مشهد- ایرنا- مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: در ۱۰ ماهه امسال ۲۵ هکتار از زمین‌های راکد صنعتی و بلااقدام از سوی طرف قرارداد با این شرکت، در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان آزادسازی شد. 

"علی بهرامی‌زاده" روز چهارشنبه در حاشیه نشست برنامه ریزی افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه های عمرانی این شرکت در دهه مبارک فجر در جمع خبرنگاران افزود: این در حالی است که در ۱۰ ماهه سال گذشته طی فسخ ۳۰ قرارداد در شهرکها و نواحی صنعتی خراسان رضوی ۱۸ هکتار زمین آزاد شده بود. 

رییس هیات مدیره شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: داوری این شرکت در راستای تعیین تکلیف قراردادهای راکد و همچنین کیفی سازی قراردادهای مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی استان نسبت به فسخ قرارداد و آزادسازی این اراضی اقدام کرده است. 

بهرامی زاده بیان کرد: در این راستا در مدت ۱۰ ماهه امسال ۲۶۱ قرارداد به وسعت ۱۲۹ هکتار به دلیل راکد بودن اراضی و انجام نشدن هیچ نوع ساخت و ساز صنعتی در آن توسط هیات داوری شرکت شهرکهای صنعتی استان فسخ شده است، از این ۱۲۴ قرارداد به وسعت ۹۰ هکتار در محاکم قضایی خراسان رضوی مطرح شده است. 

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه این اقدامات ۴۲ قرارداد به میزان ۲۵ هکتار آزادسازی شد که از این تعداد ۲۲ قرارداد با وسعت ۱۳ هکتار خلع ید شده و ۲۰ قرارداد به میزان ۱۲ هکتار ناشی از انصراف پس از فسخ قرارداد از حضور در نشستهای هیات داوری است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی گفت: به منظور اختصاص زمین مناسب به شرکتهای دانش بنیان، زون تخصصی دانش بنیان در شهرک صنعتی چناران ایجاد شده و تاکنون ۶/۵ هکتار از آن به ۱۷ واحد تولیدی دانش بنیان با اشتغال ۵۲۹ نفر و  با سرمایه گذاری پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال واگذار شده است که پیش بینی می شود این میزان تا پایان سال به ۷/۵ هکتار و در افق ۱۴۰۴ نیز این رقم به ۵۰ هکتار برسد. 

بهرامی زاده گفت: یکی از راهبردهای جدی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران استقرار واحدهای دانش بنیان در شهرکهای صنعتی است که براین اساس اولویت واگذاری زمین در شهرکهای صنعتی بویژه شهرک های اطراف مشهد به واحدهای دانش بنیانی است که برای تولید انبوه خود مجوز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور را برای دانش بنیان داشته باشند. 

وی افزود: براساس تعامل انجام گرفته با پارک علم و فناوری خراسان و دانشگاه فردوسی مشهد، مقرر است شرکتهای دانش بنیان و فناور مستقر در پارک علم و فناوری و دانشگاه فردوسی به این شرکت معرفی شوند تا زمین مورد نظر در شهرکهای صنعتی برای تولید انبوه آنها اختصاص یابد. 

وی اظهار داشت: یکی از اقدامات جدی در سطح شهرکها و نواحی صنعتی خراسان رضوی مربوط به توسعه کسب و کارها، حرکت در مسیر شناسایی نیازهای فناورانه و رفع آنها و همچنین سوق یافتن واحدهای تولیدی به سمت دانش بنیان شدن است، در این راستا هدفگذاری امسال شرکت شهرکهای صنعتی استان تبدیل ۴۰ واحد صنعتی به واحدهای دانش بنیان است. 

وی افزود: افزون بر این معاونت صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی مشوق ها و معافیت هایی را برای صاحبان صنایع، به ویژه واحدهای دانش بنیان در قالب شرکت در نمایشگاه های تخصصی، شرکت در دوره های آموزشی، برگزاری تورهای صنعتی، ورود شرکتها به بورس اوراق بهادار و آموزش های تخصصی در حوزه صنایع کوچک در نظر گرفته است. 

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی با اشاره به ارزش افزوده اقتصادی صنعت در استان گفت: ۱۸ درصد از اقتصاد استان متعلق به بخش صنعت است و براساس پیش بینی انجام گرفته مبنی بر رشد ۷.۲ درصدی اقتصاد در سال ۱۴۰۱ برای استان، سهم صنعت از این بخش بسیار قابل توجه است. 

بهرامی زاده افزود: ۴۰ درصد از واحدهای صنعتی، ۲۵ درصد از سرمایه گذاری صنعتی و ۴۰ درصد از اشتغال صنعتی خراسان رضوی متعلق به شهرکها و نواحی صنعتی است که ۱۰ درصد از اشتغال صنعتی کشور را در اختیار داشته و تاکنون با ۵۴ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در شهرکها و نواحی صنعتی استان برای ۷۸ هزار نفر شغل ایجاد شده است.

به گزارش ایرنا، کل اراضی در اختیار شرکت شهرکها و نواحی صنعتی خراسان رضوی هشت هزار و ۷۲۹ هکتار است که تاکنون پنج هزار و ۵۵۸ هکتار آن عملیاتی شده و سه هزار ۶۷۱ هکتار زمین صنعتی فراهم شده است. 

شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در حال حاضر دارای ۵۰ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب است که از این تعداد ۴۴ شهرک و ناحیه صنعتی دارای زمین و ۴۰ شهرک و ناحیه صنعتی در حال واگذاری است که از این تعداد ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته واقع شده است.