ارومیه- ایرنا- دهه فجر امسال نیز در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی از امروز، سه شنبه ۱۲ بهمن در آذربایجان غربی آغاز می شود که برای پاسداشت این دهه، بیش از سه هزار برنامه با عناوین مختلف و در بخش های فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و اقتصادی و ورزشی در استان تدارک دیده شده است.

به گزارش ایرنا، دهه فجر انقلاب اسلامی، جشن همگانی ملت ایران در پاسداشت انقلاب شکوهمند اسلامی و پیروزی بر رژیم ستمشاهی است که همه ساله جشن های مربوط به آن از دوازدهم تا بیست و دوم بهمن برگزار می شود.

امسال نیز نظیر سال های طولانی گذشته، برنامه ریزی های ویژه ای برای پاسداشت این ایام همزمان با سراسر کشور در آذربایجان غربی تمهید شده که در بخش های مختلف تا بیست و دوم بهمن برگزار می شود.

برنامه هایی که از دقایقی بعد، در سالروز ورود امام راحل به میهن اسلامی آغاز می شود و تا راهپیمایی بیست و دوم بهمن در طلیعه چهل و چهارمین بهار انقلاب اسلامی ادامه خواهد داشت.

امسال نیز دستگاه های مختلف اجرایی به همراه سازمان های مختلف مردم محور و تشکل های غیردولتی به همراه مدیران مساجد، هیئات و بخش های مختلف برای بزرگداشت جشن ملی ایرانیان در دهه فجر با همه توان وارد شده اند تا خاطراتی بسیار خوب از این پاسداشت در یادها باقی بماند.

۳ هزار برنامه همزمان با دهه فجر در آذربایجان غربی برگزار می‌شود

رییس ستاد دهه فجر آذربایجان غربی گفت: هم‌زمان با ایام‌الله دهه مبارک فجر و با شعار محوری "جشن ملی ۱۴۰۰" بیش از سه هزار برنامه در استان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام ناصر آقایی افزود: این برنامه‌ها با بیش از ۴۰۰ عنوان شاخص رأس ساعت ۹:۳۳ صبح ۱۲ بهمن همزمان با سالروز ورود تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به ایران اسلامی با نواخته شدن زنگ انقلاب در سراسر آذرباجان غربی آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: برنامه‌های گرامیداشت دهه فجر در زمینه‌ها و موضوعات مختلف با هماهنگی و برنامه ریزی ۲۶ کمیته تخصصی استانی آماده اجرا شده و غبارروبی مزار شهدا و دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و ویزیت و ارائه خدمات پزشکی رایگان در مراکز درمانی نیروهای مسلح و اعزام گروه‌های جهادی به مناطق محروم و روستاهای مرزی استان از دیگر برنامه‌های ویژه این ایام در استان است.

رییس ستاد دهه فجر آذربایجان غربی برگزاری مراسم جشن انقلاب و جشنواره‌های دانش آموزی و دانشجویی، همایش وحدت شیعه و سنی، مسابقات فرهنگی و هنری و ورزشی و تجلیل از چهره‌های موفق و نخبه را ازدیگر برنامه‌های این ایام در استان و شهرستان‌ها عنوان کرد.

حجت الاسلام آقایی بیان کرد: برگزاری جشنواره دانشجویی اخلاص، برگزاری همایش علمای وحدت شیعه و سنی، برگزاری جلسات تبیین، توزیع بسته‌های کمک‌ معیشتی، توزیع ٢٢٠ سری جهیزیه، آغاز بهره مندی خانواده ها و جوانان از ۵٠٠ طرح اشتغال زایی، افتتاح ۶٣٠ واحد مسکن، ایجاد فرصت ۶ هزار اشتغال جدید و ده‌ها برنامه ریز و درشت از دیگر برنامه‌های شاخص دهه مبارک فجر است.

