تهران - ایرنا - معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع معاونان پژوهش و فناوری ۱۴ دانشگاه بزرگ کشور گفت: ساختار معاونت پژوهش و فناوری در دانشگاه‌ها تفکیک نمی‌شود و جدایی بخش فناوری از پژوهشی منحصر به ستاد وزارت علوم است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم،  پیمان صالحی روز شنبه در چهل و چهارمین نشست معاونان پژوهشی دانشگاه‌های بزرگ کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد اعلام کرد: استقلال معاونت فناوری از پژوهشی در سطح دانشگاه‌ها اتفاق نخواهد افتاد و این استقلال صرفاً در سطح وزارتخانه بوده است.

وی در عین حال تصریح کرد: جدا شدن معاونت فناوری از  بخش پژوهش در وزارت علوم، باعث افزایش توجه بیشتر به نوآوری و فناوری می‌شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد:با وجود اینکه دو حوزه فناوری و پژوهشی در ساختار از هم جدا شده و مستقل دیده شده‌اند، اما هیچ انشقاقی بین پژوهش و فناوری ایجاد نخواهد شد و این جدایی برای تمرکز بیشتر وزارت علوم بر فناوری و نوآوری اتفاق افتاده، که درگذشته کمتر بوده است.

وی، ایجاد استراتژی در گفتمان پژوهش، شبکه‌سازی و فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز حال و آینده، استفاده بهتر از ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی و ایجاد اکوسیستم حل مسأله را از مهم‌ترین ماموریت‌های معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد.

صالحی در ادامه با اشاره به وجود ۶۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان که هنر حل مسأله را در سال‌های اخیر نهادینه کرده‌اند، افزود: «اکوسیستمی ایجاد شده که در سال‌های اخیر وقتی مسأله‌ای وارد و مطرح می‌شود، راه حل ارائه می‌کند.

وی تاکید کرد: باید در وزارت علوم نیز اکوسیستمی ایجاد شود که هر زمان مسأله‌ای وارد شد، در حد ماموریت خود با تقسیم کار در دانشگاه‌ها، پارک‌ها و موسسات پژوهشی راه حل برای آن ارائه شود.

معاون پژوهشی وزیر علوم، واقعی شدن پژوهش و فناوری؛ افزایش قطب‌های علم و فناوری؛ مسأله‌یابی و حل مسأله؛ سیاست تشویقی؛ حضور در عرصه‌های بین‌المللی، اولویت‌بندی مجله‌ها و انجمن‌ها و ایجاد هم‌افزایی با سایر سازمان‌ها را از اولویت‌های معاونت پژوهشی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد.

معاونین پژوهشی دانشگاه‌های کشور نیز در این جلسه با بیان مشکلات مالی و ساختاری موجود، به اعلام نظر و ارائه راهکار پرداختند و خواستار افزایش بودجه، برقرای ارتباط دانشگاه با صنعت؛ تقاضامحور کردن پایان‌نامه‌ها؛ فراخواندن دانشگاه‌ها برای رفع مسائل و مشکلات کشور؛ توجه به ظرفیت دانشگاه‌ها برای حل مسائل و مشکلات کشور؛ ایجاد شرکت‌های دانشگاهی؛ انجام پروژه‌های ملی؛ اصلاح کسری بودجه و نحوه اختصاص آن شدند.