بندرعباس-ایرنا- یک مبارز انقلابی در هرمزگان گفت: عمده فعالیت جوانان و مبارزان انقلابی این استان مربوط به کادرسازی نیروی های انقلابی، فعالیت های فرهنگی و مطالعاتی و مبازه با اندیشه های مارکیستی به صورت تخصصی و علمی بود.

به گزارش ایرنا، محمد رزم پنجشنبه شب در ویژه برنامه تلویزیون اینترنتی "یاران انقلاب" اظهارداشت: با اشاره به اینکه مبارزان ضد رژیم پهلوی در این استان از سال ۱۳۴۲ به طور رسمی شروع شد، گفت: محور بیشتر جلسات مبارزان انقلابی کتاب‌های انقلابی و مسائل دینی بود.

"تاریخ انقلاب اسلامی در استان هرمزگان را باید به دو دروه کلی (از آغاز نهضت حضرت امام راحل تا پایان نیمه اول سال ۱۳۵۶) و دوره دوم( از نیمه دوم سال ۱۳۵۶ تا پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷) تقسیم کرد.
در این دو دوره از حرکت‎ های انقلابی، مردم استان هرمزگان نیز دوشادوش سایر مردم کشور به انقلاب اسلامی پیوستند و با برگزاری تظاهرات و دادن چندین شهید و جانباز رسالت ملی و دینی خود را ادا کردند.
از آنجایی‌که در راس انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) و نیروهای مذهبی قرار داشتند، لذا ماهیت کلی قیام در استان هرمزگان نیز جنبه مذهبی داشت و مبارزان انقلابی در هرمزگان، موفقیت‌های امروز کشور را محصول تفکر افراد انقلابی دانسته که همچنان پای این انقلاب قوی و مقاوم ایستاده‌اند".


"محمد رزم" یکی از فعالان انقلابی و جزو زندانیان سیاسی است که فعالیت های مبارزاتی خود را از کتابخانه های مسجد شهر بندرعباس شروع و  اواخر مهرسال ۵۷ حدود سه ماه نیز در زندان نیروی دریایی متعلق به ساواک سپری کرده است.
وی در توصیف فعالیت‌های انقلابی و روزهای زندان خود و مبارزان انقلابی در هرمزگان اظهارداشت: فعالیت‌های انقلابی من نیز از کلاس هفتم زمانی که در دبیرستان ابن سینا مشغول تحصیل بودم و از طریق آشنایی با آقای ابوالقاسم تربت که دوسال از من بزرگ‌تر بود، شروع شد و من را با آقایان حاج علی مظفری و حاج غلامعباس زائری وحاج محمدشریف نحوی معرفی کردند.
رییس پیشین دفترنظارت و بازرسی شورای نگهبان در هرمزگان افزود: از سال ۴۲ که سخنرانی‌ اعتراضی امام خمینی(ره) درمدرسه فیضه قم شروع شد،(براساس ۴ جلد کتاب اسناد ساواک) حرکت‌های انقلابی درهرمزگان نیز از همان سال‌ها به رهبری آیت‌الله انواری آغاز شد.
رزم با بیان اینکه حرکت‌های انقلابی در استان هرمزگان با دعوت از روحانیون و علما از قم و تهران عمدتا از مساجد شروع شد، قبل ازورود به دبیرستان و آشنایی با بزرگان و انقلابیون شاخص، اهل انجام فرائض بودم و نمازم را کامل می‌خواندم و قرآن را هم در مکتب‌خانه فراگرفته بودم مرحوم پدرم من را به مسجد اصغریه می‌آورد و کم‌کم رفت و آمد و حضور در این مسجد و در کلاس‌های قرآن و نماز شرکت داشتم.
وی بیان کرد: در نخستین جلسات دانش‌آموزی که در منزل حاج آقا زائری برگزار می‌شد شب‌های جمعه با حضور آقایان محمدابراهیم سعادت، محمد صادق وجدانی، حاج محمد جعفری و حاج اسماعیل شاقول در جلسات خصوصی شرکت می‌کردیم و ماهی یکی دوبارهم به همراه شهید نصیری لاری( دبیر فیزیک من و از شهدای هفت تیر) که بعد از انقلاب فرماندار سیرجان و نماینده مجلس بود روزهای جمعه را در جلسات عمومی دعای ندبه و قرائت و تفسیر قرآن آیت‌الله انواری بودیم و با این روش افراد و دانش آموزان دیگری را از طریق جلسات عمومی جذب می‌کردیم.
کتاب‌های ممنوعه را خارج از کتابخانه به افراد می‌دادم
وی بیان داشت: حاج‌آقای مظفری من را به عنوان مسوول کتابخانه اسلامی در امامزاده شاه‌محمدتقی منصوب کرد و کتاب‌های مرحوم مهدی بازرگان و دکتر علی شریعتی وحکومت اسلامی امام خمینی(ره) که خواندن و مطالعه آن‌ها ممنوع بود، را خارج از کتابخانه به افراد می‌دادم.
رزم، در توضیح روند مبارزات از سوی انقلابیون و دانش‌آموزان انقلابی ادامه داد: سال‌های ۵۲ چون دستگاه تکثیر نداشتیم اعلامیه‌های امام خمینی(ره) را به شیوه سنتی با گذاشتن کاربن زیر برگه‌های اعلامیه به صورت دستی با دست‌خط‌هایی غیر از دست خط اصلی خودمان می نوشتیم و آن اوایل هم اعلامیه‌ها را در پاکت نامه می‌گذاشتیم و به خانه‌های افراد مشخص می‌فرستادیم.
وی با بیان اینکه مراسم‌های چهلم افراد شاخص و شهدا در کشور بسیار آگاهی‌دهنده بود و از این طریق مردم نسبت به انقلاب و پیام‌ها و سخنرانی‌های امام خمینی(ره) آگاه شده بودند، اظهارداشت: کم‌کم تا سال‌های ۵۶ که با فراگیرشدن حرکت‌های انقلابی به ویژه در مراسم‌های چهلم شهدای انقلاب در کل کشور فعالیت‌های انقلابی ما در بندرعباس نیز علنی‌تر برگزار می‌شد، نخستین راهپیمایی سراسری مردم بندرعباس نیز در چهلم شهید مصطفی خمینی(ره) علیه رژیم پهلوی برگزار شد.