به گفته وی تا به امروز بنا بر این است تا راهپیمایی ۲۲ بهمن در استان برگزار شود، اما در صورتی که پاندمی کرونا شرایطی را فراهم کند که احساس شود سلامت مردم به خطر خواهد افتاد، تصمیمات بعدی اتخاذ خواهد شد.

حدود ۷۰۰ برنامه ویژه  بانوان در آذربایجان‌غربی اجرا می‌شود

سرپرست اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌غربی گفت: همزمان با دهه فجر امسال، حدود ۷۰۰ عنوان برنامه در حوزه زنان و خانواده در سطح استان اجرایی می‌شود.

نیّر الهامی اظهار داشت: بانوان استان ما در صحنه‌های مختلف همواره حمایت و پشتیبانی خود را از ارزش‌های انقلاب اسلامی و ولایت اعلام کرده و در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب نیز همگام با آحاد ملت حضور و مشارکت گسترده تری خواهند داشت.

وی بیان داشت: برگزاری اردوی جهادی در یکی از روستاهای محروم، اجرای پویش "مادر می آید" در راستای آزادسازی مادران در بند جرائم غیرعمد، برگزاری نشست تخصصی بانوان فرهیخته با امام جمعه ارومیه، برگزاری همایش زنان کارآفرین موفق، دیدار و تجلیل از مدافعین سلامت، تجلیل از بانوان نخبه و شاخص و راه اندازی جهاد تدریس برای دانش آموزان نیازمند از برنامه‌های قابل اجرا در ایام دهه مبارک فجر است.

وی ادامه داد: نامگذاری خیابانی به نام شهیده معزز اهل سنت فاطمه اسدی نخستین بانوی تفحص شده کشور، پخش غذای گرم و توزیع گوشت در مناطق حاشیه نشین و کم برخوردار (اطعام فاطمیون)، برگزاری همایش جوانی جمعیت، دیدار و تجلیل از همسران و مادران شهدا، پرپایی نمایشگاه عرضه محصولات ، توانمندی ها و دستاوردهای زنان  در روستاها از دیگر برنامه‌های شاخص کمیته بانوان و خانواده ستاد بزرگداشت دهه فجر است.

تمهید ۶۰ ویژه برنامه با مخاطب نسل جدید در آذربایجان‌غربی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی گفت: همزمان با دهه فجر امسال، ۶۰ عنوان برنامه ویژه این قشر در کانون‌های استان برگزار می‌شود که جشن انقلاب با عنوان لبخند پیروزی ازجمله مهمترین این برنامه هاست.

زهرا آبسوران افزود: فضاسازی و آذین‌بندی مراکز کانون، برپایی کارگاه‌ها و ایستگاه‌های سفال سازی، خوشنویسی و شعار نویسی ، نقاشی با عنوان ” من یک انقلابی ام “، شعر و قصه گویی با عنوان “قصه انقلاب”  از برنامه‌های این مرکز در دهه فجر است.

وی بیان کرد: همزمان با دهه فجر امسال، بیان خاطره از زبان افراد فعال دوران انقلاب برای کودکان و نوجوانان و نمایشنامه خوانی با موضوع قصه ای از انقلاب از دیگر برنامه‌های این نهاد به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: همچنین به مناسبت ایام مبارک دهه فجر فراخوان هفتمین جشنواره ” کبوتر کوچه ما ” آغاز می شود و کودکان و نوجوانان ۱۲تا ۱۷سال می‌توانند با ارسال آثار خود در قالب فیلم و ویدئو کوتاه شهدای محله خود را معرفی کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی اضافه کرد: اجرای ویژه برنامه “ما می‌توانیم” با تاکید بر توانمندی‌های علمی، پزشکی و فرهنگی کشور و برگزاری ویژه برنامه میثاق با شهدا و امام خمینی (ره) از دیگر برنامه‌های این  نهاد در ایام دهه فجر است.

