سنندج- ایرنا- همزمان با هفتمین روز از دهه فجر، ۳۸۳ پروژه مخابراتی با یک هزار و ۲۴۰ میلیارد و ۷۶۹ میلیون ریال سرمایه‌گذاری در کردستان و با حضور مجازی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا، طرح‌های مخابراتی استان کردستان امروز دوشنبه به صورت نمادین و با حضور ویدیو کنفرانسی عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیرعامل مخابرات ایران، استاندار کردستان، نمایندگان کردستان در مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی در سنندج افتتاح شد.

استاندار کردستان در آیین بهره برداری از این طرح ها اظهار داشت: برخی از این پروژه‌ها در حوزه توسعه سوییچ تلفن، ADSL و VDSL (۹۰ پروژه در همه شهرستان‌ها) است که برای بهره برداری از آنها ۳۸ میلیارد و ۷۰۴ میلیون ریال هزینه شده است.

اسماعیل زارعی کوشا میزان هزینه صورت گرفته برای افتتاح ۸۹ پروژه‌ مربوط به حذف کابل های اقماری در مناطق روستایی، تعویض سوییچ‌های قدیمی و ایجاد مرکز جدید در شهرستان‌های مختلف را ۸۷ میلیارد و ۸۲۴ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: اعتبار هزینه شده برای چهار پروژه‌ قابل افتتاح در شهرستان‌های دهگلان، سنندج، مریوان و سقز در زمینه افزایش پهنای باند هم ۵۷ میلیارد ریال است.

وی یادآور شد: برای افتتاح ۱۳ طرح مربوط به فیبرنوری در شهرستان‌های سنندج، بانه، دیواندره، سقز، قروه، دهگلان و کامیاران، ۴۴ میلیارد و ۳۹۱ میلیون ریال و احداث و بهره‌برداری از ۱۵ سایت جدید تلفن همراه در شهرستان‌های سقز، بانه، مریوان، قروه و بیجار هم ۴۶۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه برای بهره برداری از ۲۸ طرح ارتقا تکنولوژی ۳G/۴G در همه شهرستان‌ها هم ۲۹۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال هزینه شده است، اضافه کرد: در زمینه توسعه شبکه انتقال و ارتقا uplink مراکز شهری و روستایی (همه شهرستان‌ها) نیز امروز ۱۴۴ پروژه با ۲۵۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال به بهره برداری می رسد.

آیین افتتاح طرح‌های مربوط به حوزه مخابرات امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و به صورت همزمان در چهار استان کردستان، اصفهان، کرمان و خراسان رضوی با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال برگزار شد.  

در حال حاضر بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار شماره تلفن همراه اعتباری و دائمی با ضریب نفوذ ۱۳۷ درصد در کردستان فعال است تعداد ۹۳۸ روستای استان نیز تحت پوشش خدمات تلفن همراه اول مخابرات است.