مشهد-ایرنا- جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اجرای طرح مدیریت هوشمند تخت‌های بستری بیماران مبتلا به کرونا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه خبر داد و گفت: بر اساس تفاهمنامه منعقد شده در صورت نیاز از ظرفیت بیمارستان‌های غیر دانشگاهی نیز استفاده می‌شود.

به گزارش روز شنبه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر ایوب توکلیان با بیان این که ضریب اشغال تخت مراکز درمانی به صورت ۲۴ ساعته پایش می‌شود افزود: بر اساس این برنامه از ایجاد ازدحام و بروز بار اضافی به یک بیمارستان جلوگیری و بیماران به تناسب تخت‌های بستری و ظرفیت و امکانات زیر ساختی در تمامی بیمارستان‌ها توزیع می‌شوند.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح ضمن ارتقای کیفیت خدمات، خدمت رسانی به بیماران غیر کرونایی و آموزش دانشجویان نیز طبق روال گذشته انجام می‌شود. بر اساس سیاست معاونت درمان، بیماران مبتلا به کووید-۱۹ به گونه ای توزیع می‌شوند که متناسب با ظرفیت‌ها و تفاهمنامه‌های قبلی با بیمارستان‌ها و  همچنین ظرفیت بیمارستان‌های غیردانشگاهی نیز استفاده می‌شود که در این خصوص داده‌های برخط از شرایط حاضر بیمارستان‌ها می‌تواند کمک شایانی داشته باشد.

رییس کمیته مراقبت و درمان قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص آمادگی مراکز درمانی و امکانات مراکز درمانی برای خدمات رسانی به بیماران با توجه به قرمز شدن شهر مشهد اظهار کرد: نوسازی و تامین تجهیزات پزشکی به خصوص دستگاه  سی. تی. اسکن در بیمارستان‌ها در دستور کار قرار دارد و  بیمارستان‌های قائم(عج) و امام رضا(ع) در ارائه خدمات به بیماران مشکلی ندارند.  

توکلیان در خصوص تزریق رمدیسیویر در مراکز سرپایی افزود: در حال حاضر برنامه ریزی برای راه‌اندازی مراکز سرپایی تزریق این دارو در دستور کار قرار گرفته است تا دسترسی مردم با توجه به استاندارد ها و پروتکل‌ها مناسب باشد و در صورت نیاز به زودی لیست مراکز مجوزدار سرپایی را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در مدیریت هوشمند تخت باید به سمتی برویم که بیمارستان‌ها از تعداد بیماران غیر اورژانسی بکاهند تا در صورت افزایش تعداد بیماران برای بستری بتوان ضمن پاسخگویی به بیماران از فرسودگی و خستگی کادر درمان جلوگیری کرد.  

رییس کمیته مراقبت و درمان قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد همکاری مردم را مهمترین رکن کنترل موج ششم کرونا و جلوگیری از آسیب های ناشی از آن عنوان کرد و گفت: رعایت دستورالعمل های بهداشتی، استفاده از ماسک، اجتناب از حضور در دورهمی ها و حفظ فاصله اجتماعی و واکسیناسیون کامل از مهمترین راهکارهای پیشگیری از ابتلا به کرونا به ویژه سوش اومیکرون به شمار می رود.

در حال حاضر از میان ۳۳ شهرستان در خراسان رضوی، هفت شهرستان در وضعیت قرمز، ۹ شهرستان در شرایط نارنجی و ۱۷ شهرستان در شرایط زرد قرار دارند.

بنا بر آخرین اعلام مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طول ۲۴ ساعت گذشته ۵۷ تن بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند و مجموع جان‌باختگان به ۱۳۲ هزار و ۶۸۱ تن رسید.

از دیروز تا امروز ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۶ هزار و ۹۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و ۲ هزار و ۲۶۲نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۷۰۷ تن رسید.

خوشبختانه تا کنون ۶ میلیون و ۱۳۰ هزار و ۵۶۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده‌اند، ۲ هزار و ۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۴۵ میلیون و ۲۰۲هزار و ۵۹۲آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

هم اکنون ۶۱ میلیون و ۲۰هزار و ۴۸۷ دُز اول، ۵۴ میلیون و ۴۰۵هزار و ۲۴۲ دُز دوم و ۱۹میلیون و ۲۲هزار و ۵۴۰ دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۳۴ میلیون و ۴۴۹هزار و ۲۷۰ دز رسیده است.

طی شبانه روز گذشته ۳۱۲ هزار و ۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

هم اکنون ۷۷ شهرستان کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته اند. ۱۷۹ شهرستان نارنجی، ۱۸۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی هستند.