البته در کنار این برنامه ها که بیشتر جنبه فرهنگی و آشنایی با دستاوردهای انقلاب اسلامی دارد، طرح های عمرانی مختلف نیز به بهره برداری می رسد که بخش صنعت، معدن و تجارت و همچنین کشاورزی در این خصوص از اهمیت بسیاری برخوردار است.

افتتاح ۱۰ واحد صنعتی، معدنی و زیرساختی در آذربایجان غربی

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت آذربایجان غربی اظهار کرد: به مناسبت فرا رسیدن ایام الله دهه فجر ۱۰ واحد صنعتی، معدنی و زیرساختی در استان افتتاح شده و مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.

غلامرضا بابایی افزود: در این ایام برای اولین بار در استان و در شهرستان بوکان واحد فرآوری کنسانتره سنگ آهن با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن برای جلوگیری از خام فروشی این ماده معدنی افتتاح می شود.

وی اضافه کرد: با فعالیت این واحد علاوه بر ایجاد ارزش افزوده برای مواد معدنی استان واحد مذکور موتور محرکی برای فعال سازی معادن آهن راکد در استان نیز محسوب خواهد شد.

۱۰۰ طرح کشاورزی در آذربایجان غربی آماده افتتاح

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: همزمان با گرامیداشت دهه مبارک فجر ۱۰۰ پروژه بخش کشاورزی با هزینه یکهزار و ۲۴۵ میلیارد ریال در سراسر استان به بهره برداری می‌ رسد.

اکبر کرامتی افزود: از مجموع این پروژه ها، ۹۲ طرح در بخش آب و خاک و امور فنی و مهندسی با هزینه ۱۰۹ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۵۴۵ نفر به صورت مستقیم و هشت طرح در زیر بخش معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی با هزینه یکهزار و ۱۳۶ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۵۶ نفر به صورت مستقیم را شامل می شود.

وی اظهار کرد: ۹۲ طرح سیستم های نوین آبیاری هم به منظور مدیریت بهینه در مصرف آب کشاورزی در سطح ۵۸۸ هکتار در این ایام آماده بهره برداری شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی اضافه کرد: هشت طرح در زیر بخش معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی استان نیز شامل چهار طرح انبارداری و نگهداری محصولات کشاورزی در سردخانه با مجموع ظرفیت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن و سرمایه گذاری افزون بر ۹۵۸ میلیارد ریال و چهار طرح بسته بندی تخم مرغ و تخم بلدرچین بسته بندی میوه تازه نیز با ظرفیت بیش از ۱۶ هزار تن و سرمایه گذاری ۱۷۸ میلیارد ریال در سطح استان افتتاح می شود.

کرامتی اظهارکرد: با بهره برداری از طرح های زیر بخش آب و خاک برای ۵۴۵ نفر و طرح های زیر بخش معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی استان نیز برای ۵۶ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی می شود.

در کنار این موارد، طرح های متعددی نیز در شهرستان های مختلف آذربایجان غربی بهره برداری می شود.

افتتاح ۷۱ طرح با بیش از ۱۲ هزار میلیاردریال در ارومیه، ۳۱ طرح در اشنویه، ۲۳ طرح در چایپاره، ۶۵۰ میلیارد ریال طرح در شوط، ۱۵۲ طرح در میاندوآب، ۵۵ طرح در سلماس، ۲۶ طرح در بوکان، ۴۲ طرح در خوی، هزار و ۲۴۲ میلیارد ریال طرح در تکاب و ۲۶۰ میلیارد ریال طرح در پلدشت از جمله این موارد به شمار می روند.

همواره دستگاه های مختلف اجرایی و مردم آذربایجان غربی سعی داشته اند که برنامه های ویژه دهه فجر با شکوه و عظمت برگزار شود و امسال نیز با وجود تداوم شیوع کرونا، این تلاش ها بسیار بیشتر شده تا عظمت انقلاب اسلامی با گذشت ۴۳ سال به خوبی نشان داده شود.