تهران- ایرنا- رییس دانشگاه امام صادق (ع) و عضو مجلس خبرگان رهبری در تعریفی از وحدت حوزه و دانشگاه با توجه به شرایط جامعه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای تعامل این دو قطب متفکر و اندیشمند برای تحقق مطالبات اساسی مردم است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسین‌علی سعدی روز شنبه در مراسم بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه که در تالار آیت‌الله مهدوی کنی (قدس سره) برگزار شد، با بیان اینکه مطالبات مردم در این مرز و بوم مشخص است، اظهار داشت: همانطور که در گام انقلاب این دوقطب وقتی دستشان در دست هم قرار گرفت، پیروزی را به ارمغان آورد، امروز هم حوزه های علمیه و دانشگاه های این مرز و بوم با یک پیچ تاریخی به لحاظ علمی در حوزه علم اجتماعی قرار گرفته اند.  

وی افزود: سطحی که از راهبرد وحدت حوزه و دانشگاه در گام انقلاب تعریف می شد، سطحی بود که شما دیدید و در نمادهای آن سطح تحقق این وحدت گفتمانی وجود داشت. حضور عالمان روشن بین، روشن فکر و آگاه به زمان و مقتضیات روز در دانشگاه ها امثال شهید مفتح، شهید بهشتی و امثال رهبر حکیم انقلاب اسلامی که یک چهره خردمند دانشگاهی حوزوی بودند، به عنوان نماینده هر دو قطب تفکر و اندیشه وجود داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین سعدی ادامه داد:‌ این نقش آفرینی خودش را نشان داد و من در بیانات امام راحل دیدم که ایشان فرمودند آن روزی که دانشگاه و مدارس علمیه دست به دست هم دادند، روز پیروزی ملت بود که این نماد با خون بزرگانی مثل شهید مفتح، شهید مطهری، شهید بهشتی محقق شد. این ها نمادهای عینی وحدت حوزه و دانشگاه بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: بعد از انقلاب مرحله نظام مطرح شد. در طراحی نظام که برجسته ترین مرحله اش تصویب قانون اساسی و تثبیت نظام جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی بود، وحدت حوزه و دانشگاه یک اقتضای جدید و یک معنای جدید پیدا کرد که اینجا هم مرحله جدی بود که با هوشمندی، درایت و رهبری امام راحل و تعامل و همکاری خردمندان در هر دو قطب و اندیشه این مملکت یعنی دانشگاه و حوزه انجام و به خوبی نظام تاسیس شد.

وی اظهار داشت: اگر نبود همراهی، تعامل و همکاری اندیشمندان این دو قطب تفکر در جامعه، بعید بود که مرحله تثبیت نظام به این سرعت، دقت و استحکام انجام شود. ما در مرحله بعد، در مرحله جامعه پردازی و مرحله دولت اسلامی قرار گرفتیم که ان شاء الله پیشگام مرحله تمدن نوین اسلامی خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین سعدی با بیان اینکه اگر بخواهیم راهبرد وحدت حوزه و دانشگاه را در این بستر زمانی بازخوانی کنیم، باید در مورد الزامات و اقتضائات تحقق این وحدت با هم گفت و گو، موانع این وحدت را بررسی و چالش های گام اول را در خصوص راهبرد وحدت حوزه و دانشگاه تحلیل کنیم و یک آینده پژوهی نسبت به این راهبرد و تعامل و وحدت داشته باشیم و ببینیم که کجای کار هستیم و چالش ها کجاست و باید چه بکنیم.

رییس دانشگاه امام صادق علیه السلام گفت: جامعه پردازی و دولت اسلامی هم به این معنا است که حکمرانی اسلامی باشد؛ این معنای دقیق کلمه است والا اگر حاکم مسلمان باشد و حکمرانی اسلامی نباشد، دولت اسلامی محقق نشده است.

وی یادآور شد: در جامعه پردازی و در حکمرانی آنچه که امروز مهم است نقش آفرینی اصلی را در دولت مدرن دارد که من معتقدم به تمام معنا در مبنا و معنا با حکمرانی سنتی و حکمرانی مدرن متفاوت است. آنچه که نقش آفرینی اساسی را برعهده دارد، علوم اجتماعی است که بر اساس داده ها و گزاره های آن هم جامعه پردازی و هم مدل حکمرانی طراحی می شود.