ساواک را تهدید کردم
رزم در بخش دیگری گفت: با زندانی شدن کاظم کرمی تصمیم گرفتم ساواک را تهدید کنم، کنار بیمارستان شریعتی(ثریا سابق) یک کیوسک تلفن بود یک دستمال هم گذاشتم و از روی گوشی گفتم اگر امشب کاظم کرمی را آزاد نکنید شهر بندرعباس را به آتش می‌کشیم و واقعا هم می‌خواستیم این کار را عملی کنیم، بنا داشتیم هرجا مشروب فروشی و کاباره و مراکز فساد بود همه را به آتش بکشیم از قبل همه جا را شناسایی کرده بودیم اما با آن تلفن همه جا پراز مامور شده بود.
وی گفت: مهدی عراقی‌زاده و خلیل قاسمی و چند تا از بچه‌ها وقتی موفق نشدند جایی را آتش بزنند چون وسایل آتش‌زا هم دستشان بود شب را منزل آقای مظفری که همیشه به روی بچه‌های انقلابی باز بود، خوابیدند اما همان شب ساواک برنامه داشته که به صورت سراسری افراد را دستگیر کنند ما هم از این برنامه بی‌اطلاع بودیم به همین دلیل من، آقای حاج حسین نمازی وغلام دارا هم قرار بود یکی از مراکز فساد را آتش بزنیم وقتی دیدیم آتش نشانی و مامورها جمع هستند به خانه برگشیم.
این مبارز انقلابی اضافه کرد: همان شب ماموران که می‌خواستند آقای مظفری را دستگیر کنند که از شانس همه آن بچه‌هایی هم که در منزل ایشان بودند همه دستگیر شدند و همزمان منزل آقای متین هم یکسری افرادی که هم در منزل ایشان بودند هم دستگیر شدند درواقع همان شب در بقیه شهرها مثل هرمز، میناب، رودان هم بسیاری از انقلابیون مهم و سرشناس دستگیر شدند.
نسبت به پیشرفت های انقلاب بی انصاف نباشیم
این مبارز انقلابی در بخش پایانی سخنان خود به نقش بانوان بندرعباس در فعالیت های مبارزاتی ضد حکومت پهلوی به ویژه پخش اعلامیه ها اشاره کرد و ادامه داد: مردم شهرستان میناب در حرکت های انقلابیون نقش بسیار پررنگ و فعالی داشتند و در این راه دو شهید را فدای انقلاب اسلامی کرده اند.
رزم ضمن تاکید بر بازخوانی اندیشه های امام راحل و شهدای انقلاب گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدای انقلاب و دفاع مقدس در کشور پیشرفت های زیادی را شاهد هستیم که نمی توان آنها را نادیده گرفت.
وی یادآور شد: امروز مشکلات زیادی به ویژه در حوزه معیشت و اقتصاد را شاهد هستیم اما اینکه گوش به فرمان رسانه های بیگانه باشیم و پیشرفت هایمان را نادیده بگیریم افتخار نیست؛ هیچ رسانه بیگانه دلش برای ما نمی سوزد آنها به دنبال منافع مادی خود هستند؛ لذا این مردم و جوانان ما هستند که با درک شرایط و مطالعه تاریخ انقلاب هم به کمترشدن مشکلات و هم تبیین بیانیه گام دوم انقلاب کمک موثری می کنند.