حسن ذبیحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: احداث کنارگذر شهرستان فاروج از طرح های سفر دوم هیات دولت نهم به خراسان شمالی و این شهرستان بود که در سال ۱۳۸۸ کلید خورد و از سال ۱۳۹۵ تاکنون رها شده است.
وی تصریح کرد: اجرای این طرح ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و هفت کیلومتر از باند شرقی زیرسازی و ابنیه های این باند نیز احداث شده است ولی در باند غربی این طرح هیچگونه فعالیتی انجام نشده است.
رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان فاروج افزود: تامین اعتبار اجرای این طرح از محل اعتبارات پروژه ملی محور جنگل گلستان به مشهد است و اعتبار جداگانه ای تصویب نشده و اکنون مکاتبات لازم برای اجرای مجدد این طرح با وزارتخانه ذیربط انجام شده است.
وی با بیان اینکه احداث کنار گذر فاروج ضروری است، عنوان کرد: این شهر با قرار گرفتن در مسیر جاده آسیایی و موقعیت مطلوب جغرافیایی همه روزه شاهد تردد چندین هزار خودرو است و در ایام تعطیلات ملی و مذهبی این ترددها تا چندین برابر نیز افزایش مییابد و این حجم از تردد بویژه در ایام تعطیلات موجب ایجاد ترافیک در مسیر اصلی شهر شده و در صورت بروز حادثه یا تصادفی در این مسیر تردد با مشکل مواجه خواهد شد.
شهر فاروج دارای ۱۷.۵ کیلومتر جاده آسیایی است که روزانه هزاران خودروی سبک و سنگین از داخل شهر می گذرند که گره های ترافیکی ایجاد می کند و در زمان های اوج تردد بویژه در نوروز و تابستان، این محور حادثه خیز می شود.
از سویی بازار آجیل فاروج در این محور واقع شده و از همان زمان دغدغه فعالان این صنف، از رونق افتادن این بازار و رکود اقتصادی شهر بوده است.
تصویب بازنگری طرح جامع شهر فاروج
رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان فاروج در ادامه گفت: بازنگری طرح جامع این شهر در کارگروه زیربنایی خراسان شمالی مصوب شده است و در انتظار مصوبه شورایعالی معماری و شهرسازی ایران قرار دارد.
وی تصریح کرد: طرح جامع شهر فاروج مسیر توسعه شهر را در بر می گیرد و حدود کلی محیط شهری را مشخص می کند و سپس طرح تفضیلی این شهر نیز اجرا می شود.
مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری فاروج در فاصله ۹۰ کیلومتری شرق بجنورد و در مسیر جاده اصلی تهران - مشهد قرار دارد.