تهران – ایرنا- در سایه آغاز واکنش‌ها به رد صلاحیت «هوشیار زیباری» کاندید حزب دموکرات کردستان عراق برای تصدی ریاست جمهوری، شورای چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه این کشور از دستیابی به تفاهم‌های پیشرفته‌ای با جریان صدر درباره تشکیل دولت آینده خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (اینا)، دادگاه فدرال عراق امروز (یکشنبه) با تشکیل جلسه ای صلاحیت «هوشیار زیباری»، نامزد حزب دمکرات کردستان عراق را برای نامزدی ریاست جمهوری این کشور رد کرد.

خبرگزاری رسمی عراق (اینا) گزارش داد که دادگاه فدرال در نشست امروز خود پس از استماع شکوائیه، صلاحیت هوشیار زیباری (نامزد حزب دموکرات کردستان عراق) را برای تصاحب سمت رئیس جمهوری رد کرد.

دادگاه فدرال هفته گذشته برای رسیدگی به برخی شکایت های مطرح شده، در حکمی نامزدی زیباری را برای ریاست جمهوری عراق به حال تعلیق درآورده بود.

در پی حکم امروز دادگاه فدرال عراق مبنی بر رد صلاحیت زیباری، «علی الجمالی» نماینده فراکسیون «الصادقون» از گروههای زیرمجموعه شورای چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه این کشور در اولین واکنش اعلام کرد که "رای قضایی به نفع ما شد و این رای فساد زیباری را اثبات می کند و به همین خاطر از نامزدی ریاست جمهوری کنار گذاشته شد".

در همین حال، «غیاث سورجی» از مسئولان ارشد اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز در واکنش به رد صلاحیت زیباری گفت: موضع رسمی اتحادیه میهنی می تواند از طریق بیانیه یا رهبران ارشد این اتحادیه درخصوص تصمیم دادگاه فدرال مبنی بر رد کاندیداتوری زیباری برای پست ریاست جمهوری صادر شود اما با این حال، نظر شخصی من این است که این تصمیم تأثیر چندانی بر روی معادله نخواهد گذاشت چرا که اساسا موضوع به لجاجت حزب دمکرات کردستان عراق بر سر شخص نامزد ما برای این پست یعنی «برهم صالح» تبدیل شده است. این روند تلاش برای تحمیل اراده یک طرف بر طرف دیگر است.

اما در واکنش دیگری، «مهدی عبدالکریم» عضو حزب دموکرات کردستان عراق گفت که این حزب به تصمیم دادگاه فدرال درباره زیباری گردن می نهد.

وی تصریح کرد: حکم ممنوعیت نامزدی برای پست ریاست جمهوری مورد احترام حزب دموکرات کردستان عراق است. دستگاه قضا درباره همه مسائل سیاسی فصل الخطاب است.

عبدالکریم درباره نامزدهای احتمالی حزب دموکرات کردستان عراق برای تصدی پست ریاست جمهوری این کشور نیز گفت: سران حزب تا این لحظه سینگالی در این باره نداده اند. همگان منتظر اعلام موضع «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق در ساعات آینده هستند.

دستیابی چارچوب هماهنگی و صدریها به تفاهم

همزمان شورای چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه عراق از دستیابی این شورا و جریان صدر به "تفاهم های پیشرفته ای" در زمینه تشکیل دولت و رفع مشکلات مربوط به آن خبر داد.

«جبار المعموری» از مسئولان ارشد شورای هماهنگی شیعیان عراق امروز یکشنبه به پایگاه خبری المعلومه گفت: این شورا نماینده نیروهای سیاسی مهمی در عرصه عراق است و مشارکت آن در دولت آینده تقریبا قطعی است.

وی افزود: تفاهم ها با جریان صدر به مراحل بسیار پیشرفته ای در روزهای گذشته رسیده است .

المعموری گفت: ۹۰ درصد مشکلات مربوط به تشکیل دولت آینده مرتفع شده و در انتظار توافق های سیاسی درباره برخی پرونده است و پیش بینی می شود که بعد از یکسره شدن موضوع پست ریاست جمهوری از طریق طرح یک نامزد توافقی مورد حمایت اکثر نیروهای سیاسی موثر در عرصه عراق، گشایش مهمی صورت گیرد.