انتخابات ۲۰۲۲ فرانسه؛ چالش‌ها و چشم‌اندازها

تهران- ایرنا- فرانسه در حالی برای انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری این کشور آماده می‌شود که بجز امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور، بازیگران اصلی انتخابات برنامه تبلیغاتی خود را آغاز کرده‌اند؛ برنامه‌ای که از چالش‌های این کشور سرچشمه گرفته اما چشم‌اندازهای متفاوتی ارایه می‌دهد.

به گزارش ایرنا، تنش‌ در مدیریت کرونا، راهپیمایی جلیقه زردها، اعتصاب کامیونداران، اعتصاب معلمان، دیدگاه‌های مختلف در ارتباط با اتحادیه اروپا، اظهارات متضاد در زمینه بحران اوکراین، مهجوریت محیط زیست، برخورد با مسلمانان و مهاجران و حتی نحوه ارتباط به هم‌پیمان قدیمی آمریکا از جمله موضوعاتی است که این روزها سپهر سیاسی فرانسه درگیر آن است.

در بحبوحه این شرایط هرچند مکرون نامزدی خود را برای انتخابات پیش رو به گفته خودش به وقت مقتضی موکول کرده و نظرسنجی‌ها حکایت از پیشتازی وی در میان دیگر رقبا دارد، اما نامزدهای سرسخت وی این اقدام رئیس جمهور فرانسه را از یک طرف پنهان شدن از واقعیت‌های جامعه و فرار از عملکرد پنج ساله وی ارزیابی می‌کنند و در طرف دیگر عده‌ای مکرون را به استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی با استفاده از این رویکرد متهم می‌کنند.

جدیدترین نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که مکرون همچون هفته‌های گذشته همچنان در صدر فهرست نامزدها ایستاده و اریک زِمور از جبهه راست افراطی "تسخیز مجدد" شانه به شانه مارین لو پن از حزب راست افراطی "جبهه ملی" و والری پکرس از حزب محافظه‌کار جمهوری‌خواه حرکت می‌کند.

انتخابات ۲۰۲۲ فرانسه؛ چالش‌ها و چشم‌اندازها
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه

مکرون و ناراضیان

نتایج یک نظرسنجی که به تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد که ۶۲ درصد فرانسوی‌ها کارنامه امنیتی دوره پنج ساله رئیس جمهوری فعلی این کشور را "بد" ارزیابی کرده‌اند؛ چالشی مهم در آستانه انتخاباتی سرنوشت‌ساز برای کسی که سودای رهبری اروپا را دارد.

در همین زمینه تارنمای نشریه فرانسوی لَ وُا دو نور (La Voix du Nord) دوشنبه هفته جاری با انتشار نتایج نظرسنجی که موسسه اُدُکسا (Odoxa) برای روزنامه لو فیگارو انجام داده است، اعلام کرد: در حالی که ژرالد دَرمنَن وزیر کشور فرانسه احتمال داده بود "هیچ فرانسوی نباشد که فکر کند امانوئل مکرون رئیس جمهور خوبی برای مردم نبوده است"، ۶۲ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی کارنامه پنح ساله مکرون را در حوزه امنیتی به ویژه در زمینه مبارزه با بزهکاری "بد" ارزیابی کردند.

بر اساس این گزارش، ۶۹ درصد پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی نیز معتقدند اقدامات انجام شده دولت مکرون برای مبارزه به تجاوز و آزار جنسی ناکافی است.

از طرف دیگر والری پکرس نامزد جمهوری‌خواه فرانسه نیز معتقد است که مکرون باید پیش از دور نخست انتخابات برای آنچه که وی آن را «پی بردن به کارنامه فاجعه‌بار و روبرو شدن با واقعیت» نامید، مناظره کند.

این نامزد در برنامه‌ای تحت عنوان «یکشنبه با سیاست» که از شبکه سه فرانسه پخش شد، تاکید کرد: رئیس جمهوری فرانسه باید در مورد کارنامه مصیبت‌بار خود در زمینه وضعیت مدارس، بیمارستان‌ها، خشونتی که در خیابان‌ها رو به افزایش است،‌ سیستم فضایی و وضعیت مهاجرت که خارج از کنترل شده، پاسخ دهد.

