تهران-ایرنا- سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، جزئیاتی از گزارش ارزیابی محتوایی و رتبه‌بندی رسانه‌های کاربرمحور منتشر کرد که در این گزارش آپارات در جایگاه اول و نماشا در پایین‌ترین رتبه جذب مخاطب قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی ساترا، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر(ساترا)، جزئیاتی از گزارش ارزیابی محتوایی و رتبه‌بندی رسانه‌های کاربرمحور را منتشر کرد. بر اساس نتیجه‌گیری کلی و نهایی این گزارش در بخش نتایج ارزیابی (محتوا و سرویس) و رتبه‌بندی رسانه‌های کاربرمحور در نهایت آپارات در جایگاه اول و نماشا پایین‌ترین رتبه را کسب کرده است.

گزارش ارزیابی رسانه‌های کاربرمحور، دارای سه بخش اصلی با عناوین چیستی رسانه کاربرمحور و مداخلات تنظیم‌گری، ارزیابی محتوایی و سرویس در رسانه‌های کاربرمحور و گزارش رسیدگی به پرونده صدور مجوز نماشا است. هر یک از این بخش‌های اصلی، حاوی توضیحات و جزئیاتی از نحوه عملکرد و ارزیابی ساترا از رسانه‌های کاربرمحور است.

ارزیابی محتوایی ساترا از رسانه‌های کاربرمحور شامل سرفصل‌هایی همچون انواع مسئولیت پلتفرم، مدل ارزیابی جامع رسانه‌های کاربرمحور، ارزیابی فرآیند رسانه‌های کاربرمحور(فرآیند کشف تخلف و شیوه اعمال مقررات)، ارزیابی خروجی رسانه‌های کاربرمحور و پیشنهادهای سیاستی برای بهبود وضعیت رسانه‌های کاربرمحور است. همچنین ارزیابی تبلیغات و تخلفات، رتبه‌بندی و... ازجمله سرفصل‌های ارزیابی سریع رسانه‌های کاربرمحور از منظر سرویس، است. 

در همین راستا ۱۳ رسانه کاربرمحور دارای مجوز ام‌پی‌فور، ارمغان راه طلایی، آپارات، تماشا، دالفک، دیدستان، راش تی‌وی، آی‌فیلو، مهر، نمایش، نماشا، ویدانه و یوزیت ارزیابی شده‌اند و روبیکا (بخش روبینو) فقط مورد ارزیابی محتوایی قرار گرفته است.

در بخش ارزیابی محتوایی باتوجه به بحث اولویت محتوا نسبت به سرویس در بازار صوت و تصویر فراگیر، فقط شش رسانه فعال با تعداد کاربر بسیار بالا مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند؛ در قسمت ارزیابی سرویس، رسانه‌هایی ارزیابی شده‌اند که دارای مجوز فعالیت از ساترا هستند؛ در بخش ارزیابی کلی، پنج رسانه مشترک در هر دو ارزیابی محتوا و سرویس، مورد بررسی قرار گرفته‌اند که روبیکا(بخش روبینو) به دلیل عدم مجوز، از ارزیابی کلی حذف شده است.

در ارزیابی فراوانی تعداد تخلفات محتوایی در رسانه‌های کاربرمحور، شش رسانه کاربرمحور آپارات، دالفک، تماشا، نمایش، روبیکا(بخش روبینو) و نمایش مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و طبق آن، آپارات کمترین و نماشا بیشترین تعداد تخلف را داشته‌اند. همچنین در ارزیابی امتیاز منفی نهایی رسانه‌های کاربرمحور، شش رسانه کاربرمحور آپارات، دالفک، تماشا، نمایش، روبیکا(بخش روبینو) و نماشا بررسی شده‌اند که در نتیجه آپارات پایین‌ترین امتیاز منفی و نماشا بالاترین امتیاز منفی را به خود اختصاص داده‌اند.

در زمینه رتبه‌بندی رسانه‌های کاربرمحور از منظر سرویس، ۱۳ رسانه کاربرمحور رتبه‌بندی شده‌اند که آپارات در رتبه نخست جای دارد و ارمغان راه طلایی در انتهای جدول و رتبه ۱۳ قرار گرفته‌ است.

نتیجه‌گیری کلی و نهایی این گزارش در بخش نتایج ارزیابی (محتوا و سرویس) و رتبه‌بندی رسانه‌های کاربرمحور از میان پنج رسانه کاربرمحور آپارات، دالفک، تماشا، نمایش و نماشا به انجام رسیده که در نهایت رسانه کاربرمحور آپارات در جایگاه اول و نماشا پایین‌ترین رتبه را کسب کرده است.

طبق این گزارش، رسانه‌های کاربرمحور رسانه‌هایی هستند که امکان بارگذاری، اشتراک‌گذاری و ارائه محتوای صوتی و تصویری توسط کاربران را برای عموم فراهم می‌کنند. ابزار نظارتی آن‌ها برای ساماندهی محتوا به صورت خودکار، دستی یا الگوریتمی است. این رسانه‌ها بر بستر شبکه‌های ارتباطات الکترونیک قرار دارند و کارکرد اصلی‌شان اشتراک‌گذاری ویدیو برای عموم است؛ همچنین رسانه‌های کاربرمحور امکان بارگذاری محتوا را برای کاربران فراهم می‌کنند لذا ریسک بارگذاری و انتشار محتوای نامناسب بالاتر می‌رود. از این رو توجه رسانه به بهبود صلاحیت محتوایی پیشینی، در کنار تلاش برای کشف محتوای منتشر شده به صورت پسینی ضروری است