تهران-ایرنا- مسوول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه می‌تواند گفتمان سازی جهت گیری زیست بشر در ساحت‌های مختلف را تسهیل کند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین صادق اکبری اقدم روز شنبه در نشست تخصصی وحدت حوزه و دانشگاه که به مناسبت ۲۷ آذر ماه سالروز شهادت دکتر محمد مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، اظهار داشت: اقدامات جدی درخصوص وحدت حوزه و دانشگاه صورت گرفته است که اگرچه کافی نیست اما اثرگذار بوده است.

وی با تاکید به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه وحدت حوزه و دانشگاه یعنی در وحدت در هدف، گفت: بر این اساس باید هدف را  مشخص کرد و در در طراحی چگونگی وحدت بخشی به نهاد می توان از هدف بهره برد.

مسوول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی یادآور شد: حرکت پابه پای علم و دین در تعابیر رهبر معظم انقلاب بیان شده است و براین اساس دانشگاه نیاز به تغذیه از مبانی دینی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین اکبری اقدم ادامه داد: حوزه‌های علمیه در تغذیه رسانی باید پابه پای علم باشند، در این خصوص بحث بین رشته‌ای در عرصه علمی مطرح است. دانشگاه و حوزه باید خود را ملزم کنند تا هر دو پای کاربیایند تا رشته‌ها به لحاظ بین رشته‌ای تنوع یابد.

مبناسازی برای وحدت حوزه و دانشگاه باید انجام شود

حجت الاسلام و المسلمین خلعتبری رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی هم گفت: اگر نیازمند وحدت حوزه و دانشگاه هستیم، باید مبناسازی صورت گیرد.

وی اظهار داشت: شهدا شمع تاریخ بشریت هستند، جهاد و تلاش و مجاهدت در راه خدای برای آنها پاسخ داده است، بنیانگذار مسیر وحدت حوزه و دانشگاه شهید بهشتی و مفتح بودند که باید بین حوزه و دانشگاه ارتباط بیابد.

وی افزود: عده ای با وحدت حوزه و دانشگاه مخالفت می کردند که با گذر زمان انسان از اسرار آن اطلاع پیدا می کند؛ چراکه  اگر وحدت حوزه و دانشگاه صورت گیرد، انقلاب به اهداف بلند خود می رسد.

رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: مبناگرایی حوزه در ارتباط با دانشگاه و تخصص محوری دانشگاه در ارتباط با حوزه اهمیت بسیاری دارد.

حجت الاسلام و المسلمین خلعتبری خاطرنشان کرد: دانشگاه براساس یک نیاز ایجاد شد، اولین دانشگاه هم بیشتر در حوزه علوم فنی بود و پس از آن علوم انسانی بدون هیچ تغییری و تاملی در مبنا به داخل کشور وارد شد.

وی با بیان اینکه حقیقت بدون مبنا علم را رنج می دهد، گفت: اساسا علم برای اینکه موفق در عرصه عمل باشد و از افسانه بودن و شبه علم بودن خارج شود، باید در مباحث خود از مباحث قطعی بهره مند شود.

رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی یادآورشد: برای علم بودن ما به برهان از او باید سندی داشته باشیم، برهانی باشد یا متصل به برهان باشد، آنچه به علم گفته می‌شود، این مبانی را باید بیان کنند.

حجت الاسلام و المسلمین خلعتبری تاکید کرد: علوم باید بر چیزی تکیه زنند، علم در درون خود دارای تعارض نیست، آنچه در نزد خودش قابل تعارض باشد، قابل استناد نیست. باید مبنا برای علم باید وجود داشته باشد.

وی افزود: افرادی که از ابتدا با بحث وحدت دین و علم مخالفت کردند، دنبال علم سکولار بودند، علم نه در موضوع و نه در روش و ارزش نباید جنبه سکولار داشته باشد.

رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: علوم انسانی می تواند نسخه سعادت برای انسانی بپیچد، علم نباید از مبدا خود دور شود تا بتواند نسخه سعادت بدهد.

حجت الاسلام و المسلمین خلعتبری عنوان کرد: علم باید بر پایه الهیات درست شکل گیرد، دانشگاهی که دارای این مبانی باشد، می تواند تحولات بسیاری را ایجاد کند، دانشگاه باید بداند که هیچگاه نمی تواند از مبنای حوزه بی‌نیاز باشد.

وحدت حوزه و دانشگاه به مثابه سیستم اجتماعی در نظر گرفته شود

همچنین عباسعلی رهبر دانشیار گروه آموزشی علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه مراسم اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه به مثابه سیستم اجتماعی باید در نظر گرفته شود که اگر نگاه جامع و فراگیر داشته باشیم، هنوز نتوانسته‌ایم به یک ایده مفهومی متناسب در وحدت حوزه و دانشگاه دست یابیم.

وی افزود: در مدت ۴۰ سال هنوز درخصوص  معرفت شناسی  و شناخت مناسب در ابهام هستیم، با صورت مساله معرفتی وحدت حوزه و دانشگاه را نمی توان رفع کرد بنابراین روش و راهبرد شناسی در این خصوص اهمیت دارد.

دانشیار گروه آموزشی علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: آنچه در میان حوزویان وجود دارد، این است که می توانیم بن بست و انسداد در کشور را بشکنیم و در واقع با معنای اصیل که تعالی و فرهنگ و سیاست کشور است، اقتدار ملی برای مردم ایجاد کند و برای جامعه اسلامی هم منشا خیر و برکت باشد.

رهبر یادآور شد: مسایل علوم انسانی را باید مورد توجه قرار داد، وقتی از تحول علوم انسانی و خوانش صحبت می شود، یک بحث فنی است که ریشه در فلسفه علم دارد.

وی گفت: تجربه غربی‌ها این نکته را روشن می کند که علوم انسانی در غرب مبنتی بر تجربه ناقص است که برخی ارزش های جهان شمولی پیدا کرده است.

دانشیار گروه آموزشی علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: حوزه و دانشگاه به عنوان یک ترکیب ناگسستنی مشمول نهادینه کردن علم و تربیت است، حوزه و دانشگاه و وحدت عملی و علمی برای مسئله شناسی و حل مساله می تواند کمک کار باشد.

به گزارش ایرنا، ۲۷ آذرماه، یادآور عروج سرخِ مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی، آیت اللّه محمد مفتح از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه است.