بیانیه گام دوم انقلاب آغازگر فصل نوینی از گفتمان‌سازی است

مشهد- ایرنا-  یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: همانگونه که پیروزی انقلاب اسلامی سرفصل نوینی در گفتمان‌های مختلف رقم زد، رهبر معظم انقلاب نیز با صدور بیانیه گام دوم انقلاب فصل نوینی از گفتمان‌سازی را برای ادامه انقلاب ایجاد کردند.

حجت الاسلام علی اکبر نوایی روز شنبه در وبیناری تخصصی که به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه با موضوع "نقش حوزه و دانشگاه در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی" برگزار شد، افزود: یکی از مواردی که در این بیانیه مورد تاکید قرار گرفته، گفتمان عدالت است که در قسمت های مختلف آن بدان اشاره شده است.

وی ادامه داد: با آغاز رنسانس، عصر جدیدی در اروپا شکل گرفت که بر مبنای تفکر لیبرالی دموکراسی پیش می‌رفت و همه چیز را مادی و زمینی تفسیر می‌کرد که نتیجه آن تبدیل شدن همه جریان‌های معنوی به مادی و زمینی بود.

این مدرس حوزه با اشاره به اینکه این رویکرد بر دانشگاه‌های کشورهای اسلامی نیز تاثیر گذاشت، عنوان کرد: با شکل گیری انقلاب اسلامی، به عنوان آغازگر عصری جدید، این نهضت گفتمان غرب را از حیث عملی و نظری تغییر داد و راه جدیدی در پیش نگاه بشر امروزی قرار داد.

حجت الاسلام نوایی با اشاره به موضوع عدالت در این بیانیه اظهار کرد: بحث بر مبانی نظری دردی دوا نخواهد کرد بلکه باید به عملیاتی سازی عدالت توجه شود و برنامه‌ها یک خروجی و نتیجه اثرگذار داشته باشند و دانشگاه و حوزه تاکنون کار مشترکی در این موضوع نداشته اند تا از منظر معرفتی و اجرایی مبنایی برای موضوع عدالت شده و اثرگذار باشد.

وی عنوان کرد: تا انسان عادل تربیت نشود، عدالت ایجاد نمی‌شود و برای این موضوع، ایجاد یک هسته و موسسه برای تربیت ولایی جوانان برای موضوع عدالت لازم است زیرا آینده در اختیار جوانان خواهد بود.

بیانیه گام دوم، تبلور اندیشه رهبری است

دانشیار گروه آموزشی علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: بیانیه گام دوم تبلور دانش، حکمت و شاکله اندیشه‌ای رهبر معظم انقلاب است که افق دید معظم له در موضوعات متفاوت این بیانیه دیده می‌شود و از سوی دیگر در جای جای این بیانیه به جوانان پرداخته شده است.

دکتر محمدعلی رضایی کرمانی افزود: مراکز نخبه پروری جوانان در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها متمرکز است اما تاکنون ثمرات حداقلی داشته اند، بر این اساس رهبر انقلاب با نگاه به اینکه انقلاب باید از دست پیشکسوتان خود به دست جوانان برسد، مطالبی را در این زمینه اعلام کردند.

وی ادامه داد: در کادرسازی نیروی انسانی، کاستی‌های فراوانی وجود دارد که دانشگاه و حوزه نقش مؤثری در رفع آن می توانند داشته باشند، بر همین اساس نگاه رهبر انقلاب این است تا میدان به نیروهای جوان سپرده شود.

این دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: برنامه‌های حوزه و دانشگاه باید بر اساس کادرسازی نیروهای جوان تغییر پیدا کند و مراکز نخبه پروری باید جوانانی را تحویل جامعه بدهند که توان و شایستگی پیمودن مسیر انقلاب اسلامی را داشته باشند.

دوگانگی در حوزه و دانشگاه

دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز گفت: اکنون دانشجویان و استادان حوزه و دانشگاه به یک دوگانگی رسیده‌اند، اقلیت پرتلاشی که نظرات خود را بیان می‌کنند و اکثریتی بی تفاوت که هیچ تحلیلی در خصوص مباحث کشور حتی نسبت به بیانات رهبر معظم انقلاب ندارند.

حجت الاسلام دکتر محمدابراهیم روشن‌ضمیر افزود: حتی می توان گفت که کمتر از پنج درصد افراد این بیانیه را خوانده‌اند و مشخص هم نیست که آیا تحلیلی بر این بیانیه داشته‌اند یا خیر.

وی عنوان کرد: اگر قرار است در دانشجو ایجاد دغدغه کنیم تا اگر نقدی مطرح کرد و به جایی برخورد، برای وی مشکلی ایجاد نشود و باید به نقدها حساسیت مثبت نشان دهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: بیشتر نظرات رهبر انقلاب در این بیانیه در خصوص علم و دانش است.

دانشگاه و حوزه در تمدن سازی نقش دارند

استادیار دانشگاه فردوسی مشهد نیز اظهار کرد: دانشگاه و حوزه در موضوع تمدن‌سازی می توانند نقش موثری داشته باشند ولی متأسفانه به نشست های هم‌اندیشی سطحی نگاه می‌شود.

دکتر محمدعلی وطن دوست گفت: دانشگاه باید معنویت داشته باشد و بر همین اساس از حوزه‌های علمیه انتظار است تا با توجه به ریشه اخلاق در آیات و روایات دینی، در تبیین اهداف حکمرانی اسلامی بکوشد و در این مسیر از استادان و نخبگان حوزه انتظار بیشتری وجود دارد.

وی اضافه کرد: در این بیانیه، بستر همکاری حوزه و دانشگاه وجود دارد، دانشگاه در حوزه های تجربی یافته‌های علمی را بیان می‌کند و خواسته‌های وحیانی و الهی در آن نمود ندارد، ولی حوزه علمیه می تواند در زمینه علوم انسانی در این مسیر راهگشا باشد تا به علوم انسانی غنای بیشتری ببخشد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: دانشگاه باید برای غنی سازی علوم انسانی نیم‌نگاهی به حوزه علمیه داشته باشد ولی این نوع نگاه وجود ندارد، حتی در موضوعات مرتبط با علوم تجربی، که ربط مستقیمی به حوزه علمیه ندارد، می توان از مباحث میان رشته ای برای بیان نظرات استفاده کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha