تهران - ایرنا - خطیب پیش از خطبه نماز جمعه تهران با ابراز امیدواری برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه در گام دوم انقلاب، گفت: مردم از دو قشر متفکر حوزه و دانشگاه انتظار دارند به مسائل بنیادین جامعه بپردازند و برای آن راه حل پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت السلام حسینعلی سعدی در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی- سیاسی جمعه تهران (۲۶ آذر) در مصلی امام خمینی (ره) با اشاره به روز «وحدت حوزه و دانشگاه»، مساله وحدت حوزه و دانشگاه را از اصلی‌ترین راهبردهای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: در چله اول انقلاب و در شرایطی که امروز ملت قهرمان ایران در مسیر دستیابی به تمدن نوین اسلامی هستند، موضوع وحدت حوزه و دانشگاه باید مورد بازخوانی قرار گیرد. بنابراین ارتقای فهم و نگاه ما نسبت به این راهبرد اساسی از ضروریات امروز محسوب می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در این مقطع زمانی که جمهوری اسلامی ایران گام انقلاب و نظام اسلامی را پشت سر گذاشته و در حال برداشتن به گام جامعه‌پردازی و نظام‌سازی است نیاز داریم به این راهبرد اساسی توجه ویژه ای داشته باشیم.  چالش‌های گذشته را مطالعه کنیم و در مسیر حرکت تلاش کنیم نسبت به این راهبری برنامه ریزی جدی داشته باشیم.

حجت السلام سعدی ادامه داد: امام راحل زمان پیروزی انقلاب اسلامی فرمودند بزرگترین پیشرفت و پیروزی، آشتی میان حوزه و دانشگاه است. دو قطب متفکر جامعه و اندیشمند جامعه زمانی که دست در دست هم گذاشتند توانستند گام انقلاب را به خوبی، استحکام و با استواری بردارند.

وی یادآور شد: در تاسیس و تثبیت نظام جمهوری اسلامی هم همکاری این دو قشر متفکر و ارزشمند باعث شد که انقلاب ما تثبیت شود.  تصویب قانون اساسی و تثبیت نظام گامی بود که با همکاری عالمان حوزه و دانشگاه در جامعه شکل گرفت دو قطبی که نگاه راهبردی اقشار جامعه به آنها است. ما امروز در آستانه گام سوم و چهارم تمدنی یعنی گام جامعه پردازی و دولت اسلامی هستیم.

رییس دانشگاه امام صادق (ع) افزود: شما چه در حوزه چه در دانشگاه فرزندان این مردم هستید.  اگر حوزه، تولید تفکر و علم و دانشگاه، نظریه پردازی و تولید علم می‌کند همه در یک بستر و تحلیل پذیرفته اند که حل مسائل جامعه، مردم و حاکمیت در گرو وحدت این دو قشر است.

حجت السلام سعدی ادامه داد: مردم از این دو قشر ارزشمند و متفکر انتظار دارند نسبت به مسائل بنیادین حیات اجتماعی امروز راهبری ارائه دهند و برای حل مسائل، سبک زندگی و الگوی حکمرانی مشترک به میدان بیایند.

وی اظهار کرد: ما نسبت به راهبرد وحدت حوزه و دانشگاه در گام اول انقلاب فراز و فرود داشتیم. در این زمینه تحلیل‌های مختلفی شده و اتفاقات زیادی رخ داده است. در گام دوم با مساله جدیدی مواجه هستیم و آن مساله جامعه پردازی و حکمرانی است.  دنیای امروز متحول شده است. دنیای مدرنی که با دنیای سنتی متفاوت است. حکمرانی و اداره جامعه از جمله حوزه‌هایی است که به لحاظ ماهیتی متحول شده است.  این حکمرانی نیاز به نقشه و طرحی برای تحقق خواسته‌های بنیادی و مطالبات مردم دارد. امروز با دولت مدرن و با تحولات چشمگیر در مبانی منطق و شیوه حکمرانی مواجه هستیم.

خطیب پیش از خطبه نماز جمعه تهران گفت: امروز در ابزار حمکرانی با تحولاتی چون فضای مجازی، هوش مصنوعی و دنیای دیجیتال مواجه هستیم. امروز حکمرانی مساله ساده ای نیست بلکه بسیار پیچیده است. علوم اجتماعی مدرن و دنیای معاصر رسالت طراحی الگوی حکمرانی را بر دوش می‌کشند که این امر با وحدت بیشتر میان حوزه و دانشگاه آسان‌تر می‌شود و ارتقاء می‌یابد. حوزه‌های علمیه به لحاظ رسالت ذاتی خود مسوولیت تولید این مبانی دینی را بر عهده دارند.

حجت السلام سعدی افزود: امروز فقط حوزه با مسائل جدید مواجه نیست بلکه حل مسائل جدید نیازمند تعامل با دانشگاه و نهاد علم است تا طراحی این نظامات اجتماعی شکل گیرد.  امروز فقه به عنوان طراح تئوری اداره جامعه باید وارد هندسه حکمرانی شود و طراحی نظامات اجتماعی را شکل دهد.

وی گفت: مقام معظم رهبری گفتند که حوزه به مسائل فقه حاکمیتی ورود کند، یعنی حوزه وارد طراحی نظامات اجتماعی شود که البته این کار هم ساز و کار خودش را دارد. بنابراین کار در این زمینه آغاز شده اما به سرعت بیشتری نیاز داریم.

رییس دانشگاه امام صادق (ع) تاکید کرد: نباید تسلیم علوم وارداتی و ترجمه ای شد، یعنی با استدلال و منطق باید مسائل علوم اجتماعی امروز را مورد تحلیل قرار داد. اگر محیط دانشگاه و علمیه در تولید علم، آزاد اندیشی و نظریه پردازی باز باشد، این مسائل به راحتی پیش می‌رود. یعنی اگر کنار هم قرار گیرند می‌توانند دنیای پیچیده امروز را جلو ببرند. شیوه‌های نرم حکمرانی و جامعه‌پردازی را باید از بیرون مدیریت کنیم. نهاد حوزه و دانشگاه با ورود به میدان، این طراحی را بر عهده بگیرند.

حجت السلام سعدی گفت: زیست بوم هر منطقه متفاوت است و تنها راه حل مسائل ایرانی- اسلامی همین است و ما باید متناسب با زیست بوم خود پیش برویم.  امروز بعد از چهل سال باید بپذیریم که علوم اجتماعی، ایدئولوژیک هستند و اگر این مبانی با مبانی دینی ما همسو نباشد به کار نمی‌آید. البته حوزه‌های علمیه هم نیاز به اجتهاد جدید دارند.

وی تاکید کرد: جوانان ما و جامعه علمی باید متوجه باشند که هر دو حوزه دانشگاه و علمیه باید هدفمند باشند، دانشگاه هم باید همگام شود که بتوانیم حکمرانی اسلامی را شاهد باشیم چون بخشی از حل مشکلات مردم ذیل این کلام حل می شود.