مشهد- ایرنا- معاون وزیر و رییس سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: آبخیزداری تنها راه موثر برای کاهش خسارات ناشی از سیل است و امکان کاهش این خسارات را تا ۷۰ درصد فراهم می‌کند.

مسعود منصور روز پنجشنبه در همایش معاونان آبخیزداری استانهای کشور در مشهد افزود: متوسط بارندگی در استان سیستان و بلوچستان سالانه ۱۰۰ میلیمتر است که در دی ماه امسال طی ۲۴ ساعت ۱۲۸ میلیمتر بارندگی داشتیم و عامل مشکلات فراوان شد و باید بدانیم این وضعیت تکرار می‌شود.

وی ادامه داد: آبخیزداری رمز کاهش اثرات منفی این وضعیت است.

رییس سازمان جنگل‌ها و مراتع با بیان اینکه نقش منابع طبیعی در اقتصاد کشور باید پرداخته و معرفی شود گفت: مهمترین منبعی که اکنون در کشور با مشکل مواجه است، آب و خاک است و اقدامات انجام شده برای حفظ این ۲ منبع مغفول مانده و به آن پرداخته نشده است.

وی افزود: هم اکنون هفت میلیون هکتار عرصه های بیابانی بحرانی و ۲۷ میلیون هکتار نیز سطح سیل خیز بحرانی در کشور داریم.

منصور با بیان اینکه پس از وقوع سیل همه دستگاه‌های موثر اقدام به کمک و مشارکت برای مدیریت دارند ادامه داد: باید جهت خدمات دهی برعکس شود و قبل از سیل اقدام به کمک و اقدامات پیشگیرانه نمایند که با این روش خسارات نیز کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه پیشنهادی سال آینده کشور اقدامات خوبی انجام شده است گفت: امسال برای اولین بار اعتبار ویژه مناطق محروم دریافت شد که در بودجه سال آینده نیز تکرار خواهد شد.