تهران- ایرنا- رییس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی خواستار استقرار رویکرد فرآیندمحوری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی در حوزه بین‌الملل شد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، علی‌باقر طاهری نیا افزود: برای حضور در عرصه بین‌الملل باید برونداد را بخشی از دستاورد تلقی کنیم نه همه آن. یک بخش از حضور در عرصه بین‌الملل انتشار اسنادی است که در این فضا منتشر می‌شود و بخش دیگر، تبادل تجربه است. بخش دیگری از آن شبکه‌سازی و قرار گرفتن دانشمندان در شبکه‌های بین‌المللی است و مواردی که اشاره شد همه در «فرآیند» اتفاق می‌افتد و اگر رویکرد فرآیند محور باشد، آنگاه برای سنجش و حمایت از پژوهشگران و دانشمندان صرفا روی ضرورت انتشار تولیدات علمی تاکید نمی کنیم.

وی ادامه داد: در آیین نامه‌های موجود برای حضور افراد در مجامع بین‌المللی ظرفیتی دیده نشده است؛ درحالی که حضور در شبکه و تبادل تجربه با سایر دانشمندان و پژوهشگران و حضور در این فرآیندها از همان جنس دستاوردهای فرآیند محور است.

رییس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی حضور در عرصه‌های بین‌الملل را از دو منظر کنشی و تعاملی دانست و گفت: سیاست‌گذاری کلان حوزه بین‌الملل باید به سمت اعتبار بخشی به فرآیند حضور در عرصه‌های بین‌المللی حرکت کند و همچنین باید برای تدوین ماموریت عام و ماموریت خاص اقدام کنیم. هنگام تدوین ماموریت باید برای پژوهشگر و سازمان به صورت موازی یک ماموریت عام و یک ماموریت خاص تنظیم کنیم. اگر در پی مرجعیت علمی در دنیا هستیم باید روی افراد خاص سرمایه‌گذاری خاص نیز انجام دهیم.

دبیر مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور با اشاره به دعوت‌نامه اجلاس و درج عنوان دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و موسسات پژوهشی، از دقت نظر قائم مقام وزیر در همکاری‌های علمی – بین‌المللی قدردانی و تصریح کرد: باید در ادبیات صدور بخشنامه‌ها و انجام مکاتبات دقت شود که عنوان پژوهشگاه‌ها و موسسات پژوهشی درج شود تا در ادراک متن مکاتبات دچار خطا نشویم.

وی همچنین درباره ماموریت‌های متفاوت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها عنوان کرد: ارزیابی و سنجش پژوهشگاه‌ها باید اختصاصی باشد و راهکارهای ارزیابی و سنجش آنها نیز باید با توجه به ماموریت‌های خاص پژوهشگاه‌ها از دانشگاه‌ها متفاوت باشد.