تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶

تهران – ایرنا - افزایش بهای انرژی و درگیری های اخیر کی یف و مسکو، سران کشورهای اروپایی را به شدت به فکر امنیت انرژی و رهایی از دهه ها اتکا به گاز طبیعی روسیه انداخته است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از چالش های اروپا برای تامین انرژی و رهایی از وابستگی به روسیه نوشت: بحران جاری شرق اوکراین نشان می دهد که پس از سال ها پیشرفت اندک در تشکیل اتحادیه انرژی، این قاره در حوزه تامین انرژی آسیب پذیر است. با توجه به آنکه نیروگاه های بادی و خورشیدی به کندی احداث شده و زغالسنگ و دیگر منابع سوخت فسیلی نیز از رده خارج می شوند، اروپا کماکان به گاز طبیعی نیاز داشته و برای تامین آن به روسیه وابسته است.

به نوشته این خبرگزاری آمریکایی، پس از آنکه روسیه سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه اوکراین را تصرف کرد، تنوع بخشی به منابع تامین انرژی و کاهش وابستگی به این کشور در صدر کار برنامه انرژی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۵ قرار گرفت تا گاز و برق مقرون به صرفه در کشورهای این قاره به جریان افتاده و تنوع در تامین کنندگان و دستیابی به اهداف اقلیمی نیز برآورده شود. از آن زمان تاکنون برخی پیشرفت ها حاصل شده که از جمله می توان به احداث خطوط لوله دو طرفه و برنامه ریزی برای ساخت بیشتر ترمینال های واردات گاز مایع اشاره کرد.

در حالیکه برخی از کشورها مانند دانمارک و اوکراین به گاز روسیه وابسته نیستند،
کشورهایی مانند اسلوونی و بلغارستان اتکای 100 درصدی به گاز روسیه دارند.

با اندک بودن ذخایر گازی و نگرانی ها در مورد تاثیر جنگ تمام عیار روسیه و اوکراین در ایجاد اختلال در انتقال گاز از این کشور به اروپا، اتحادیه اروپا تا افزایش سهم منابع انرژی تجدیدپذیر از سبد انرژی، بر تامین دریایی گاز مایع طبیعی از آمریکا، قطر و الجزایر و نقاط دیگر تمرکز کرده است.

از سوی دیگر، کشورهایی مانند لیتوانی و لهستان توانسته اند واردات گاز از روسیه را کاهش دهند، با این وجود، روسیه تامین کننده بیش از یک سوم گاز طبیعی اروپا بوده و جای پای محکمی در تامین انرژی جمهوری های بالتیک، آلمان، ایتالیا و بخش هایی از جنوب شرقی اروپا دارد.

مسئله اصلی آن است که ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا مقررات خاص خود را داشته و استانداردهای متفاوت، انتقال گاز از یک کشور به دیگری را دشوار می سازد. به عنوان مثال شرکت های انرژی هنگام انتقال گاز میان کشورهای اروپایی بیش از یک یا دوبار مجبور به پرداخت تعرفه می شوند.

خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا و مبادی واردات گاز مایع یه این قاره

آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش به منابع جدید تامین گاز اروپا اشاره کرد و نوشت: یک خط لوله جدید از طریق یونان و ترکیه گاز جمهوری آذربایجان را به اروپا صادر خواهد کرد و برنامه ریزی شده تا یک خط لوله فرعی از شمال شرقی یونان به جنوب بلغارستان احداث شود تا وابستگی کامل این کشور به گاز روسیه را کاهش دهد. یونان همچنین در حال پیشبرد طرح ساخت ترمینالی برای واردات دریایی گاز مایع است.

با این حال تحلیلگران معتقدند که در صورت وقوع جنگ، روسیه نفع چندانی در قطع کامل گاز نخواهد داشت چرا که موجب از دست رفتن این منبع درآمد شده و انگیزه اروپا برای یافتن دیگر منابع انرژی را افزایش می دهد.

برچسب‌ها