چندی پیش نیز ژردن باردلا نایب رئیس حزب جبهه ملی فرانسه نسبت به رویکرد مکرون انتقاد و آن را به «پنهان شدن» تعبیر کرد و به شبکه BFMTV گفت: اینکه رئیس جمهوری پس از تمام آنچه ما در این پنج سال تجربه کردیم، ‌برای بحث و گفت‌وگو به صحنه نمی‌آید، بی‌احترامی به فرانسوی‌ها و بی‌احترامی به دموکراسی است. این یک مدل بسیار خاص از دمکراسی است. ما از او می‌خواهیم که اعلام وجود کند و پشت نقش ریاست جمهوری پنهان نشود.

به این اظهارات باید اعتصاب‌های سراسری کامیونداران، معلمان، تظاهرات جلیقه زردها و ثبت رکورد بدترین کسری تجاری تاریخ فرانسه در سال ۲۰۲۱ با رقم ۸۴.۷ میلیارد یورو را نیز باید اضافه کرد.

روسیه، اروپا و آمریکا در قاب نامزدهای اصلی

در حالی که فرانسه به دلیل دوره ریاست خود در اتحادیه اروپا بیش از هر زمانی بر تعهداتش در قبال این اتحادیه تاکید دارد، نامزدهای انتخابات این کشور نظرات متفاوت و گاه غیرهمسو در زمینه آینده اتحادیه اروپا و همچنین نحوه تعامل با روسیه و آمریکا اعلام می‌کنند.

انتخابات ۲۰۲۲ فرانسه؛ چالش‌ها و چشم‌اندازها
مارین لو پن نامزد راست افراطی جبهه ملی

مارین لو پن پیشنهاد می‌کند که تقدم قانون فرانسه بر قوانین اروپایی در قانون اساسی ثبت، کنترل دائمی در مرزهای ملی برقرار و فرانسه از بازار انرژی، توافقات تبادل آزاد و بازار تولیدات کشاورزی اروپا خارج شود.

وی در کل به طرحی اروپایی می‌اندیشد که بر خلاف اتحادیه فعلی، در آن کشورها به هر میزان که بخواهند تعهد می‌پذیرند.

از طرف دیگر مارین لو پن معتقد است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در موضع سیاسی بسیار ضعیفی قرار دارد و تلاش می‌کند با استفاده از ترفند رهبران پیشین این کشور از طریق دشمن تراشی برای کشورش، خود را از مخمصه موقعیت ضعیف سیاسی برهاند.

لوپن که سابقه شکست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را در کارنامه خود سنگین می‌بیند، در گفت و گو با بی بی سی اعلام کرد: بایدن در موضع سیاسی بسیار ضعیفی قرار دارد بنابراین کاری می کند که رئیسان جمهور آمریکا هنگامی که حس می‌کنند از لحاظ سیاسی شکننده‌اند، انجام می‌دهند. یعنی: "یک دشمن پیدا کن و اگر نداشتی، دشمن بتراش."

تحلیل گران متقدند که لوپن در این جمله به مسئله اوکراین و موضع گیری آمریکا در این مسئله که باعث تشدید تنش بین روسیه و امریکا شده است، اشاره داشت.

این نامزد انتخابات فرانسه در مورد بحران اخیر میان اوکراین و روسیه نیز گفت: من باور ندارم که روسیه به اوکراین حمله کند ولی اگر چنین شود از حق حاکمیت اوکراین دفاع خواهم کرد.

وی در مورد روابط فرانسه و روسیه در صورت پیروزی در انتخابات اظهار داشت: به نظر من اشتباه است که علیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه چنین جنگ سردی وجود داشته باشد و او به سوی چین رانده شده و امپراطوری ای شکل گیرد که به سود کشورهای اروپایی نیست. فاصله فرانسه از روسیه و آمریکا باید برابر باشد و باید چین را نیز که یک کشور مهم است در نظر داشت.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ایده فرگزیت (خروج فرانسه از اتحادیه اروپا)، به انتقاد از اتحادیه اروپا پرداخت و گفت: اتحادیه اروپا بسیاری از اصول خود را کنار گذاشته است. مردم فرانسه هرگز تا این حد نسبت به اتحادیه اروپا بدبین نبوده اند. مردم فرانسه در میان دیگر کشورها بدبین ترین نسبت به اتحادیه اروپا هستند زیرا کشورشان در میان دیگر اعضا، بیشترین هزینه را صرف این اتحادیه می کند.

انتخابات ۲۰۲۲ فرانسه؛ چالش‌ها و چشم‌اندازها
اریک زمور نامزد راست افراطی "تسخیر مجدد"

اما در طرف دیگر ماجرا اریک زِمور نامزد حزب راست افراطی "تسخیر مجدد" به شبکه پنج تلویزیون فرانسه، گفت که پاریس نباید اجازه دهد که واشنگتن از آن استفاده ابزاری کند.

