گنبدکاووس - ایرنا - مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس گفت: مرحله آسیب‌نگاری و آسیب‌شناسی طرح جامع مرمت پوسته خارجی قسمت مخروطی (گنبد رک) این بنای تاریخی متعلق به سده چهارم هجری قمری با همکاری دانشگاه شهید بهشتی انجام شد و هم اینک باید نوع مداخله برای مرمت، نهایی شود.

عبدالمجید نورتقانی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از آخرین وضعیت تهیه طرح جامع مرمت برج قابوس به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: متخصصان دانشگاه شهید بهشتی بعد از انجام مراحل مختلف مستندنگاری و فن‌شناسی (بررسی تک به تک آجرها و شناخت نظام ساختاری پوسته بنا و همین طور الگوبرداری از آجرها و نحوه چینش آنها) و در ادامه آسیب‌نگاری و آسیب‌شناسی با انجام آزمایشات مرتبط، در حال نهایی کردن نوع مداخله برای مرمت پوسته خارجی گنبد رک هستند.

وی افزود: همچنین جلسات متعددی با اساتید خاک‌شناسی دانشگاه منابع طبیعی گرگان برای بررسی نوع خاک مناسب به منظور ساخت آجر برای استفاده در مرمت برج قابوس در حال انجام است و بخش‌هایی از آزمایشات مربوط به انتخاب آجر و ملات هم نهایی شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی برج قابوس ادامه داد: چهار نمونه خاک از معادن آزادشهر و کلاله، تپه‌های چپرقویمه و رودخانه گرگان‌رود اطراف شهر باستانی جرجان برداشت شده تا بعد از تکمیل آزمایشات نوع خاک مناسب برای ساخت ملات انتخاب شود.

نورتقانی افزود: طرح جامع مرمت پوسته خارجی قسمت مخروطی برج قابوس با انجام مراحل مختلف در حال نهایی شدن است و هم اینک در مرحله انتخاب نوع مداخله برای مرمت قرار داریم و در مرحله بعدی این طرح باید به تصویب شورای راهبردی پایگاه میراث جهانی برج قابوس و شورای تخصصی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برسد.

به گزارش ایرنا، مرمت بنای گنبدقابوس به طور جدی از سال ۱۳۱۰ قجری شمسی آغاز شد و گروه‌های متخصص اقدامات ارزشمندی برای حفظ و مرمت این اثر تاریخی انجام دادند.

در ادامه برنامه‌های مدیریتی میراث جهانی برج قابوس، سال ۹۷ ، پیش مطالعه برنامه مستندنگاری مرمت برج قابوس با ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار در مدت یک سال توسط اساتید دانشگاه شهید بهشتی انجام شد و اواخر سال گذشته نیز با تخصیص سه میلیارد ریال اعتبار قرارداد دیگری با این دانشگاه به عنوان پیمانکار برای تهیه طرح جامع مرمت پوسته خارجی قسمت مخروطی بنا و ساخت نمونه‌ آجر و ملات مورد استفاده در این بنا منعقد گردید.

نورتقانی حفاظت و مرمت پیوسته بناهای ثبت جهانی را جزو پروتکل‌های یونسکو دانست و گفت: به موازات تهیه طرح جامع مرمت، دفتر فنی پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس سال ۹۸ داربست‌های را برای بوته زدایی و اجرای برنامه‌های مطالعاتی بر روی بنا نصب کرد که جزو اموال این پایگاه هستند.

وی با تاکید بر رد شدن روش‌های مکانیکی و شیمیایی برای حذف علف‌های هرز این برج، گفت: تاکنون ۱۱ مرتبه عملیات حذف علف‌های هرز از قسمت مخروطی برج قابوس با روش قطع کردن توسط قیچی باغبانی انجام شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی برج قابوس گفت: فاز پنجم محوطه سازی این بنای تاریخی با انتخاب پیمانکار و تخصیص ۶ میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است.

نورتقانی یادآور شد: از سال ۹۷ تاکنون با تخصیص حدود ۴۰ میلیارد ریال کار محوطه‌سازی برج قابوس شامل زیرسازی، کف سازی، ایجاد باغچه‌ها و زیباسازی در چهار فاز انجام شد.

به گزارش ایرنا، برج قابوس، بلندترین برج آجری جهان و مقبره "قابوس بن وشمگیر"، بنایی بازمانده از سده چهارم هجری قمری است که بر فراز تپه‌ای خاکی در مرکز شهر گنبدکاووس بنا شده‌ است.

ارتفاع بلندی برج از کف تپه آن تا زیر قاعده مخروط، ۳۷ متر و ارتفاع گنبد مخروطی آن از کف قاعده تا راس آن ۱۸ متر است که روی هم رفته به ۵۵ متر می‌رسد که اگر ارتفاع ۱۵ متری تپه‌ای که برج روی آن بنا شده را به آن اضافه کنیم، به ارتفاع ۷۰ متری این بنا از سطح زمین می‌رسیم.

این بنای تاریخی به شماره ۸۶ درسال ۱۳۱۰ خورشیدی در فهرست آثار میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است و در دهم تیر سال ۱۳۹۱ هم در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شد.

شهرستان تاریخی گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.