«شجاع احسانی» روز چهارشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تعداد ۲۰ هزار و ۶۳۳ مورد مشاوره امور خانوادگی در حوزه مشکلات با همسر، مشکلات با خانواده همسر، خیانت زناشویی، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره طلاق، مشکلات بین فردی و بی مهارتی در روابط زوجین در این مدت انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه تعداد تماسها در حوزه کودک و نوجوان و تحصیل فرزندان ۱۲ هزار و ۴۳۴ مورد بوده است ادامه داد: در حوزه بالینی و در زمینه اختلالات خُلقی شامل (افسردگی، اضطراب و وسواس) اختلالات شخصیت و اختلالهای جنسی، ۶ هزار و ۵۵۹ مورد تماس برقرار شده است.
سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه مدیریت استرس، رسیدگی به فضای روانی و اجتماعی جامعه در برابر بحران ها از اصل هایی است که مدنظر بهزیستی قرار گرفته افزود: مواردی مانند برقراری ارتباط موثر بین افراد خانواده، تاب آوری اجتماعی در شرایط کرونا و مهارت های زندگی و سایر آموزش های روانشناختی در خدمات مشاوره تلفنی سامانه ۱۴۸۰ بهزیستی ارائه میشود.
احسانی یادآور شد: مسائل مختلف از جمله کودکان و نوجوانان، تحصیلی، تربیتی، خانوادگی، ازدواج، مشکلات و علایم مربوط به سوگ، ناامیدی و افسردگی و اضطراب از دیگر مواردی است که با سامانه ۱۴۸۰ در میان گذاشته می شود.
وی با اشاره به اینکه مشاوره و ارتقای سطح سلامت روانی و اجتماعی جامعه از مهمترین اهداف راهاندازی این سامانه است گفت: کارشناسان متخصص دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا در رشتههای تخصصی روانشناسی در خط ۱۴۸۰ (مشاوره تخصصی تلفنی) به صورت رایگان به ارائه خدمات می پردازند.
سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان افزود: مشاوران سازمان بهزیستی در خط ۱۴۸۰ با ۶ کابین در ۲ شیفت کاری در ساعات ۸ تا ۱۴ و ۱۸ الی ۲۴ آماده خدمت رسانی به مردم هستند که در صورت نیاز به مراکز حضوری ارجاع داده می شوند.
حدود یک سوم جمعیت استان همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم زیرپوشش خدمات سازمان بهزیستی قرار دارند.
استان همدان حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.