به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجتالاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی اکبری در خطبه نماز جمعه تهران(۲۶ آذر) در مصلی امام خمینی (ره)، گفت: دور جدید مذاکرات برای رفع تحریمها خوشبختانه با قوت و مبتنی بر مسئولیت پذیری دو طرف شروع شده است.
خطیب نماز جمعه تهران افزود: هیات ایرانی با قوت و ابتکار وارد میدان شده است. گرچه طرف مقابل خط تحریف را برای متشنج سازی داخل ایران و برهم زدن تمرکز هیات مذاکره کننده ایرانی و امتیازگیری دنبال میکند ولی موفق نخواهد شد.
حجت الاسلام حاج علیاکبری به عهدشکنی آمریکا و خروج یکجانبه این کشور از برجام اشاره کرد و گفت: غربیها باید از اینکه ایران بهرغم عهدشکنی آنها حاضر شده در مذاکرات شرکت کند، استقبال کنند و ما به گردن آنها منت داریم.
وی گفت: آنها عهد شکستند و حالا باید از مذاکره استقبال کنند و محور مذاکرات هم تنها رفع یکپارچه تحریمها و تعهدپذیرکردن طرف اروپایی و آمریکایی است و آنها نباید به حاشیه ها بپردازند.
خطیب نماز جمعه تهران، تهدیدات برخی مقامات غربی درباره ماجراجویی علیه ایران را یادآور شد و گفت: مواضع برخی از کشورهای غربی در این زمینه بیشتر به طنز شبیه است. خودشان میدانند که نمیتوانند هیچ غلطی بکنند.
حجت الاسلام حاج علیاکبری افزود: امیدواریم در زمینه دیپلماسی هم شاهد فتوحات شایسته دیپلماتهای کشورمان باشیم. البته رفع تحریمها یک طرف مسئله است و اصل مسئله خنثی سازی تحریمهاست و خنثی سازی تحریمها تنها با تکیه بر توان داخلی ممکن می شود.
وی به بازدید اخیر خود از یک شرکت دانش بنیان کشور اشاره کرد و گفت: اخیرا از یک شرکت بسیار قوی دانشبنیان که در مرزهای دانش جهانی حرکت میکند بازدید کردم. خدا را شاکریم که شاگردان شهید طهرانیمقدم در عرصه امنیت انرژی وارد شده و یکی از حساسترین کالاهای راهبردی مورد نیاز کشور را تولید کردند. این حرکت دانشمندان جوان ما راه اصلی برای خنثی سازی تحریم هاست.
سفیر بنت به امارات نشاندهنده استیصال رژیم صهیونیستی است
حجت الاسلام حاج علی اکبری، سفر اخیر نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی به امارات متحده عربی را یادآور شد و افزود: این تقلاها از سر استیصال است زیرا شاهد شکستهای زنجیره ای آمریکا و عوامل آن در منطقه هستیم.
خطیب نماز جمعه تهران افزود: آمریکاییها براساس مصوبه مجلس عراق باید از این کشور خارج شوند و گورشان را گم کنند. از افغانستان هم با ذلت و خفت بیرون رفتند. درماندهتر از آمریکا، رژیم کودک کش صهیونیستی است که علاوه بر بیآبرویی داخلی و شکست در نبرد سیف القدس، در محاصره انواع و اقسام تهدیدها مثل تهدیدهای سایبری است و قادر نیست حتی در داخل مرزهایش یک کابینه تشکیل دهد.
حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: نخست وزیر رژیم صهیونیستی وقتی میبیند شرکای راهبردی آن مثل عربستان و امارات به ایران نزدیک شده و میخواهند با ایران مذاکره کنند سراسیمه خودش را به امارات میرساند ولی این حضور برای آنها چیزی جز بدبختی نخواهد داشت.
وی گفت: رژیم صهیونیستی باید بداند با این طنابهای پوسیده نمیتواند خود را نجات دهند و این دیدارها برای کشورهای منطقه به ویژه امارات هم جز خسارت و بدبختی نخواهد داشت.
حجت الاسلام علی اکبری خطاب به مقامات امارات متحده عربی افزود: اینها اگر غیرت اسلامی ندارند حداقل غیرت عربی داشته باشند. اقدامات آنها جای تاسف بسیار دارد. امت اسلامی ان شاءالله به زودی شاهد تحقق وعده رهبر معظم انقلاب درباره زوال رژیم صهیونیستی خواهد بود.