این نامزد افزود: ما باید با روسیه دوست باشیم. آمریکا هر زمان که روسیه، فرانسه و آلمان به یکدیگر نزدیک می شوند تلاش می‌کند میانشان تفرقه اندازد و راهی برای تفرقه یافته‌اند.

این نامزد انتخابات فرانسه بار دیگر خواهان برداشته شدن تحریم‌های ضد روسی غرب شد و گفت: عاشق مردم و فرهنگ روسیه ام. دوستدار نویسندگان روس مانند داستایوفسکی، تولستوی و گروسمان هستم.

اما در طرف دیگر خبری به نقل از گیوم پلتی سخنگوی زمور در رسانه‌های فرانسوی بازتاب یافت که در آن اعلام شده است: دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا با این نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه گفت‌وگوی تلفنی ۴۰ دقیقه‌ای داشته و توصیه کرده است که برای پیروزی در انتخابات پیشرو، تسلیم نشود و شجاع باشد.

در سوی دیگر کارزارهای انتخاباتی فرانسه، پکرس به عنوان نماینده حزب محافظه‌کار جمهوری‌خواه که از شانس‌های انتخابات فرانسه معرفی می‌شود، به تازگی در جریان سفر به یونان و بازدید برنامه‌ریزی شده‌اش از اردوگاه پناهجویان در جزیره ای در دریای اژه، بر لزوم مرزهای قوی اروپایی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این نامزد انتخابات فرانسه اعلام کرده است که اروپایی بدون مرزها وجود ندارد و مساله مرزها امروز برای ساختن قدرت اروپایی، کلید قطعی است.

انتخابات ۲۰۲۲ فرانسه؛ چالش‌ها و چشم‌اندازها
والری پکرس نامزد جمهوری‌خواهان

نامزد جمهوری‌خواهان در برنامه های خود برای اتحادیه اروپا، بازنگری در توافق شنگن را با نظام‌مند کردن کنترل بیومتریک ورودی مرزها و نیز بکارگیری ۱۰ هزار مرزبان پیشنهاد می‌کند و پایان توسعه اتحادیه اروپا را به منظور ممناعت از ورود ترکیه به اتحادیه خواستار است.

پکرس همچنین از اتحادیه اروپا می‌خواهد که پلتفرم‌های برخط (آنلاین) را به همکاری با مقامات قضایی ملی در مبارزه با اطلاعات نادرست وادار کند.

اما ژان لوک ملانشون نامزد چپگرای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از حزب "فرانسه تسلیم ناپذیر" با اشاره بر لزوم خروج فرانسه از ناتو، بر ضرورت گفت‌وگوی پاریس - مسکو با هدف پرهیز از تنش تاکید کرد.

وی پیشتر نیز بارها با تاکید بر این که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای هدف مشخص مقابله با اتحاد جماهیر شوروی تشکیل شده بوده و عضویت در آن با فروپاشی این کشور لازم نیست، عضویت در ناتو را با اصل استقلال و حاکمیت فرانسه مغایر خوانده بود.

وی در تازه‌ترین اظهارات خود نیز بر این موضع پای فشرد و استقلال فرانسه را در امور نظامی ضروری دانست و افزود: فرانسه با قدرت بازدارندگی هسته‌ای باید از آمریکا در زمینه سلاح مستقل باشد.

ملانشون همچنین از گفت‌وگوی فرانسه با روسیه حمایت کرد و گفت: شبه جزیره کریمه روسی است.

وی همچنین سیاست ضد روسی که به گفته وی در حال حاضر توسط دولت فعلی فرانسه دنبال می‌شود و نیز تشدید پوچ تنش‌ها با مسکو را محکوم کرد و چنین سیاست هایی را مغایر با منافع کشورش خواند.

ملانشون تمرد هماهنگ از معاهدات فعلی را به منظور مذاکره در مورد معاهدات جدید سازگار با شرایط اضطراری اقلیمی و اجتماعی ارائه شده بر اساس همه پرسی پیشنهاد می‌کند.

