ساری – ایرنا – سایت رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ عصر روز دوشنبه و در محل سومین روز نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران با حضور استاندار مازندران رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، استاندار مازندران با حضور در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران و بازدید از پاویون مازندران همراه با تعدادی از نمایندگان و مسئولان استان، از سایت رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ رونمایی کرد.

این سایت که با نشانی https://ecosari2022.ir/ از امروز در دسترس قرار دارد، به عنوان رسانه رسمی رویداد ساری ۲۰۲۲ فعالیت خواهد کرد و قرار است به منبع اطلاعاتی مرجع درباره ظرفیت‌های گردشگری مازندران تبدیل شود.

دبیر رویداد بین المللی ساری۲۰۲۲ در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طراحی و راه‌اندازی سایت برای رویدادهای اینچنینی یکی از ضروریات است که معمولا در دنیا به آن توجه زیادی می‌شود. ما نیز در ساری۲۰۲۲ با توجه به نگاه بین‌المللی که مد نظر داریم، این سایت را یک قطعه مهم از پازل بین‌المللی شدن گردشگری مازندران می‌دانیم.

دکتر علی ماهفروزی با بیان این که امروز در گردشگری حوزیه فناوری اطلاعات یکی از الزامات اساسی و زیرساخت‌های بنیادین است، اظهار کرد: این قبیل زیرساخت‌ها الزامات جهانی شدن در هر حوزه‌ای محسوب می‌شوند. سایت به صورت دوزبانه طراحی شده تا مورد استفاده گردشگران همه کشورها قرار گیرد. البته فرآیند بارگذاری اطلاعات و داده‌ها و اخبار در این سایت به تازگی آغاز شده و به مرور داده‌های موجود در این سایت اافزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: ما سایتی که در حوزه مازندران بتواند ظرفیت‌های این استان را به صورت چندزبانه معرفی کند نداشتیم. در این سایت قرار است علاوه بر اخبار، همه اطلاعات مهم از ظرفیت‌های گردشگری مازندران که ممکن است مورد نیاز گردشگران داخلی و خارجی قرار بگیرد ثبت و ارائه شود.

دبیر رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ افزود: این آغاز راه است و باید این کار جدید را ارج بنهیم. انتظارمان این است که همه پای کار بیایند. نقدها وجود دارد و قطعا سایت کامل شده و جامع نیست. اما اگر این‌طور نگاه کنیم که مازندران برای جهانی شدن باید پازل‌های شبکه‌های جهانی را به هم پیوند دهد، اهمیت این اقدام را درک خواهیم کرد.  امیدواریم سایر قطعا پازل‌ نیز چیده شود که در پایان سال ۲۰۲۲ بتوانیم با خیالی آسوده بگوییم مازندران به ساختاری ساماندهی شده در گردشگری رسیده و آماده پذیرایی از گردشگران خارجی است.

در مراسم رونمایی سایت ساری۲۰۲۲ استاندار مازندران نیز با تأکید بر این که این میزبانی یک اتفاق مهم در گردشگری استان و کشور است، گفت: اجلاس وزرای گردشگری سازمان اکو در ساری اتفاق بسیار مهمی است و باید ساری را در وزن استقبال این مهمان‌ها آماده و ظرفیت‌های این شهر و استان را به کشورهای اوراسیا معرفی کنیم.

سید محمود حسینی‌پور خاطرنشان کرد: انتخاب مازندران و ساری به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو فرصتی طلایی برای مازندران است تا جاذبه‌های گردشگری این استان به کشورهای منطقه معرفی شود.

وی افزود: حضور وزرای گردشگری کشورهای منطقه اوراسیا در مازندران بهترین فرصت برای مازندران است تا یکی از محورهای مهم اقتصاد این استان بیش از پیش معرفی شود. امیدواریم همه مردم و مسئولان مازندران و نهادهای مردمی فعال در حوزه گردشگری این آمادگی را پیدا کنند تا بتوانیم تاریخ و فرهنگ مازندران و جاذبه‌های کم‌نظیر این استان را به درستی معرفی کنیم تا با جذب گردشگر به رونق اقتصاد استان کمک شود.

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته صبح شنبه -۹ بهمن- در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا شد و تا ۱۲ بهمن برپاست. پاویون مازندران با ۱۱۷ متر مربع مساحت در سالن ۳۸B قرار دارد. مازندران امسال با محوریت رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ در این نمایشگاه حضور یافته است.

پیشنهاد میزبانی مرکز مازندران به عنوان پایتخت گردشگری اکو با عنوان رویداد ساری‌۲۰۲۲ اوایل سال ۱۳۹۸ از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به میراث فرهنگی کشور داده شد و روز ۱۲ مهر ماه سال ۱۳۹۸ هم به تصویب هیئت وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید.

فعالیت اجرایی این رویداد از آذر ماه ۱۳۹۸ با استقرار دبیرخانه در محل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سپس اقدامات تبلیغاتی همچون رونمایی از لوگو آغاز شد.

اهداف اصلی طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو تشویق کشورهای عضو برای تهیه برنامه‌های ملی به منظور توسعه شهرهای گردشگری با هدف فقرزدایی و توسعه پایدار اقتصادی، افزایش توجه به طبیعت‌گردی، گردشگری مذهبی، سلامت و فرهنگی در میان کشورهای عضو، بالا بردن استانداردهای زندگی شهری، افزایش آگاهی عمومی مردم کشورهای عضو اکو از جاذبه‌های توریستی، منابع و امکانات موجود در این کشورها به منظور تشویق گردشگری ورودی و ایجاد رقابت مثبت بین کشورهای عضو به منظور رشد گردشگری است.