صدیف بدری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون اشاره به علت کندی پروژه افزود:بزودی معاون وزیر راه و شهرسازی به همراه نمایندگان استان در مجلس و استاندار اردبیل از پروژه راه آهن اردبیل- میانه بازدید میکنند و از نزدیک روند اجرایی این پروژه را مورد بررسی و تسریع عملیات اجرایی و تامین اعتبار لازم از وزارت راه وشهرسازی پیگیری خواهد شد.
وی ادامه داد: در بودجه سال آینده ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه راه آهن اردبیل –میانه اختصاص داده شده و علاوه بر این، ۴۰۰ میلیارد تومان هم فاینانس بانکی (۲۰۰ میلیارد تومان بانک سپه و ۲۰۰ میلیارد تومان بانک رفاه کارگران )به این پروژه اختصاص خواهد یافت.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تکمیل راه آهن اردبیل-میانه خواسته و مطالبه اصلی مردم استان است افزود:دولت در تکمیل این پروژه مصمم شده و از استاندار اردبیل هم خواستیم تکمیل این پروژه را در اولویت کاری خود قرار دهد.
وی با اشاره به اخذ ردیف ملی برای پروژه راه آهن اردبیل - پارس آباد مغان در بودجه افزود: ردیف ملی برای پروژه راه آهن اردبیل - پارس آباد مغان در بودجه ۱۴۰۰ اخذ شده بود ولی وزارت راه و شهرسازی نتوانست به موقع مجوز ماده ۲۳ را به سرانجام برساند تا در بودجه ۱۴۰۱ اعتبارات لازم برای این پروژه اختصاص داده شود.
بدری بیان کرد:پیگیر هستیم در مجلس شورای اسلامی پروژه راه آهن اردبیل-پارس آباد دارای ردیف ملی شود تا با تامبن اعتبار لازم شاهد تکمیل و اتصال آن به جمهوری آذربایجان باشیم.
وی اظهار کرد: مطالعه فاز اول امتداد طرح راهآهن اردبیل به پارسآباد مغان انجام و اجرای آن برای سال آینده پیشبینی شده است، ضمن اینکه اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان نیز در برنامه کاری قرار دارد.
بدری گفت: اجرای طرح راهآهن اردبیل به مغان از جمله موضوعات در حال پیگیری نمایندگان و مسئولان استان است و با ادامه احداث آن تا گمرک مرزی در شهرستان بیلهسوار و پارسآباد مغان در واقع کل استان به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد.
پروژه راه آهن اردبیل- میانه هماکنون در ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سختگذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت در حال اجراست.
مرتفعترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۳ متر در مسیر آرپاچایی برای ایجاد ارتباط در این خط ریلی به اتمام رسیده و علاوه بر آن، در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و در حال اجراست.
عملیات اجرایی راهآهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده و در این مدت بارها مردم استان وعدههای تحقق نیافته بسیاری برای افتتاح آن شنیدهاند، اما با تامین اعتبار توسط بانک ملی ایران، عملیات اجرایی این پروژه سخت شتاب گرفته است.
در طرح راهآهن اردبیل - میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل درهای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا میشود.
حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهنآلات، میلگرد و کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد نیاز است.
طرح راهآهن اردییل - میانه که در ۱۲ قطعه در حال اجرا میباشد قرار بود تا اواسط سال ۱۴۰۰ تکمیل و راه اندازی شود.