به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی گل روز یکشنبه در نشست معاونان پژوهشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با موضوع تبیین سیاستها و برنامههای وزارت در حوزه پژوهشی افزود: در طرح جدیدی که در معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم دنبال می شود، هر عضو هیات علمی دانشگاه ها که شرکت دانش بنیان ایجاد کند به ازای اشتغال هر ۱۰ فارغ التحصیل در مقطع دکتری یا ۱۵ فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این شرکت، یک پایه تشویقی به وی تعلق می گیرد.
وی با بیان این که هدف ما این است که نشان دهیم فعالیتها را میبینیم، تصریح کرد: فعالیتها میتوانند ابعاد مختلف داشته باشند. چرا که علایق و تواناییهای اعضای هیات علمی متفاوت است، ظرفیت رشتههای مختلف هم متفاوت است و ما میخواهیم این تفاوتها را ببینیم.
وزیر علوم با بیان این که حتما باید شاخص های علمی و فناوری کشور را ارتقا دهیم، ادامه داد: در دولت مردمی سیزدهم ما ضمن توجه و بهره مندی از تجربیات چهار دهه گذشته در بخش آموزش عالی کشور باید با پشتوانه این تجربیات گام های بلندی را برداریم.
زلفی گل خاطرنشان کرد: در قرن ۲۱ نباید تافته جدا بافته از دنیا باشیم، باید به افق های فناوری علم در عرصه جهانی توجه کنیم و برای مدیریت علم، پژوهش و نوآوری برنامه داشته باشیم. باید هدف ما در عرصه علمی پژوهشی، فناوری و نوآوری مشخص باشد.
وی همچنین گفت: برنامهها و اسناد بالادستی اهداف را در این زمینه مشخص میکند که از جمله آن میتوان به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، نقشه جامع علمی کشور و نقشه فرهنگی اشاره کرد. باید برنامههایی که در اسناد بالادستی برای وزارت علوم پیشبینیشده است را محقق کنیم.
وزیر علوم یادآور شد: تیراندازی میتواند به هدف بزند که اول هدف را ببیند و بعد به سمت سیبل شلیک کند، باید هدف ما مشخص باشد. وقتی برنامه داشته باشیم حتما درمورد راهکار اجرایی آن می اندیشیم.
زلفی گل افزود: در حال حاضر نظام ملی نوآوری در کشور در حال تکامل است و ما در این دوره در پی آن هستیم که این نظام را به بلوغ برسانیم و اکوسیستم فناوری و نوآوری را جامع و کامل ببینیم. در نظام ملی نوآوری بین پژوهش، فناوری، نوآوری و آموزش ارتباط بسیار منطقی باید به وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه منابع انسانی سرشاری در کشور وجود دارد، گفت: یکی از عوامل موثر برای پیشرفت علم و فناوری، منابع انسانی است که هم علاقه مند باشد و هم ظهور و بروز داشته باشد.
وزیر علوم تصریح کرد: منابع مادی خام هم فراوان در کشور داریم اما در اعتبارات مالی مضیقه های داریم که درمورد این موارد باید راهکار را پیدا کنیم تا بتوانیم ارتباطات علمی و منطقی با آنها برقرار کنیم.
زلفی گل با یادآوری اینکه تولید علم برای ما مرجعیت و مصرف آن رفاه ایجاد می کند، اظهار داشت: در نظام ملی نوآوری، آموزش پژوهش محور و آموزش مهارت محور بسیار حائز اهمیت است و باید به طور جد دنبال شود که برای تحقق این مهم از معاون فناوری و نوآوری این وزارتخانه خواستیم که سند ملی نوآوری را تدوین کند و به شورای عالی انقلاب فرهنگی هم نامه نوشتیم که این سند را وزارت علوم تدوین می کند.
وی همچنین گفت: از بودجه کل دانشگاه در سال آینده باید حداقل ۱۵ درصد به پژوهش و سه درصد هم به مباحث فرهنگی اختصاص یابد.
وزیر علوم با بیان اینکه رفتار توام با تحکم با دانشمندان و استادان و پژوهشگران مناسب نیست، اظهار داشت: البته تا یک جایی چهارچوب و شاخص باید داشته باشیم اما اگر می خواهیم از نهایت ظرفیت آنها استفاده کنیم، باید بدانیم که ترغیب و تشویق بیشتر جواب می دهد.
زلفی گل افزود: باید برنامه ریزی های لازم برای توزیع متوازن استعدادهای دانشجویان در رشتههای علوم انسانی صورت بگیرد. فردی که در دوره دانشآموزی مدال المپیاد جهانی در رشته ریاضی میآورد در صورت فراهم کردن شرایط به دانشمندان افتخار آفرین تبدیل میشود. برای ترویج رشتههای مختلف باید هماهنگی لازم با رسانه ها انجام شود تا این افتخارآفرینان رشتههای علوم پایه را معرفی کنند.
وی با بیان اینکه معاونان پژوهشی باید تلاش کنند سهم خود را از بودجه پژوهشی دانشگاهها بگیرند، اظهار داشت: ماهیت دانشگاهها متفاوت است اما ۱۵ درصد از بودجه دانشگاهها باید به پژوهش و سه درصد بودجه به مباحث فرهنگی اختصاص یابد. معاونان باید بودجه پژوهشی را مستقل کنند؛ بهطوری که معاونان پژوهشی تصمیم بگیرند بودجه در کجا صرف شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با یادآوری اینکه در سیستم علمی نباید حسادت کرد، بلکه مدیران باید دیگران را تشویق کنند، افزود: مدیران عرصه علمی باید سخاوتمند باشند و با دید بازتری به مسایل بنگرند. باید به مرجعیت علمی دست یابیم و افرادی که در عرصه علمی بینالمللی فعالیت میکنند را ترغیب کنیم.
نشست معاونان پژوهشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با موضوع «تبیین سیاستها و برنامههای وزارت در حوزه پژوهشی» در سالن ابوریحان بیرونی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.