همدان- ایرنا- پوستر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان روز سه‌شنبه با حضور دبیر جشنواره و جمعی از مسئولان در محل موزه تخصصی کودک و هیجان همدان رونمایی شد.

به گزارش ایرنا؛ آیین رونمایی از پوستر جشنواره بیست و هفتم با شعار «تئاتر؛ پرواز پروانه‌های خیال»، همزمان با ایام فرخنده دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور مهمانان ویژه ای از جمله مدیران ارشد اجرایی استان همدان و «امیر مشهدی عباس» دبیر جشنواره و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی مرتبط با شرایط همه گیری ویروس کرونا با تعداد محدودی از مسئولان و رسانه ها برگزار شد.

جمعی از کودکان نیز مهمان ویژه مراسم رونمایی از پوستر جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان بودند که با در دست داشتن بادکنک و پرچم ایران در این آیین شرکت کردند.

حضور «سروش جمشیدی» از بازیگران سینما، تلویزیون و تئاتر و شادی و نشاط کودکان و گرفتن عکس های یادگاری با این بازیگر فیلم های کمدی و خواندن نامه یک کودک که حامل پیام‌ صلح و دوستی برای کودکان و نوجوانان سراسر دنیا است از حاشیه های این برنامه بود.

محل برگزاری این آیین در موزه کودک و هیجان با معماری تاریخی و سنتی که در محوطه تاریخی تپه هگمتانه قرار دارد، موجب شگفتی مسئولان، کودکان، بازیگران و اصحاب رسانه شد.

این آیین به صورت برقراری ارتباط زنده تصویری از طریق صفحه اینستاگرام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همچنین دبیرخانه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان به نشانی Hamedan.farhang@ و fest.۲۷@ پخش شد.

پوستر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان توسط «حمید زری‌باف» طراحی شده است. 

دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در این آیین با اشاره به اینکه فعالیت های رسمی این جشنواره از مردادماه امسال آغاز شده است، گفت: تلاش شده در این جشنواره نمایشگاهی از فعالیت های کودک و نوجوان کشور که در یک سال گذشته اتفاق افتاده را نمایش دهیم.

«امیر مشهدی عباس» اظهار داشت: تعداد گروه های نمایشی بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان نسبت به دوره قبل، بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه مسئولان استان همدان تلاش زیادی برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره انجام دادند، ادامه داد: سه بخش جدید به جشنواره اضافه شده است و بیش از ۶۰ گروه نمایشی ایرانی و خارجی در این جشنواره مشارکت دارند.

مشهدی عباس تصریح کرد: استان همدان به واسطه فعالیت ها و تجربیات گذشته خود، فضای پویا و با کیفیتی ایجاد کرد و به تنهایی ۱۰ گروه نمایشی در این جشنواره دارد.

وی افزود: همدان سال‌های زیادی فعالیت نمایشی اجرا کرده و به واسطه سابقه این استان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فضا را برای حضور گروه های نمایشی این استان فراهم کرده است.

دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان کیفیت گروه های نمایشی در این دوره از جشنواره را بسیار مطلوب عنوان کرد و تاکید کرد: حضور پرشور تماشاچیان، بخش قابل توجه این جشنواره است و بهترین تماشاچی های تئاتر کودک و نوجوان کشور بچه های همدان هستند.

مشهدی عباس تصریح کرد: در هیچ شهر و هیچ دوره ای به اندازه مردم استان همدان، در حوزه تئاتر کودک و نوجوان تماشاچی نداشتیم.

وی ابراز امیدواری کرد امسال نیز شرایط کرونایی بهتر شود و فضا را برای حضور پرشور تماشاچیان فراهم کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این آیین گفت: امروز با رونمایی از پوستر بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، این جشنواره به صورت رسمی آغاز به کار کرد هر چند دبیرخانه آن از سه ماه پیش فعال شده است.

«احمدرضا احسانی» اظهار داشت: بر اساس ارزیابی های یونسکو، جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان در دسته ۱۶ رویدادهای بزرگ فرهنگی و هنری کشور قرار دارد و بعد از جشنواره فیلم فجر دومین رویداد بزرگ هنری برگزار شده در استان های کشور محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی و پیگیری های دبیرخانه این جشنواره، از ۲۰ روز دیگر و از ۹ تا ۱۵ اسفند شاهد برگزاری آن به میزبانی همدان هستیم.

احسانی ابراز امیدواری کرد که این دوره از جشنواره با کمک همکاران، مجموعه های مرتبط، هنرمندان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رویداد تاثیر گذار، خوب و فاخر در استان همدان باشد.

وی تصریح کرد: تعداد و کیفیت تولید آثار هنری حوزه کودک و نوجوان در استان همدان نسبت به کشور فاصله معنا داری دارد و هنرمندان این استان کارهای فاخر و ارزشمندی را به نمایش می گذارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تاکید کرد: به دنبال این هستیم فعالیت‌ها در حوزه های آموزشی، تربیتی و سرگرمی در طول سال ادامه داشته و جشنواره نتیجه این فعالیت های هنری باشد.