وی از مجلس محترم شورای اسلامی برای تصویب لایحه رتبهبندی معلمان تشکر کرد و گفت: ان شاء الله با تشریک مساعی هر دو قوه، این مطالبه به حق معلمان اجرایی شود و معلمان ما بتوانند در تربیت نسل صالح برای آینده کشور موفق تر از قبل باشند.
خطیب نمازجمعه تهران، عرض ارادت مردم ایران به خاندان امامت و ولایت در ایام فاطمیه(س) را یادآور شد و گفت: ان شاء الله جامعه اسلامی ما در ایام شهادت حضرت زهرا(س) به بانوی ملک و ملکوت عرض ارادت خواهند داشت و این عرض ارادت نور و رحمت و برکت از جمله نزولات آسمانی را بر جامعه ما نازل خواهد کرد.
حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه عشق به حضرت صدیقه زهرا(س) شناسنامه ملی ماست، افزود: همه اقوام و مذاهب ایران از شیعه و سنی به اهل بیت(ع) ارادت دارند و این موضوع وجه مشترک آنهاست.
وی گفت: اگر یک وقتی، شیطان بر زبان کسی هم سخن ناشایستی را درباره اهل بیت(ع) جاری کرد این سخن مورد اعتنا قرار نمیگیرد و خود فرد زود پشیمان می شود و حتی دوستانش هم او را محکوم میکنند. البته مسئولان مربوطه هم تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته اند که قابل تقدیر است.
خطیب نماز جمعه تهران، وحدت شیعه و سنی در کشور را یادآور شد و گفت: وحدت امت ما در پرتو انقلاب اسلامی مثال زدنی است و ان شاءالله توسط همه علما به ویژه علمای اهل سنت صیانت خواهد شد.
حجت الاسلام حاج علی اکبری، بیت ولایت را بیت صداقت عنوان کرد و افزود: بیت ولایت همچنان عضو میپذیرد و میتوانید به این خانواده بپیوندید و شما را میپذیرند. فقط یک شرط دارد و آن هم رعایت تقواست. به اندازه تقواست که مومنین میتوانند به اهل این خانه نزدیک باشند.
وی، شهادت شهید مفتح و نامگذاری سالروز شهادت وی به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه را یادآور شد و گفت: آیت الله مفتح، عالمی فرزانه، مجتهدی اسلامشناس و خوشفکر و آشنا با دانشگاه بود. وی مربی جوانان و یک امام جماعت تراز انقلاب و مبارزی غیور و شجاع بود که افتخار شاگردی مکتب امام راحل(ره) را داشت و در قیام مردم تهران نقش موثری داشت.
خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه از امور راهبردی و اساسی کشور است، خاطرنشان کرد: کارهای زیادی در این زمینه انجام شده و کارهای زیاد دیگری هم بر زمین مانده است.
حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: از دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی توقع داریم با ملاحظه ماموریت تازه ای که برای تحول دستگاه های فرهنگی کشور به عهده گرفتهاند برای رفع موانع فکری و عملی تحقق وحدت حوزه و دانشگاه و عینیت بخشی به این آرمان بزرگ اقدام کنند تا این دو نهاد برای پیشبرد آرمانهای بزرگ انقلاب اسلامی دست به دست دهند.
وی به نامگذاری امروز به عنوان روز «حمل و نقل و رانندگان» اشاره کرد و گفت: این نامگذاری یک نامگذاری انقلابی است و یادآور مجاهدت رانندگان ما زیر بمباران های رژیم بعثی در دوران جنگ تحمیلی است.
خطیب نمازجمعه تهران، نقش مهم رانندگان در زندگی روزمره و فرهنگ و اقتصاد ملی را یادآور شد و افزود: نظام اسلامی در زمینه های گوناگون مثل زیرساخت ها، جاده، تجهیزات، بار و مسافر، خطوط هوایی، دریایی و زمینی افتخارات فراوانی را آفریده اما تا رسیدن به شرایط مطلوب در این بخش حساس، راه زیادی در پیش داریم که باید این مسیر را با قوت طی کنیم.
حجت الاسلام حاج علی گفت: هرگز نقش عظیمی که رانندگان در دفاع مقدس، در جریان مبارزه با کرونا، در رونق اقتصادی کشور، در تامین امنیت غذایی و سایر عرصهها داشتند را فراموش نمی کنیم.
وی افزود: هشت و نیم درصد تولید ناخالص ملی ما مربوط به حوزه حمل ونقل است و حدود ۱۰۰ میلیون نفر از طریق پایانههای کشور و توسط رانندگان این بخش جابهجا میشوند. سالانه ۵۰۰ میلیون تن کالا از این طریق جابجا میشود و هزاران شرکت در این زمینه فعالیت دارند. غیر از بخش های مرتبط دیگر، به طور مستقیم ۵۳۰ هزار راننده در بخش باری و ۱۰۷ هزار نفر در بخش مسافری مشغول خدمت هستند.
