گنبدکاووس- ایرنا - دبیر قرارگاه عفاف و حجاب گنبدکاووس مستقر در ناحیه مقاومت بسیج سپاه گنبدکاووس گفت: دشمنان اسلام و انقلاب از طریق جنگ نرم و فضاسازی‌ رسانه‌ای و ترویج مسائل غیراخلاقی فساد و بی بندباری در صدد آسیب زدن به باورهای دینی و اعتقاد مردم هستند تا جمهوری اسلامی را با چالش مواجه کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا،سرهنگ پاسدار سیدیحیی قاضوی روز یکشنبه  در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت و خانواده این شهرستان با مهم دانستن مصوبه ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستورالعمل ابلاغی عفاف و حجاب به دستگاه‌های متولی برلزوم اهتمام ویژه ادارات و نهادهای این شهرستان جهت انجام شرح وظایف و تکالیف محوله در دستورالعمل ابلاغی تاکید کرد.

وی اظهارداشت: برای خنثی کردن تلاش‌های دشمنان بر همه ادارات و نهادهای عضو قرارگاه عفاف و حجاب گنبدکاووس لازم است تا شئونات اسلامی را که مبتنی بر تعالیم دینی و آرمان‌های انقلاب است را به طور کامل رعایت و گزارش اقدامات را به دبیرخانه ارسال نمایند.

کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت و خانواده گنبدکاووس پس از حدود ۲ سال که به سبب شیوع و فراگیری ویروس کووید ۱۹ برگزار نشده بود با حضور فرماندار ویژه این شهرستان و اعضای این کارگروه تخصصی برگزار شد.در این جلسه  اعضای این کارگروه در راستای پنج دستورکار آن به ارائه گزارش پرداختند.

رییس اداره راه و شهرسازی گنبدکاووس در این جلسه با تشریح دلائل ایجاد حاشیه نشینی و سکونت‌گاه‌های غیررسمی در برخی نقاط شهری گفت: ناتوانی و ضعف اقتصادی برخی خانواده‌ها در تامین مسکن مناسب، سوداگری برخی سودجویان بازار زمین و مسکن و تفکیک غیرقانونی اراضی حریم شهرها و فروش آن و کم توجهی دستگاه‌های نظارتی و متولی در اجرای قوانین حوزه مسکن و زمین مصوب سال ۸۱ از مهمترین این دلائل است.

مهدی ملک با تاکید برضرورت اجرای قانون توسط متولیان (شهرداری، راه و شهرسازی و امور اراضی) برای جلوگیری از تفکیک و فروش اراضی کشاورزی حاشیه شهرها توسط سودجویان و شکل گیری سکونت‌گاه‌های غیررسمی در حاشیه شهر گنبدکاووس افزود: درکنار این موضوع، دستگاههای اجرایی و خدماتی شهرستان بایستی نسبت به توانمندسازی محلات حاشیه نشین فعلی نیز اقدامات لازم را انجام دهند.

وی اضافه کرد: اداره راه و شهرسازی از چند سال پیش تاکنون با اعتبارات تخصیصی ازسوی شرکت بازآفرینی شهری وزارتخانه متبوع برخی اقدامات عمرانی از جمله احداث ایستگاه آتش نشانی در خیابان شهید خدایوسفی، توسعه و بهبود شبکه برق و معابر سه محله "سیدآباد - بدلجه، مدرسی و چای بویین"، ارائه آموزش‌های مهارتی، دیواره سازی در رودخانه گرگانرود و احداث پارک محله‌ای با همکاری شهرداری گنبدکاووس و آموزش فنی و حرفه‌ای این شهرستان نمود.

ملک افزود: برای سال جاری نیز در راستای تفام نامه با شهرداری گنبدکاووس و با هدف بهبود معابر سه محله هدف، قیر رایگان به ارزش ۲۴ میلیارد ریال و اعتبار ۱۵ میلیارد ریالی برای احداث سرای محله در سیدآباد - بدلجه در اختیار شهرداری این شهر قرار خواهد گرفت.

درهمین ارتباط مهدی جعفری معاون عمرانی شهردار گنبدکاووس نیز در سخنانی با قدردانی از اعتبارات تخصیصی ستاد بازآفرینی شهری گفت که عملیات احداث ساختمان آتش نشانی ایستگاه شماره چهار رو به پایان است و احداث ۲ سرای محله در سیدآباد و چای بویین هر کدام با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال در دستور کار شهرداری قرار دارد.

