تهران - ایرنا - درحالی که افزایش قدرت خرید، یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم فرانسه از رئیس جمهوری آینده این کشور است، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تنها ۲۲ درصد فرانسویان از اقدامات «امانوئل مکرون» در این زمینه راضی هستند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، «افزایش حقوق و قدرت خرید» برای ۷۰ درصد از مردم فرانسه مهم‌ترین خواسته و برای متقاعد کردن آنان به انتخاب نامزد برتر، تعیین کننده است. اما با وجود مساله تورم و افزایش بهای انرژی تنها ۲۲ درصد فرانسویان اقدامات رئیس جمهوری فعلی را در مثبت ارزیابی می کنند.

بر پایه نتیجه نظرسنجی موسسه «ایفوپ» که در روزنامه «ژورنال دو دیمانش» منتشر شد، رضایت از عملکرد مکرون در مورد قدرت خرید نسبت به فروردین امسال، ۸ درصد کاهش یافته است. البته مکرون در موارد دیگری چون مبارزه با بیکاری و مقابله با ناامنی نتایج بهتری را در افکار عمومی داشته است.

بر پایه آمار اخیر مدیریت کل خزانه‌داری فرانسه، در حقیقت قدرت خرید مردم در پنج سال گذشته به دلیل کاهش برخی از انواع مالیات، ۴ تا۶ درصد افزایش یافته است. ازسوی دیگر قیمت مصرف کننده در یک سال اخیر ۲.۹ درصد افزایش یافته و پیش بینی می شود که روند افزایشی آن در ماه های آینده ادامه یابد.

با این حال مردم فرانسه احساس متفاوتی از وضعیتی که در آمار رسمی اعلام می شود دارندغ ۶۹ درصد فرانسویان از کاهش قدرت خرید خود در پنج سال گذشته سخن می گویند. ۷۵ درصد مردم این کشور هم معتقدند که قدرت خرید همه فرانسویان کاهش یافته است.

به هر روی فرانسویان پس از مساله بهداشت و سلامت (۷۵ درصد)، مساله قدرت خرید را با امتیاز ۷۰ درصد مهمترین مساله کارزار انتخابات می دانند.

نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری۲۰۲۲ فرانسه در ۱۰ آوریل ۲۰۲۲میلادی  (۲۱ فروردین ۱۴۰۱) برگزار می‌شود. دومین دور انتخابات بین دو نامزد برتر نیز در ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) برگزار خواهد شد.