وی با اشاره به اینکه سلامت کودکان و نوجوانان در برگزاری این جشنواره اولویت دارد ابراز امیدواری کرد با کمک هم برنامه‌ریزی، آینده خوب و روشنی را برای کودکان سرزمین رقم بزنیم.

احسانی با اشاره به اینکه ماه ها برای برگزاری این جشنواره برنامه ریزی شده است، افزود: امسال از لحاظ کمیت و کیفیت سطح جشنواره رشد کرده و بیش از ۴۰۰ اثر و نمایش نامزد جشنواره شده اند که از این تعداد آثاری توسط داوران انتخاب شده است.

در این آیین «احمدرضا احسانی»مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، «امیر مشهدی عباس» دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، حجت الاسلام «سید حسن فاضلیان» رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان همدان، جمعی بازیگران و پیشکسوتان تئاتر و مسئولان استان همدان حضور داشتند.

به گزارش ایرنا، بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی متناسب با شرایط همه گیری کرونا، در اسفند سال جاری به دبیری امیر مشهدی عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمان‌ها و نهادهای استان همدان، با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

سه نمایش خیمه‌شب بازی و ۹ نقالی و پرده‌خوانی در بخش نمایش‌های ایرانی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، اجرا می‌شود.

هیات انتخاب آثار بخش «نمایش‌های ایرانی» جشنواره بیست و هفتم تئاتر کودک و نوجوان متشکل از «آناهیتا غنی‌زاده»، «زهره بهروزی‌نیا» و «هادی حسنعلی»، پس از ارزیابی ۳۶ اثر این بخش از استان‌های مختلف، سه نمایش خیمه‌شب بازی و ۹ مجلس نقالی و پرده‌خوانی را برای حضور در این دوره از جشنواره معرفی کردند.

بخش نمایش‌های ایرانی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با هدف ایجاد فرصت برای گروه‌های نمایشی کودک و نوجوان ایجاد شده که در شاخه‌های مختلف هنرهای نمایشی آیینی و سنتی ویژه کودک و نوجوان به تولید اثر می‌پردازند که تا پیش از این در جشنواره کودک و نوجوان حضور نداشتند.

دبیرخانه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، آثار پذیرفته شده در بخش «نمایش‌های ایرانی» را به ترتیب حروف الفبا به این شرح اعلام کرده است:

بخش خیمه شب‌بازی

۱- نمایش «تماشاخانه خیمه‌شب بازی» به نویسندگی و کارگردانی محمد حسن ابویی از مهریز
۲- نمایش «دروغ مبارک» به نویسندگی و کارگردانی حسین (عرشیا) ربیعی از تهران
۳- نمایش «ویروس کشون» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین انصافی از تهران

بخش نقالی و پرده‌خوانی

۱- «بانو گشسب» برگرفته از شاهنامه فردوسی با نقالی و پرده‌خوانی مهرساد جلیلوند از بوشهر

۲- «خوان دوم اسفندیار» نوشته علیرضا اسدپور با نقالی و پرده‌خوانی الینا هاشمی از فارس-کازرون

۳- «خوان سوم اسفندیار»نوشته علیرضا اسدپور با نقالی و پرده‌خوانی سیده مهتاب حسینی از فارس-کازرون

۴- «خوان چهارم اسفندیار» نوشته علیرضا اسدپور با نقالی و پرده‌خوانی آرمیتا نصرزاده از فارس- کازرون

۵- «خوان چهارم نبرد رستم و جادوگر» بازنویسی مژگان صفری با نقالی و پرده‌خوانی نازنین زهرا بحرینی از بوشهر

۶- «خوان چهارم نبرد رستم و جادوگر» بازنویسی مژگان صفری با نقالی و پرده‌خوانی یسنا کشاورز از بوشهر

۷- «نبرد رستم و اکوان دیو» نوشته بهاره جهاندوست با نقالی و پرده‌خوانی آنیتا توکلی از کرج

۸- «نقل برزو» نوشته سیدمحسن هاشمی و با نقالی و پرده‌خوانی یاسمین مریخی و زهرا داورپناه از تربیت حیدریه

۹- «هفت‌خوان رستم» نوشته نوشین بیگلریان و با نقالی سمانه اراکی از همدان

در بخش«تئاتر فراگیر» به جهت مطابقت با ضوابط فراخوان (حضور تنها یک اثر از هر کارگردان در جشنواره) و با نظر هیات انتخاب این بخش، نمایش «قطعه گمشده» به کارگردانی گلنار اکبری از کرمانشاه جایگزین نمایش «قصه بخت» به کارگردانی محمد حسن ابویی از مهریز یزد می شود.

برچسب‌ها