علاوه بر همه این پیشنهادات و طرح گزینه نافرمانی، ملانشون طرح‌های دیگری هم برای مخالفت فرانسه با قوانین اتحادیه اروپا دارد که شامل مواردی همچون توقف اجرای قوانین در صورت لزوم، برخورداری فرانسه از حق وتو، مشروط کردن مشارکت این کشور در بودجه اتحادیه یا حتی توقف یکجانبه ناسازگار با تعهدات اکولوژیکی و اجتماعی، مانند دستورالعمل مربوط به اعزام کارگران، قوانین بودجه و رقابت، حرکت آزاد سرمایه است.

انتخابات ۲۰۲۲ فرانسه؛ چالش‌ها و چشم‌اندازها

فرانسه و بحران اوکراین

فضای انتخاباتی حاکم بر فرانسه سبب شده صداهای یکسانی از این کشور در مورد مساله اوکراین به گوش نرسد. اما با کمال تعجب احزاب کاملا چپگرا یا راستگرا مواضع بسیار مشابهی از خود نشان می دهند.

رئیس جمهوری فرانسه چندی پیش نیز در زمینه بالاگرفتن تنش در مساله اوکراین تاکید داشت: هنوز برای اقدام دیپلماتیک فضا وجود دارد و وی در روزهای آینده طرحی را برای کاهش تنش با مسکو ارائه خواهد کرد؛ موضوعی که با برگزاری چندین دیدار از جمله با رئیسان جمهوری روسیه، اوکراین و صدراعظم آلمان ظاهرا به نتیجه رسیده است.

اما ملانشون از حزب "فرانسه تسلیم ناپذیر" با انتقاد جدی از مواضع آمریکا از راهبرد نظامی روسیه دفاع می‌کند.

وی تاکید دارد: روسیه گروه‌های نظامی خود را در مرز مستقر می کند؟ کدام کشور وقتی چنین همسایه‌ای دارد که با قدرتی مرتبط است و مدام تهدید می کند، چنین کاری نمی‌کند؟

وی در مصاحبه‌ای با روزنامه لوموند گفته بود: ما در حال ادامه دادن شیوه‌های کهنه جنگ سرد هستیم. سیاست‌های ضدروسی نه به نفع ما که خطرناک و پوچ است. کلمه کلیدی تنش‌زدایی است.

مارین لو پن نیز نظری موافق با سیاست‌های مسکو را مطرح می‌کند و به اعتقاد او مشارکت روسیه در مبارزه با افراطی‌گیر و نیز سهم ۲۰ درصدی این کشور در تامین گاز فرانسه، دلایل کافی برای حمایت از مسکو است.

وی که از مخالفان اتحادیه اروپاست، حمایت این نهاد از اوکراین را عامل بالاگرفتن تنش در شرق اروپا می‌داند.

در میان نامزدهای انتخابات فرانسه، زمور اما بیش از همه هوادار روسیه است. وی با عطف به مسائل تاریخی عنوان می‌کند که اوکراین همواره بخشی از امپراتوری‌ها بوده است، یا روسیه و یا اتریش.

وی در مصاحبه‌ای که با رادیو و تلویزیون آرتی‌ال (RTL) لوکزامبورگ داشت، گفت: فرانسه نباید خود را با مواضع آمریکا در قبال روسیه همسو کند زیرا ادعاهای ولادیمیر پوتین کاملاً مشروع بوده است.

وی افزود: اگر من رئیس جمهور بودم، می‌گفتم دیگر هیچ تحریمی در برابر روسیه وجود ندارد.

اما پکرس به عنوان نامزد محافظه‌کار جمهوری‌خواه در مطلبی که در روزنامه لوموند منتشر کرد، گفتمانی مشابه با مکرون را در پیش گرفت و خواستار حفظ گفت‌وگو با کرملین شد؛ در حالی که به ضرورت مطلق تضمین تمامیت ارضی اوکراین اشاره کرد.

انتخابات ۲۰۲۲ فرانسه؛ چالش‌ها و چشم‌اندازها

کرونا؛ پاشنه آشیل انتخابات فرانسه؟

منابع خبری، شمار فرانسویانی را که هنوز برای تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند، حدود پنج میلیون نفر عنوان کرده‌اند و این در حالی است که فرانسه از ابتدای سال ۲۰۲۲ با افزایش قابل توجه آمار مبتلایان به کرونا و بیماران بستری در بیمارستان‌ها مواجه شده است.

در حالی که مکرون در ماه‌های گذشته سیاست تشدید مقابله با مخالفان واکسیناسیون اجباری را در پیش گرفته بود، صحنه سیاست در این زمینه دستخوش تغییراتی شد.

