تهران- ایرنا- کشورهای اروپای شرقی در حال آماده شدن برای فرار احتمالی هزاران نفر از مردم اوکراین در صورت افزایش تنش‌ها بین اوکراین و روسیه هستند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از رویترز، در برخی از شهرهای لهستان از قبل مکان‌های موجود برای اسکان پناهجویان احتمالی را فهرست کرده و در رومانی نیز اردوگاه‌هایی را برای پناهندگان در نظر گرفته‌اند.

خاطرات «پرده آهنین» و نفوذ شوروی همچنان در بین مردم شرق اروپا زنده است؛ جایی که مردم نگران هر نوع بی ثباتی بودند. از سوی دیگر خاطرات بی ثباتی اقتصادی همزمان با موج مهاجرت از یوگسلاوی سابق در بین آنها باقی مانده است.

روسیه در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار نیروی نظامی را در نزدیکی مرزهایش با اوکراین مستقر کرده و آمریکا نیز هشدار داده که حمله این کشور به اوکراین قریب الوقوع است. با این حال مسکو هر نوع طرحی را برای چنین حمله‌ای قویا رد می‌کند و آن را «حمله عصبی» غربی‌ها توصیف کرده است.

از سوی دیگر شهرهای مرزی با اوکراین در شمال و جنوب، خود را آماده پذیرش پناهجویان در صورت لزوم کرده‌اند.

لهستان در حال حاضر میزبان بین یک تا ۲ میلیون نفر از شهروندان اوکراین است که بیشتر برای کار به این کشور رفته‌اند. با این حال معاون وزیر خارجه این کشور گفته که ورشو خود را آماده «پذیرش شمار بزرگتری از پناهجویان» کرده است.

شهردار شهر «سیچانو» در شرق لهستان که ۴۴ هزار نفر جمعیت دارد اعلام کرد که آماده است حدود ۸۰ پناهجو را ظرف ۴۸ ساعت همراه با غذا اسکان دهد. وی گفت: به ما اطمینان داده شد که بودجه دولتی کفاف پوشش هزینه‌ها برای پذیرش این تعداد پناهجو را خواهد داد.

از سوی دیگر شهرهای «البلاگ» در شمال، «توران» در مرکز و «زستوچوا» در جنوب هم اعلام کرده‌اند که آماده پذیرش به ترتیب ۴۲۰، ۹۶ و یک هزار و ۱۰۰ نفر از پناهجویان احتمالی اوکراینی هستند.

از سوی دیگر «لوسین بوده» وزیر کشور رومانی که مرزی طولانی را با اوکراین دارد، اعلام کرد که نقشه اقدامی در این کشور برای میزبانی از پناهجویان احتمالی نهایی شده است.

وی به یکی از شبکه‌های تلویزیونی محلی گفت: ما می‌دانیم که لهستان خود را آماده پذیرش بیش از یک میلیون نفر از اوکراینی‎ها کرده است. آیا رومانی آماده پذیرش یکصد هزار نفر از پناهدگان در صورت هرگونه اتفاق غیرقابل کنترل است یا نه؟ ما بسیاری از فرضیه‌ها را در این خصوص در نظر گرفته ایم...ما در حال بررسی این هستیم که چه تعداد اردوگاه را می‌توانیم ظرف ۱۰، ۲۰ یا ۲۴ ساعت برای پذیرش این پناهندگان آماده کنیم. ما در حال ارزیابی این موضوع هستیم که در فاز اول از ظرفیت‌های مرزی خود و سپس تمام کشور و در مرحله بعدی از ظرفیت کشورهای مجاور برای این موضوع استفاده کنیم.

وزیر دفاع اسلواکی نیز گفت شاید ده‌ها هزار نفر از پناهندگان حتی در صورت وقوع یک درگیری محدود به سایر کشورهای مجاور سرازیر خواهند شد.

مجارستان نیز کشور دیگری است که خود را آماده میزبانی از این پناهندگان می‌کند. ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان در این خصوص اظهار داشت: ما یک کتاب راهنما و یک نقشه راه در صورت وقوع جنگ داریم. منافع ما روشن است؛ اول و از همه مهم‌تر اینکه باید از وقوع هر جنگی جلوگیری شود.

وی همزمان خاطرنشان کرد که احتمال دارد صدها هزار نفر از مردم اوکراین راهی کشورهای مجاور شوند.

وی با یادآوری بحران یوگوسلاوی در دهه ۹۰ اظهار داشت: حتی آن زمان نیز میزبانی از پناهندگان آسان نبود. امروز ممکن است شمار بیشتری نسبت به آن زمان از اوکراین راهی کشورهای دیگر شوند و باید این احتمال را در نظر گرفت که امیدی هم به بازگشت نداشته باشند.

همچنین سه کشور حوزه دریای بالتیک یعنی لیتوانی، لتونی و استونی نیز اعلام کرده‌اند که آماده میزبانی از اوکراینی‌ها در صورت وقوع هرگونه درگیری هستند.