حجت الاسلام و المسلمین سعدی با طرح این سوال که حوزه و دانشگاه در این مسیر چه نقشی را ایفا می کنند و آیا ما می توانیم الگوها و ضوابط توسعه و حکمرانی غربی را به عنوان یک مدل و شیوه حکمرانی در نظام اسلامی بپذیریم، افزود: نحوه مواجهه ما با این الگوهایی که مبتنی بر یک مبنای است که امروز نیاز به بحث ندارد، یک روز در این مملکت در دانشگاه‌ها در اوایل دهه هفتاد وقتی بحث می شد که آیا وحدت حوزه و دانشگاه امکان دارد یا امتناع دارد، بعضی از کسانی که تربیون دار بودند، آن روز این ادله را مطرح می کردند که ذاتا وحدت امکان‌پذیر نیست.

رییس دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه دنیای مدرن دنیای پیچیده ای شده است، گفت: امروز منابع قدرت، شیوه های اقتدار و حکمرانی نهادسازی‌ها کاملا پیچیده و متمایز از فضای دولت سنتی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سعدی گفت: امروز بحث می کنند که با موضوع این پول های جدید باید چکار کنیم. فقه باید مرزهای جدید را چکار بکند، اصلا دنیا گذشته از این مباحث این فناوری‌های نوین که ابزارهای دولت مدرن برای حکمرانی است. این ها دنیا را متحول کرده و ارتباطات اجتماعی نوینی را شکل داده و قواعد کنش گری نوینی را ایجاد کرده است. نمی توانیم با آن مباحثی که در حوزه اقتدار در دولت سنتی صحبت می کردید و با آن نهادهایی که در حوزه اقتصاد در دولت سنتی صحبت می شد، در دولت مدرن هم برای آنها نسخه واحد پیچید.

وی گفت: آنچه را که می خواهم عرض کنم این است که امروز دانشگاه امام صادق علیه السلام بر اساس راهبردی که مقام معظم رهبری دام ظله به این مجموعه ابلاغ فرموده اند، اساس کار را بر همین مهم یعنی تولید علوم انسانی - اسلامی قرار داده است که البته این تولید نقد عالمانه علوم اجتماعی وارداتی را نیز می طلبد. این رسالت اصلی در دانشگاه امام صادق علیه السلام است که من با این ظرفیت خوب علمی و عزم و جزمی که در اساتید و دانشجویان می بینیم و فضای فکری و تعامل و هم اندیشی که به وجود آمده است، امیدوارم بتوانیم یک برگ زرینی را بر افتخارات این دانشگاه اضافه بکنیم و دست استمداد هم به سوی حوزه مبارکه علمیه دراز می کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: امروز دانشگاه امام صادق علیه السلام یک نهاد رفیع و یک مهد بلند معارف اسلامی است. در حوزه معارف اسلامی ما به حوزه علمیه نیاز داریم و دانشگاه یکی از راهبردهای اساسی خودش را در توسعه، ارتباط وسیع با حوزه علمیه قرار داده و این ارتباط برای ما راهبردی است.

وی گفت: برای تولید معارف اسلامی که البته با این نوع نگاهی که عرض کردم نیازمند این حوزه معارفی هستیم که بتوانیم دست در دست هم این راهبرد اساسی را محقق کنیم. حل مسایل جامعه ایران اسلامی جز از این راه محقق نمی شود. مساله در هر جامعه ای که شکل بگیرد، حل مسئله باید مبتنی بر نظام فکری مقبول آن جامعه باشد. حل مسائل جامعه اسلامی جز از این طریق ممکن و میسور نخواهد بود.

رییس دانشگاه امام صادق علیه السلام افزود: امروز مصادف با روز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه امام صادق علیه السلام است که به تعبیر آیت الله مهدوی کنی یک نماد علمی از وحدت حوزه و دانشگاه بوده و هست.

وی افزود: وحدت حوزه و دانشگاه به اقتضای مقتضیات زمانی و در شرایط مختلف زمانی نیاز به بازخوانی دارد. ما باید محور عرایض مان را همان مراحل پنجگانه حرکت تمدنی که در بیانات مقام معظم رهبری مطرح شده است، قرار دهیم. وحدت حوزه و دانشگاه پیش از انقلاب یک معنا داشت؛ این که نخبگان جامعه، متفکران جامعه در حوزه و در دانشگاه نسبت به مطالبه اساسی مردم که استقرار حاکمیت مردم و استقرار حاکمیت الهی در این مملکت است باید وحدت داشته باشند.