رئیس جمهور فرانسه چندی پیش در مصاحبه با روزنامه «لو پاریزین»، به فرانسویانی که هنوز حتی دز نخست واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند، پیام جدی داد و اعلام کرد که به هر قیمتی این گروه از فرانسویان را تحت فشار گذاشته و فعالیت های اجتماعی شان را محدود می کند.

این اظهارات مکرون در حالی مطرح شد که مجلس ملی فرانسه طرح صدور گواهی سلامت کووید ۱۹ را به بحث گذاشته بود و هم زمان این کشور هر روز رکورد روز قبل را در ثبت تعداد بیشتری از مبتلایان به ویروس کرونا می‌شکست.

رئیس جمهوری فرانسه با مطرح کردن این سوال که چگونه می توان این اقلیت کوچک مخالف واکسیناسیون را متقاعد کرد، خود پاسخ داد: متاسفم که می گویم اما با محدود کردن و کلافه کردن بیشتر آنها.

روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» در مورد این اظهارات مکرون نوشت: این سخنان برای یک رئیس جمهوری که تمامی عبارات سخنرانی اش با دقت در مورد محتوای واژه ها انتخاب می شود، محکم و جدی بود.

اما به نظر می رسد که افزایش ابتلا به کرونا و اومیکرون در فرانسه از یک سو و برگزاری تظاهرات علیه سیاست‌های کرونایی دولت توسط مخالفان از سوی دیگر، به یک درد سر برای دولت مکرون تبدیل شده است.

پکرس از حزب راستگرای جمهوری‌خواه و از نامزدهای جدی انتخابات فرانسه در واکنش به اظهارات مکرون در گفت وگو با شبکه خبری س‌نیوز (CNews) فرانسه ساکن فعلی الیزه را تنها خواند و گفت: باید شجاعت گفتن واقعیت را داشت اما توهین هرگز راه حل نیست. باید به پنج سال تحقیر مردم پایان داد.

لو پن نامزد حزب راستگرای افراطی نیز در گفت‌وگو با تلویزیون ب‌اف‌ام (BFMTV) اظهارات مکرون را خطای سیاسی و اخلاقی جدی خواند و گفت: ابتذال و خشونت در این سخنان نشان می‌دهد که مکرون خود را رئیس جمهور همه مردم نمی‌داند.

زمور دیگر نامزد حزب راست افراطی نیز سخنان مکرون را اظهارات تحقیرآمیز یک فرد سیاستمدار برای اثبات وجود خود خواند.

ملانشون نیز به عنوان یک سیاستمدار سوسیالیست فرانسوی، این اظهارات را سرسام‌آور و گواهی واکسن را تنبیه جمعی و مغایر آزادی‌های فردی معرفی کرد.

اما مخالفت‌ها با سیاست مهار کرونا در فرانسه، به اینجا ختم نمی‌شود و این سیاست‌ تاکنون منجر به برگزاری چندین تظاهرات و اعتصابات سراسری شده است.

در همین پیوند چندی پیش معلمان فرانسه در اعتراض به نحوه مدیریت دولت در مقابله با همه گیری کرونا، دست به اعتصاب سراسری زدند.

شبکه ای بی‌سی‌نیوز، در این ارتباط نوشت: معلمان فرانسه در اعتصاب سراسری خود قوانین گیج کننده دولت در مورد وضعیت کرونا را محکوم کرده و خواستار حمایت بیشتر از این اعتصاب شدند.

لیلی لاربی یکی از اعضای اتحادیه معلمان در مورد این اعتصاب گفت: این اعتصاب علیه ویروس کرونا نیست بلکه علیه اطلاع رسانی بد، تغییر قوانین و مدیریت نا مناسب بحران بهداشتی است.

براساس بیانیه بزرگترین اتحادیه معلمان فرانسه (Snuipp)، معلمان از این شکایت دارند که نمی‌توانند به درستی تدریس کنند و به اندازه کافی در برابر ویروس کرونا محافظت نمی‌شوند و مکرراً از طریق رسانه ها خبرهایی در مورد تغییرات اقدامات احتیاطی می‌شنوند.

طرفداران جنبش جلیقه زردهای فرانسه نیز پیشتر در اعتراض به گواهی واکسیناسیون و دیگر محدودیت‌های کرونایی اعمال شده در این کشور، در پاریس تجمع کردند.

به گفته سازمان دهندگان این تظاهرات، طرح جدید همچنین مغایر با اصلاحات بازنشستگی، مساله بیکاری و سیاست های مالی کابینه فرانسه است.