خطیب نمازجمعه تهران، رانندگان را امانتدار جان و ناموس و مال مردم عنوان کرد و گفت: زندگی ما به جریان حمل و نقل و کیفیت زندگی رانندگان وابسته است و اینکه کیفیت زندگی آنها کیفیت مناسبی باشد بسیار مهم است.
حجت الاسلام حاج علی اکبری از مسئولان کشور خواست تا برای ارتقای معیشت، بیمه و حل مشکلات رانندگان تلاش کنند وافزود: کیفیت بخشی به زندگی این جمعیت بزرگ زحمتکش میتواند حال ملت ما را بهتر از این کند.
وی تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که مساله حمل و نقل عمومی شهری و برون شهری عمدتا معطوف به تامین نیاز اقشار متوسط و ضعیف جامعه ماست که امکان استفاده از خودروی شخصی را ندارند. نزدیک کردن این شبکه عظیم و گسترده به اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۷۹ می تواند گامی بلند در مسیر تحقق عدالت اجتماعی باشد. از دولت و مجلس انتظار داریم که این موضوع را در دستور کار قرار دهند.
خطیب نمازجمعه تهران با بیان اینکه در تهران و کلانشهرهای مشابه، معضل حمل و نقل عمومی واقعا جدی و اساسی است، گفت: تقویت و نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی، تاکسیها و اتوبوسها و دیگر بخشهای مرتبط به زیست بهتر مردم ما کمک می کند.
جهاد تبیین حضرت فاطمه(س) جریان تحریف را ناکام گذاشت
حجت الاسلام حاج علیاکبری همچنین در خطبه اول نماز جمعه تهران، با دعوت مردم به تقوای الهی و با اشاره به شروع ایام فاطمیه به توضیح و تبیین «خطبه فدکیه» پرداخت و گفت: حضرت فاطمه (س) با استناد به دو آیه از قرآن کریم مردم را به تقوا و رعایت اطاعت الهی توصیه فرمودهاند.
خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: تقوای الهی هم تقوای فردی و هم تقوای اجتماعی را در بر میگیرد. برای مسلمانان زمانی حق تقوا ادا میشود که انسان مؤمن در اطاعت امام حق و عدل باشند.
حاج علی اکبری گفت: حضرت صدیقه کبری (ع) لیلهالقدر اسلام و قرآن بودند. وجود نازنین آن بزرگوار پشتوانه عظیمی بود هم برای اسلام و همه برای بشریت و پیامبر و حضرت علی (ع)، اما در این ۷۵ روز، از رحلت پیامبر عظیم الشأن اسلام تا شهادت حضرت فاطمه، دفاع مقدسی را انجام داد که بسیار الهام بخش است. باید حضرت فاطمه را بنیانگذار جهاد تبیین بدانیم.
وی یادآور شد: این دوره در یک پیچ تاریخی قرار دارد زیرا اسلام در حال گذار از نبوت به ولایت است. در این دوره، اراده شیطانی دشمنان اسلام بر این بود که جلو این انتقال را بگیرند. آنها ابتدا درپی این بودند که از حاکمیت اسلام جلوگیری کنند. اگر چه در رسیدن به این هدف تا حدودی موفق شدند اما هرگز به هدف دوم خود یعنی تحریف اسلام و قرآن نرسیدند و در این راه ناکام شدند.
حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: در این دوره حضرت فاطمه (س) با تبیین شایسته مقابل جریان خطرناک تحریف کار بسیار بزرگ و عظیمی را ترتیب دادند. این کار بزرگ و کارستان حضرت فاطمه (س) ارائه «خطبه فدکیه» بود.
وی ادامه داد: ماجرای فدک بهانه ای شده بود برای طرح مسائل مهم اسلامی و دفاع از اسلام و حقیقت اسلامی مقابل جریان تحریف. حضرت زهرا (س) با آن مقام نورانی و آن جایگاه علمی و اجتماعی برای خلق حماسه ای جاودانه به میدان آمد. روز اول خلافت بود و همه خواص و مسوولین و عامه مردم جمع بودند. حضرت زهرا سلام الله علیه وارد میدان شد با هیبتی نستوه و با شکوهی مثال زدنی حضرت با جمعی از بانوان حرکت کرد و وارد مسجد شدند.
خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: با آن حجاب پر هیبت که در حین راه رفتن گوشه ای از چادرشان بر زمین کشیده میشد و راه رفتنش که به راه رفتن پیامبر عزیز شباهت داشت وارد مسجد شد و ناله ای سر داد که اهل مسجد را دگرگون و متحول کرد طوری که همه گریه سر دادند.
حاج علی اکبری گفت: آن خطبه شگفت انگیز به نسبت طولانی است اما دارای محتوایی غنی است و سرشار از مضامین عرفانی، قرآنی و وجدانی و اخلاقی است. حاصل این خطبه میراث فاطمی برای کل بشریت و برای امت اسلامی است. این خطبه هم سنگ خطبههای نهج البلاغه است و آن را دیباچهای بر نهج البلاغه میدانند. هرچند این خطبه مورد شرح و بست و تفسیر قرار گرفته اما حق آن به درستی ادا نشده است. باید تدریس و تبیین شود. این خطبه هم گزارشی از دین شناسی و اسلام شناسی است و هم همراه است با جریان شناسی تاریخی اسلامی و جای کار بسیاری دارد.
وی با بیان اینکه حضرت فاطمه (س) در این خطبه به مردم و نقش آنها اهمیت زیادی میدهد و مسوولیتهای بزرگ امت اسلامی را به آنها یادآور می شود، گفت: این همان درس مردم سالاری دینی است که در اسلام دنبال شده است. موضوع این است که مردم باید به مسوولیت خود آگاه باشند تا جریان انحرافی نتواند به اسلام آسیب وارد کند.
خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه خطبه اول به بیان چند نکته کوتاه از خطبه حضرت فاطمه (س) پرداخت و گفت: بیانات ایشان تفکر قرآنی و دعوت به قرآن کریم تجلی همتایی قرآن و عترت است. حضرت فاطمه (س) قرآن را با تعابیری بسیار عالی دوباره به مردم و جامعه ارایه میکنند. روش اندیشه قرآنی، اجتهاد از آیات قرآن و پیام ویژه این سبک قرآنی فاطمه مراجعه به قرآن و انس با قرآن کریم است که باید دستور کار مسلمانان قرار گیرد.
وی گفت: دوم متن اسلام شناسی عمیق این خطبه است. از توحید تا احکام دین و اخلاق و آشنایی با اسرار الهی در متن خطبه نورانی وجود دارد. ۲۳ مورد از برجسته ترین حقایق اسلامی در قرآن را در مورد اخلاق و سایر موارد دیگر را فهرست میکنند. در کنار هر کدام رازی از قرآن کریم را تبیین میکنند. در مورد یک به یک ایمان، نماز، زکات، حج و غیره یک مجموعه بسیار نورانی و روشن را ارائه میکند. این خطبه پیام مواجهه آگاهانه با دین و دین شناسی عمیق است.
حاج علی اکبری اضافه کرد: سومین مورد این است که تنها راه نجات پذیرش ولایت الهی است که در پذیرش ولایت علی (ع) تجلی یافته است. در خطبه فدکیه طرح الهی برای سعادت دنیا و آخرت بشر در اسلام همان ولایت است که در غدیر معرفی شد. در این خطبه یک بابی در مورد شناخت امیر المؤمنین علی (ع) ارائه شده است. حضرت فاطمه (س) میفرمایند هر وقت مشکلی پیش میآمد و هر گاه کار سختی در پیش بود پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) را به میدان میفرستادند تا آتش فتنهها را خاموش کنند.
وی خاطرنشان کرد: حضرت علی (ع) را اگر میخواهید بشناسید باید با فاطمه (س) بشناسید چون برای اسلام زحمتهای فراوانی کشید و نزدیک ترین فرد به پیامبر بود. در نکته چهارم حضرت فاطمه صلوات الله علیه خطر نفاق را برای امت اسلامی گوشزد میکند. این موضوع نگرانی پیامبر برای دوران بعد از خودش بود. نان کفر در تنور نفاق پخته میشود. نفاق و منافق شناسی دستور کار همیشگی امت اسلامی است. جریان نفاق با نفوذ در مراکز تصمیم گیری بر روی تصمیم سازی و محاسبات مدیران و مسوولین مختلف اثر میگذارد و محاسبات آنها را به هم میریزد.
حاج علی اکبری در ادامه افزود: حضرت فاطمه (س) ریشههای انحراف را در دنیاگرایی، خوشگذرانی ترس از انجام مسئولیت و غیره میدانست. حضرت می فرمایند وقتی حضرت علی (س) در وسط میدان نبرد با مشکلات بود آنها مشغول خوشگذرانی بودند. آنچه که میتوان خواص و نخبگان را زمین گیر کند، همین دنیاگرایی است.
نظر شما