همدان- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان گفت که طرح زیست بوم اشتغال به منظور ساماندهی وضعیت تولید و اشتغال در سطح استان اجرا می‌شود.

به گزارش ایرنا، «ظاهر پورمجاهد» روز چهارشنبه در کارگروه اشتغال استان همدان، اظهار داشت: در راستای مدل زیست بوم اشتغال و تسریع در خدمت رسانی به کارجویان و کارفرمایان با هدف دستیابی کارفرمایان به نیروی کار ماهر و مناسب با فرصت های شغلی و امکان رصد این فرصت ها برای کارجویان سامانه جستجوی شغل به نشانی اینترنتی http://shoghl.mcls.gov.ir/portal در استان همدان راه اندازی و فعال شده است.

وی تصریح کرد: جویندگان کار می‌توانند با ورود به این سامانه، درخواست شغلی خود را ثبت و لیست فرصت های شغلی مورد نیاز خود را به صورت شخصی و یا از طریق کاریابی‌ها در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت و در صورت تمایل برای اشتغال اقدام کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان گفت: این سامانه فرصت مناسب و تجربه ای تازه برای استفاده کارجویان از خدمات کاریابی ها در بستر فضای مجازی فراهم کرده که در دوران همه گیری ویروس کرونا تعداد مراجعه به کاریابی ها را کاهش می دهد.

پورمجاهد اظهار داشت: یکی از مزایای اصلی اجرای این طرح ، تولید اشتغال است که در این راستا شناسایی کارجویان، کارآفرینان و کارفرمایان در دستور کار قرار می گیرد و سپس برای مشاوره و آموزش به متقاضیان و جویندگان کار اقدام می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان گفت: تامین مالی برای چرخه تولید نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که این مهم در این سند بر عهده بانک ها، صندوق ها، اعتبارات خاص دولتی، اعتبارات نهادها یا تامین مالی جمعی و داخلی نهاده شده است.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان همدان نیز در این جلسه گفت: تعهد و پیش بینی اشتغال استان در سال جاری ۱۹ هزار و ۷۰۰ نفر است که در ۹ ماه نخست سال ، اشتغال ۱۹ هزار و ۱۱۹ نفر در سامانه رصد ثبت شده است.

«احمد توصیفیان» در خصوص تسهیلات مشاغل خانگی نیز افزود: در مهرماه سال جاری مبلغ ۵۳۰ میلیارد ریال به عنوان تسهیلات قرض الحسنه با عاملیت ۲ بانک رفاه و توسعه تعاون به استان همدان ابلاغ شد که تاکنون ۳۱۰ میلیارد ریال تسهیلات به مشاغل خانگی پرداخت شده است.

به گفته وی، تسهیلات پرداختی در سه بخش عمده اقتصادی براساس مزیت هر منطقه پرداخت شده که سهم بخش کشاورزی ۶۴ درصد، بخش صنعت ۳۰ درصد و بهش خدمات ۶ درصد است. 

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان همدان، سهم استان از تسهیلات روستایی را ۳.۱۱ درصد اعلام کرد و گفت: اختصاص این درصد از سهمیه به این استان بی سابقه بوده است.

«شهرام عابدی» معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان همدان نیز در این نشست اظهار داشت: از ابتدای سالجاری تاکنون چهار هزار و ۸۱۸ مورد فرصت شغلی با پرداخت تسهیلات به مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان در این استان ایجاد شده است.

گفت: از مجموع ۳۱۰ میلیارد تومان اعتبار ابلاغی تبصره ۱۶ به کمیته امداد ۶ هزار و ۳۲۵ مورد با مبلغ ۳۶۱ میلیارد تومان معادل ۱۱۷ درصد به بانک ها معرفی شده و سه هزار و ۸۵۶ مورد با مبلغ ۲۱۲ میلیارد تومان معادل ۶۹ درصد نیز جذب شده است.