آموختگانی که مهارت دارند مستقیم وارد بازار کار می شوند. بسیاری از نیازهای صنایع ما به تکنسین ها بر می گردد که این دانشگاه می تواند در این زمینه کمک شایانی به آموزش عالی کشور کند.

وی با یادآوری اینکه ۴۹ پارک علم و فناوری، ۱۱ پارک دانشگاهی، ۲۲۳ مراکز رشد و تعداد ۶ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعال هستند،خاطر نشان کرد: رشد خوبی در این بخش اتفاق افتاده است و طبق آمارها ۵۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی در مراکز رشد، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان مشغول به کار شده اند.

پیشنهاد ایجاد مدرسه اشتغال و مرکز هدایت شغلی 

 خیرالدین در خصوص تعریف کارآفرین اظهار داشت: کارآفرین کسی نیست که شغل ایجاد کند، کارآفرین فردی است که در حرفه خود مرز جدیدی خلق کند و استانداردهای موجود در آن حرفه را ارتقا دهد. کارآفرینی یک نوع فرهنگ سازی است. پیشنهاد مدرسه اشتغال و مرکز هدایت شغلی را داریم که به تدریج با استعدادیابی و توانمند سازی دانشجویان را آماده بازار کار کنیم.

وی در پایان درباره طرح میزبانی در پارک های علم و فناوری عنوان کرد: با عنایت به تجهیزات گسترده و آزمایشگاه ها و کارگاه های مجهز دانشگاه فنی و حرفه ای آمادگی این معاونت را برای عقد تفاهم نامه همکاری مشترک برای بحث مهارت آموزی دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور در دانشگاه فنی و حرفه ای پیشنهاد می کنم.

در این مراسم از سه طرح پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای با حضور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد و پژوهشگران و نوآوران دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای کشور مورد تجلیل قرار گرفتند.