علیرضا عباسزاده روز سهشنبه در نشست شورای هماهنگی ترافیک استان افزود: با توجه به زیرساختهای ترافیکی درون شهری استاندارد، بیرجند باید به عنوان شهر نمونه و پیشرو در زمینه ترافیک درون شهری معرفی شود.
وی گفت: شهر بیرجند باید براساس مهمترین استانداردهای ترافیکی حرکت کند تا در بین مراکز استانها در زمینه ترافیک درون شهری نمونه باشد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: از منظر مسائل ترافیکی شامل عرض معابر مناسب و سایر موارد بیرجند در مقایسه با سایر مراکز استانها از وضعیت مطلوبتری برخوردار است لذا مسائل ترافیکی نباید تا این حد در مرکز استان دیده شود و لازم است شورای ترافیک برای رفع آنها تدبیر کند.
وی با بیان اینکه هدف شورای ترافیک تسهیل عبور و مرور و انضباط ترافیکی است افزود: رصد مجموعه شهر این موضوع را در ذهن متبادر میسازد که بیرجند در یک پارک ترافیکی بزرگ ایجاد شده و کل شهر پایلوت آموزشی است.
عباسزاده با اشاره به نقش کمتر شدن حجم ترددها و محدودیتهای ناشی از شیوع کرونا در کاهش آمار تصادفات منجر به فوت سال ۱۳۹۹ گفت: باید تحلیلهای درست و علمی درخصوص آمار فوتیها انجام شود تا بتوانیم این آمار را بهصورت محسوس کاهش دهیم.
وی با تاکید بر اینکه رفع مشکلات مزمن شهری با تغییر هندسی، اصلاح فنی و طرحهای جزئیتر باید در اولویت قرار گیرد افزود: در ادامه باید از محل منابع شهرداریها، استانی و ملی نسبت به رفع مسائل حوزه ترافیکی اقدام کنیم.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه مسائل ترافیک برون شهری باید بهجد مورد توجه قرار گیرد گفت: کنترل ترافیک برون شهری به مراتب سختتر است لذا باید درخصوص عوامل بهوجود آورنده تصادفات برون شهری اقدامات لازم صورت گیرد.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در حوزه ترافیک درون شهری و برون شهری با جان مردم سر و کار داریم باید با وجود محدودیت منابع از همه ظرفیتهای موجود در راه ارتقای اوضاع ترافیکی بهره ببریم.
عباسزاده به تعداد فوتیهای تصادفات درون شهری بیرجند اشاره کرد و گفت: این تعداد فوتی ناشی از تصادفات و واژگونی خودروها در طول سال متاسفانه بالاست لذا در تردد خودروهای درون شهری باید تمهیداتی اندیشیده شود که با سرعت مطمئنه حرکت کنند.
وی افزود: برخی واحدهای صنفی نظیر فروشگاههای زنجیرهای که به خاطر حجم مراجعهکننده، ایجاد ترافیک را به همراه دارند نیز باید از شورای ترافیک مجوز راهاندازی داشته باشند تا ملاحظات ترافیکی در آن لحاظ شود.