تهران- ایرنا- معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به اینکه نظام و صلاحیت حرفه‌ای در گذشته توسط دولت تصویب و ابلاغ شده بود، گفت: شیوه نامه ایجاد شورای مهارت‌افزایی و صلاحیت حرفه‌ای دانشجویان و دانش آموختگان در وزارت علوم مصوب و مجوز آن صادر شده است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، پیمان صالحی در نشست مدیران مراکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها که روز سه شنبه به صورت برخط برگزار شد، اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم به هدف خود در اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها برسیم باید ورود دانشگاه‌ها و مراکز علمی را به حوزه نیاز جامعه بیشتر کنیم که در این راستا توجه به شبکه‌ای از عناصر مرتبط باهم ضرورت دارد.

وی با اشاره به اینکه برای بهبود وضعیت موجود رابطه دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت به شبکه‌ای از عناصر مختلف و مرتبط باهم نیاز داریم، گفت: باید سهم هر یک از این عناصر و بخش‌ها را در پازل ارتباط دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت مشخص کنیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم تاکید کرد: باید سهم آئین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی، سهم حوزه مهارت‌آموزی به دانشجویان، بحث مراکز تحقیق و توسعه شرکت‌ها و کارخانه‌ها، بحث پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی، بحث کارآموزی، مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها و بحث قراردادهای پژوهشی دانشگاه را در یک شبکه هم افزا تحلیل کنیم و نقش هر بخش را تعریف و برای تحقق آن برنامه‌ریزی کنیم.

صالحی با اشاره به اینکه بحث هدایت شغلی و ایجاد مهارت کارآموزی و اشتغال برای دانش‌آموزان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، گفت: اگر ما نتوانیم دانشجویان را با مهارت‌های شغلی و حضور در بازار کار آماده کنیم در حقیقت زحمت‌ها، فعالیت‌ها و تلاش‌های ما در بخش آموزش چه آموزش ابتدایی و چه آموزش دانشگاهی به نتیجه دلخواه نخواهد رسید و ناتمام می‌ماند.

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: بنا به اهمیتی که بحث اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی و بحث تجاری‌سازی دانش و حل نیازهای جامعه برای وزارت علوم داشت و با عنایت به تکثر و تنوع زیادی که در مأموریت‌های معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم وجود داشت؛ معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم ایجاد شد تا این معاونت به بحث شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی محصولاتی که به یک سطح خاصی از فناوری رسیده‌اند کمک کند.

صالحی تاکید کرد: در بحث اشتغال دانش‌آموختگان کشور باید به این نکته توجه کرد که بخش زیادی از دانشجویان کشور در مراکز غیردولتی تحصیل می‌کنند لذا باید انتظار ما از وزارت علوم در خصوص اشتغال دانش آموختگان متناسب با تعداد دانشجویان دانشگاه‌های دولتی باشد.

وی افزود: تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های دولتی در سطح کشور یکسان نیست و در استان‌های مختلف ما درصدهای متفاوتی از میزان تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی را داریم به نحوی که در برخی از استان‌ها در حدود ۴۰ درصد و در برخی از استان‌ها نزدیک به ۸۰ درصد دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند که این آمار ما را به این نتیجه می‌رساند که در استان‌هایی که تعداد دانشگاه‌های دولتی کم است باید برنامه‌های دیگری را برای هدایت شغلی دانش آموختگان پیش‌بینی کنیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از لحاظ میزان ارتباط با جامعه و صنعت با احتساب شاخص‌های نظیر میزان ثبت قراردادهای دانشگاه‌ها با لحاظ کردن تعداد اعضای هیئت علمی، محاسبه و به دانشگاه‌ها ارسال شد گفت: بخشی از این شاخص‌ها به دوره‌های مهارت‌افزایی که دانشگاه برای دانشجویان برگزار کردند و درصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و داشتن مراکز هدایت شغلی اختصاص داشت.

صالحی در پایان تاکید کرد: دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای اجرای بهتر برنامه‌های مراکز هدایت شغلی و تحقق اهداف کارآموزی و کارورزی دانشجویان، ارتباط و همکاری‌های خود را با مراکز صنعتی سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی گسترش دهند.