همچنین مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس دراین جلسه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت شیوع کرونا و واکسیانسیون در این شهرستان گفت: تاکنون از مجموع ۲۷۰ هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت بالای ۱۲ سال گنبد ۸۷ درصد دُز اول و ۷۳ درصد دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کردند که ۳۱ هزار و ۳۲۶ نفر آنها دانش آموز هستند.

فرهاد بدیعی، وضعیت فعلی گنبدکاووس در شیوع کرونا را آبی دانست و افزود: هم اکنون ۴۴ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این شهرستان بستری هستند که ۱۱ نفر آنها در بخش مراقبت‌های ویژه تحت نظارت هستند ضمن اینکه روند پذیرش بیماران کرونایی در چند روز گذشته افزایشی بوده است.

وی با تاکید برضرورت رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا بالاخص ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی، افزود: متاسفانه طی روزهای اخیر سطح رعایت شیوه نامه‌ها دربین مردم روند نزولی پیدا کرده که استمرار آن باتوجه به شیوع سویه جدید کرونا (اومیکرون) خطرناک است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس همچنین با اشاره به سیاست‌های ابلاغی صیانت از جمعیت توسط مقام معظم رهبری درسال ۹۳، گفت: هم اکنون نرخ باروری در کشور ۱.۶۵ و این رقم در گنبدکاووس حدود ۲ است که نسبت به ساله‌های گذشته کاهش یافته است.

بدیعی اضافه کرد: باید با سیاست‌های تشویقی برای ترویج ازدواج آسان و فرزندآوری و نیز حمایت از بانوان باردار شاغل در ادارات و نهادها به سیاست‌های ابلاغی مدنظر رهبری درحوزه جوان سازی جمعیت جامه عمل بپوشانیم در غیر این صورت پیری جمعیت جامعه را با چالش مواجه خواهد کرد.

کارشناس مسوول امور بانوان و خانواده فرمانداری ویژه گنبدکاووس نیز در این جلسه به آسیب‌های اجتماعی نوظهور (فناوری‌ها و فضای مجازی) که خانواده و بانوان را تهدید می‌کند اشاره کرد و گفت: به سبب شیوع کرونا در ۲ سال اخیر استفاده خانواده ها و کودکان و نوجوانان از فضای مجازی بدون اینکه سواد آن را داشته باشند، بیشتر شده و همین امر آسیب‌های اجتماعی فراوانی را متوجه نهاد خانواده کرده است.

فاطمه اسدالله پور، افزود: برای جلوگیری از افزایش آسیب‌های اجتماعی و پیامدهای ناگوار آن بر خانواده باید نسبت به آموزش خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان از طریق برگزاری کلاس‌های مناسب اقدام شود.

همچنین علیرضا کریمیان رییس اداره کمیته امداد منطقه یک گنبدکاووس نیز درخصوص طرح الکترونیکی شدن پرداخت صدقات به این نهاد اشاره کرد و گفت: از این پس شرایط پرداخت الکترونیکی صدقات در قالب کُد کیو آر (QR) و از طریق گوشی هوشمند تلفن همراه فراهم است ضمن اینکه به زودی برچسب کیو آر بر روی ۲۱ هزار و ۵۰۰ صندوق صدقات کوچک و متوسط این نهاد که در اختیار شهروندان و واحدهای تجاری قرار دارد، انجام تا شهروندان از این پس الکترونیکی صدقات و وجوه کمکی خود را پرداخت نمایند.

فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در پایان این جلسه با تسلیت و گرامیداشت ایام فاطمیه، دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسمی سلیمانی و یوم الله ۹ دی، از اقدامات دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی، سلامت و خانواده این شهرستان قدردانی و براستمرار فعالیت‌ها تاکید کرد.

عبدالقدیر کریمی گفت: از این پس جلسات کارگروه به صورت منظم و مستمر هر ماه یکبار برگزار خواهد شد و تمامی دستگاه ها موظف به اجرای مصوبات این کارگروه و نیز قرارگاه عفاف و حجاب و ارائه گزارش به دبیرخانه آن هستند.

وی همچنین برلزوم استفاده بیشتر از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گنبدکاووس برای مقابله و کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در شهرستان تاکید کرد و بیان داشت: توجه به مسائل و مشکلات سکونت‌گاه‌های غیررسمی و انجام اقدامات عمرانی در چند محله موجود و اهتمام و عمل به مفاد دستورالعمل ابلاغی صیانت از جمعیت ازسوی دستگاه‌های اداری این شهرستان یک الزام و ملاکی برای ارزیابی عملکرد مدیران است. 

گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.