اما پایتخت فرانسه این روزها شاهد جنبش اعتراضی دیگری با شکلی تازه با نام "کاروان آزادی" است که ماهیت اصلی آن به عنوان جنبشی در اعتراض به سیاست های الیزه است.

در همین ارتباط در روزهای اخیر صفوفی از خودروها و کامیونت‌ها در قالب جنبش کاروان آزادی از سراسر فرانسه به پایتخت رفتند تا در واکنش به ممنوعیت برگزاری تجمعات، اعتراض خودرویی را در پاریس برگزار کنند.

این اعتراض روز شنبه هفته جاری با مداخله نیروهای پلیس و ضد شورش که در خیابان های اصلی مستقر شده بودند، سرکوب شد و در جریان آن ۱۰۰ نفر در پاریس بازداشت و صدها نفر دیگر تذکر شفاهی گرفتند.

در این حین ملانشون نخستین حامی اعتراضات شد و این جنبش را عاملی برای پایان دادن به ماجرای گذرنامه واکسن و اتخاذ تدابیری برای افزایش قدرت خرید، دانست.

در ادامه مارین لو پن نیز با حمایت از معترضان به آنان توصیه کرده با رای دادن به نفع او اعتراض خود را بیان کنند.

اما آخرین نفری که به صف حامیان اعتراضات خودرویی پیوست، زمور نامزد راست افراطی انتخابات است که در شبکه های اجتماعی هشتگ کاروان آزادی را به راه انداخت.

انتخابات ۲۰۲۲ فرانسه؛ چالش‌ها و چشم‌اندازها

اسلام در فرانسه؛ جمعیت بالا و محدودیت‌ها افزون

فرانسه در حالی بزرگترین جمعیت از مسلمانان را در بین دیگر کشورهای اروپایی در خود جای داده است که هر سال محدویت‌های این قشر به بهانه‌هایی همچون مبارزه با افراطی‌گرایی و حتی یک دست شدن فرهنگ فرانسوی، افزایش می‌یابد. 

در همین ارتباط می‌توان به رای مثبت مجلس سنای فرانسه در ماه‌های اخیر به ممنوعیت استفاده از حجاب در مسابقات ورزشی اشاره کرد؛ موضوعی که خشم و انتقاد بسیاری از ورزشکاران زن این کشور را در پی داشت.

مجلس سنای فرانسه با رای مثبت به ممنوعیت استفاده از حجاب در مسابقات ورزشی، تاکید کرد که پوشیدن حجاب در مسابقات ورزشی دیگر نباید تکرار شود و مدعی شد که حجاب می‌تواند ایمنی ورزشکاران را به خطر بیاندازد.

این پیشنهاد با ۱۶۰ رای موافق و ۱۴۳ رای مخالف به تصویب رسید؛ قانونی که هرچند مشخص نیست که آیا این ممنوعیت برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس اجرا خواهد شد یا خیر، اما بی‌تردید می‌تواند در آینده رای دهندگان مسلمان این کشور تاثیر منفی بگذارد.

در کارزارهای تبلیغاتی انتخابات فرانسه نیز اگر جست‌وجو کنیم به برخی اظهارات تندی از اریک زمور در زمینه مسلمانان برمی‌خوریم؛ نامزدی که به تندزبانی، اسلام‌ستیزی، نفرت‌پراکنی و مهاجرستیزی شهرت دارد و چندین بار نیز به دلیل اتهاماتی مشابه مجازات نقدی شده است.

در میان نامزدهای اصلی انتخابات فرانسه این اظهارنظر مارین لوپن نیز قابل تامل است که در پاسخ به سوالی در زمینه مواضع گذشته و کنونی‌اش در مورد مسائل مربوط به مهاجران و اسلام، گفت: مردم فرانسه بخوبی می‌دانند که من طرفدار چه چیزی هستم، من بدنبال افزودن بر اختلافات و طرفداری از خشونت نیستم.

این نامزد انتخابات فرانسه اضافه کرد: من عمیقا مخالف مساله مهاجرت هستم. من رهبری یک جنگ مقدس را برعهده ندارم. ما می‌توانیم بدون آنکه به مساله مذهبی بپردازیم، مخالف مساله مهاجرت باشیم.

کمتر از ۲ ماه دیگر در تاریخ ۱۰ آوریل ۲۰۲۲ میلادی (۲۱ فروردین ۱۴۰۱) دور نخست و در ۲۴ آوریل (چهار اردیبهشت) دومین دور از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha