تهران-ایرنا- قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: باید جانشین پروری را سرلوحه قرار دهیم و به نسل جوان باستان‌شناس کشور میدان دهیم و از آنها حمایت کنیم.

به‌ گزارش ایرنا از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، علی دارابی روز شنبه - ۷ اسفند - در نوزدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران با گرامیداشت یاد میرعابدین کابلی، صادق ملک شهمیرزادی، رضا مستوفی‌فرد و حمید خطیب شهیدی پیشکسوتان و اندیشمندانی جامعه باستان شناسی و میراث‌فرهنگی کشور اظهار داشت: حوزه حاکمیتی حفاظت از میراث‌فرهنگی به عنوان مهمترین تکلیف ما امروز مرهون تلاش و کوشش اندیشمندان و متخصصانی است که در حوزه شناختی ارزشمندترین منابع فرهنگی سرزمین را کشف و بیان می‌کنند.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: آشکارسازی حیات فرهنگی انسان و جوامع به عنوان پیام اصلی و دلیل حفاظت از میراث‌فرهنگی تکلیف خطیری است که حوزه باستان‌شناسی کشور تحت هدایت و سیاست‌گذاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری باید آن را به ثمر رساند و نتایج عملی آن را دنبال کند.

وی افزود: نقش و تکلیف پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در ارتباط با حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در وزارتخانه امروز دیگر نقشی مکمل نیست و در دوره وزارت سید عزت‌الله ضرغامی که دورانی است که گفتمان مدیریتی‌مان مبتنی بر تغییر تحول توسعه و فناوری است باید رسالت جدی و بنیانی را بر عهده خودمان متوجه شویم. این نقش زیر بنایی در حوزه علمی و مدیریت باستان‌شناسی کشور علاوه بر مبنایی بودن، ماهیتی دوگانه دارد و پژوهشکده باستان شناسی به‌عنوان متولی اصلی این امر دو وظیفه خطیر به عهده دارد که لازم است بدون فوت وقت هر دو وظیفه را مورد اهتمام شایسته قرار دهد.

معاون میراث‌فرهنگی کشور افزود: سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هدایت و مدیریت آنچه به‌عنوان فعالیت باستان‌شناسی در کشور رخ می‌دهد، عرصه علمی باستان‌شناسی عرصه منحصر به فردی در بین سایر حوزه‌های علمی باستان‌شناسی است زیرا متولی اصلی آن نه سایر نهادهای علمی کشور بلکه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

دارابی تصریح کرد: وظیفه دومی که ماهیت اجرایی دارد به انجام رساندن پژوهش‌های برنامه‌ریزی شده میدانی و مطالعاتی با همکاری سایر نهادهای علمی کشور است گستردگی اقدامات و نیازها و جذابیت‌های عملی و میدانی وظیفه دوم نباید ما را از اولی غافل کند.

وی گفت: سیاست‌گذاری و مدیریت برای پژوهش هدفمند در عرصه باستان‌شناسی که بتواند توالی روشنی از تاریخ و خط سیر فرهنگی آن را آشکار کند مهمترین انتظاری است که از پژوهشکده باستان‌شناسی داریم و متعاقب آن اینکه پژوهشکده علاوه بر اینکه سکان هدایت تمامی فعالیت‌های باستان‌شناسی کشور را مد نظر داشته باشد تمامی امور زیربنایی و لازم را برای تکمیل چرخه دانشی این حوزه مورد توجه قرار دهد.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در این فرآیند، راهبری، نشر و معرفی یافته‌ها به‌صورت مستمر و هدفمند از مهمترین اقداماتی است که از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انتظار می‌رود. خوشبختانه در عرصه نشر یافته‌های علمی پژوهشگاه پیشینه ارزشمندی دارد که از مهمترین آنها می‌توانیم از همین گردهمایی یاد کنیم که محفلی علمی و مرجعی برای آگاهی از پیشرفت‌هایی علمی و برون داده‌های علمی و فرهنگی آن است.

وی افزود: نباید غافل شویم که این گردهمایی که در آغاز نوزدهمین دوره آن هستیم کارنامه فعالیت‌های پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران را به ویژه در دوران پس از انقلاب در معرض ارزیابی و قضاوت ما قرار می‌دهد و نشان دهنده خوداتکایی و نقش پر رنگ باستان‌شناسان ایرانی در هدایت و انجام پژوهش‌های بزرگ در این سرزمین است.

دارابی خاطرنشان کرد: اگر چه ارزیابی یافته‌ها و اقدامات همایش‌های گذشته می‌تواند همگان را در ارزیابی راهی که طی شده و تدوین چشم‌انداز باستان‌شناسی آینده رهنمون سازد،امید و انتظار می‌رود که پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با تمام توان در راستای برنامه ریزی ومدیریت جامع مطالعات باستان‌شناسی کشور به گونه‌ای عمل و نتایج آن را در گردهمایی سالانه باستان‌شناسی و نظایر آن معرفی کند که این گردهمایی تبدیل به گواهی روشنی از سیر پیشرفت علمی و نقش آفرینی موثر پژوهشکده باستان‌شناسی در سال‌های پیش‌رو باشد.

معاون میراث‌فرهنگی کشور، با قدردانی از جامعه باستان‌شناسی که به رغم محدودیت‌ها و موانع موجود دست از تلاش و فعالیت علمی برنداشتند و نتایج ارزشمند ارائه شده در این گردهمایی نشانه عزم و اهتمام آنها است، گفت: باید به نسل جوان باستان‌شناس کشور میدان داده و آن‌ها را حمایت کنیم و جانشین پروری را سرلوحه قرار دهیم.

وی افزود: باید گستره باستان‌شناسی کشور را برای کاوش، مطالعه و اقدامات عملی را فراتر از ایران و به‌خصوص در کشورهای منطقه تسری بدهیم، این مهم به واسطه صدور خدمات علمی، فنی و مهندسی و هم بازار کار جدید برای کشور و از آن مهمتر نقش‌آفرینی در عرصه دیپلماسی میراث فرهنگی است.

دارابی تصریح‌کرد: معاونت میراث‌فرهنگی کشور و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در دوره جدید پیش از بیش باید همیار همدیگر باشند.

تعامل با مراکز پژوهشی داخلی و خارجی در حوزه باستان‌شناسی

مصیب امیری رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: این پژوهشگاه به عنوان متولی و هدایت کننده پژوهش‌های باستان‌شناسی در ایران آمادگی خود را برای تعامل هرچه بیشتر با مراکز دانشگاهی و پژوهشی داخلی و خارجی این حوزه اعلام کرد و بر این باور است جز در سایه تفاهم و تعامل و بهره گیری از ظرفیت‌های متقابل راهی به تحقق اهداف علمی و پژوهشی وجود ندارد.

امیری اشاره به اینکه این رویداد علمی در شرایطی سخت بالاخره با تلاش و پیگیری شبانه روزی همکاران و پژوهشگران به سر منزل مقصود رسید، تصریح‌کرد: متأسفانه امسال نیز همانند سال گذشته با توجه به شیوع بیماری کرونا، امکان برگزاری حضوری و تجدید دیدار با همکاران، میسر نشد ولی خوشبختانه سخنرانی‌های بسیار متنوعی از دوره‌های مختلف و مناطق جغرافیایی گوناگون و برای اولین بار مطالعه مواد فرهنگی انتخاب و ارائه خواهد شد.

امیری تصریح‌کرد: در سال پژوهشی گذشته (۱۳۹۹) تعداد ۱۴۲ مجوز از سوی پژوهشکده باستان‌شناسی و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، به منظور انجام فعالیت‌های میدانی شامل کاوش، گمانه‌زنی و بررسی‌های باستان‌شناسی صادر شده از که از میان مقاله‌های کوتاه ارسالی توسط همکاران و سرپرستان پروژه‌ها، چهل سخنرانی برای ارائه، انتخاب شده است.

رییس پژوهشگاه افزود: به دلیل ممنوعیت برگزاری همایش‌ها به صورت حضوری، امسال نیز گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران به صورت آنلاین در بستر فضای مجازی و اسکای روم برگزار می‌شود و فیلم‌های ضبط شده دریافتی از سخنرانان بر اساس جدول زمانی منتشر شده، ارائه خواهد شد.

وی ابراز امیدواری‌کرد همه پژوهشگران و باستان‌شناسان داخلی و خارجی علاقه‌مند به فرهنگ، تاریخ و تمدن ایرانی با مشارکت هر چه بیشتر و سازنده‌تر بر غنای پژوهش‌های باستان‌شناسی و حوزه میراث‌فرهنگی ایران بیافزایند.
امیری افزود: پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به عنوان متولی و هدایت کننده پژوهش‌های باستان‌شناسی در ایران آمادگی خود را برای تعامل هرچه بیشتر با مراکز دانشگاهی و پژوهشی داخلی و خارجی این حوزه اعلام کرد و بر این باور است جز در سایه تفاهم و تعامل و بهره گیری از ظرفیت‌های متقابل راهی به تحقق اهداف علمی و پژوهشی وجود ندارد.

او اظهار کرد: در روزگاری که علوم مختلف درک و شناخت ما را از یافته‌های باستان‌شناسی صد افزون کرده‌اند، تک صدایی و خود محوری ما را جز به بیراهه نخواهد برد.

وی با یادی از اساتید میرعابدین کابلی، صادق ملک شهمیرزادی، رضا مستوفی‌فرد و حمید خطیب شهیدی پیشکسوتان و اندیشمندانی که جامعه باستان‌شناسی و میراث‌فرهنگی داغدار از دست داد آنهاست، از خداوند متعال غفران و مرحمت برای ایشان آرزو کرد.

صدور ۱۴۳ مجوز باستان‌شناسی/ تکمیل نقشه باستان‌شناسی ایران

محمد مرتضایی رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی در این همایش از صدور۱۴۳ مجوز باستان‌شناسی خبر داد و تصریح‌کرد: با توجه به کمبود اعتبارات در دو دهه اخیر متأسفانه کاوش‌های باستان‌شناسی هدفمند و پرسش محور کاهش شدیدی داشته است.

رئیس پژوهشکده تصریح‌ کرد: این گردهمایی در حالی برگزار  شد که باستان‌شناسی ایران طی تاریخچه کوتاه و نه چندان بلند اوج‌ها و حضیض‌های چندی را تجربه کرده و با از سرگذراندن افت و خیزهای بسیار در اندیشه بازسازی و بازتعریف خویش است.

او با بیان‌اینکه جامعه فرهنگی ایران از باستان‌شناسی انتظارات و توقعاتی دارد و باستان‌شناسی هم در جای خود متقابلاً انتظاراتی و توقعاتی گفت: باستان‌شناسی امروز ایران بر این باور است که اگر بتواند که می‌تواند خود را، میراث‌باستانی ایران را و میراث‌فرهنگی ایران را به گونه‌ای شایسته و سزاوار مطرح و معرفی کند.

مرتضایی افزود: باستان‌شناسی امروز ایران با این درک و دریافت که زمان درنگ نیست و زمان حضور در عرصه‌های بین‌المللی است برآن شده تا با برنامه‌ریزی‌های جامع و کلان‌نگر در حوزه ایران و ایران فرهنگی به صحنه آید و نقش سازنده‌ای بر عهده گیرد.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی اظهار کرد: باستان‌شناسی امروز چشم به افق‌های گسترده‌تر آینده در همکاری‌های ملی و بین‌المللی، همکاری‌های میان رشته‌ای، همکاری سازنده با نهادهای عمرانی، همکاری‌های زیربنایی با نهادهای آموزشی و پژوهشی دوخته است تا با ایفا کردن نقش خویش در عرصه‌های ملی و فرا ملی بدرخشد.

وی  گفت: پژوهشکده باستان‌شناسی در سال ۱۳۹۹ با حدود ۱۴۳ مجوز برای بررسی‌های باستان‌شناسی، کاوش، گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهادحریم، گمانه‌زنی به منظور لایه‌نگاری و گمانه‌زنی استعلامی و مطالعات طرح‌های عمرانی، نقش حاکمیتی و مدیریت علمی فعالیت‌های باستان‌شناسی کشور را با نظارت بر اجرای برنامه‌ها ایفا کرده است.

مرتضایی با بیان‌اینکه پژوهشکده کوشیده همه این جامعه که شامل اعضای هیأت‌علمی و کارشناسان پژوهشکده باستان‌شناسی و ادارات کل استان‌ها، اعضاء هیأت‌علمی دانشگاه‌ها، باستان‌شناسان مراکز علمی بین‌المللی به صورت هیئت‌های مشترک و همپنین باستان‌شناسان آزاد است را پوشش دهد، گفت: مطمئناً تا رسیدن به اهداف کلان و جامع باستان‌شناسی از نظر علمی و ملی هنوز فاصله زیادی است و پژوهش‌های انجام شده در اندازه و شأن و در حد انتظار سرزمین تاریخی و باستان ایران نیست و برای تحقق آن نیاز به زیر ساخت‌های متناسب و به روز در زمینه آموزش نیروی انسانی آزموده، امکانات علمی و فنی روزآمد، سرمایه‌گذاری کلان ملی برای انجام برنامه‌های هدفمند و بلند مدت باستان‌شناسی است.

مرتضایی خاطرنشان‌کرد: این گردهمایی برای پژوهشکده باستان‌شناسی و باستان‌شناسان فرصتی است که کارنامه خود را در برابر ارزیابی، نقد و بررسی و داوری قرار دهند، داشته‌ها و کاستی را ببیند و برای برنامه‌های پیش روی از هم اندیشی همه جامعه باستان‌شناسی بهره مند شوند.

او گفت: 38برنامه شامل بررسی و شناسایی، ۶۲ برنامه شامل گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم و لایه‌نگاری و ۴۳ برنامه کاوش بوده است.

رئیس پژوهشکده باستان‌شنای در تشریح برنامه‌های بررسی باستان‌شناسی گفت:  ۵۲۱۱محوطه در سال ۱۳۹۹ شناسایی و در نقشه باستان‌شناسی کشور جانمایی شده است که استان سیستان و بلوچستان با تعداد ۲۵۷۶ محوطه و پس از آن استان کرمان با ۱۴۴۱ محوطه و استان مرکزی با ۴۱۱ محوطه و استان همدان با ۳۲۵ محوطه بیشترین آثار شناسایی شده استان‌ها را شامل می‌شود و استان‌های البرز، ایلام، آذربایجان شرقی، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، زنجان ، قم، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان هیچ برنامه بررسی و شناسایی نداشتند.

این باستان‌شناس گفت: انجام برنامه‌های بررسی و شناسایی به منظور تکمیل نقشه باستان‌شناسی ایران با توجه به اسناد بالادستی و تأکید بالاترین مرجع قانون‌گذاری کشور یعنی مجلس شورای اسلامی و واگذاری آن به عنوان یک تکلیف قانونی به میراث‌فرهنگی و با توجه به توسعه و گسترش فعالیت‌های عمرانی در کشور و لزوم پرداختن به نقشه باستان‌شناسی به منظور حفظ آثار تاریخی – فرهنگی کشور و صیانت آنها در مقابل اجرای طرح های عمرانی و توسعه کشور باید در الویت برنامه های پژوهشی وزارت‌خانه متبوع و به خصوص پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و ادارات کل استان‌ها قرار گیرد.

مرتضایی با اشاره به پروژه‌های کاوش اظهار کرد: از مجموع ۴۳ برنامه کاوش، تعداد ۱۴ برنامه کاوش مربوط به کاوش های نجات‌بخشی، ۲۷ برنامه کاوش پرسش محور و ۲ برنامه کاوش آموزشی بود که تعداد ۴ پروژه به صورت مشترک با هیأت‌های خارجی و ۳۹ برنامه توسط کارشناسان داخلی انجام شده است.

او با اشاره به اینکه با توجه به کمبود اعتبارات در دو دهه اخیر متأسفانه کاوش‌های باستان‌شناسی هدفمند و پرسش محور کاهش شدیدی داشته افزود: با توجه به نقش و جایگاه این پژوهش‌ها در پر کردن خلاء‌های تاریخی کشور لازم است که مسئولان محترم وزارت خانه متبوع و مدیران کل استان‌ها و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به این پژوهش‌ها توجه ویژه کرده و اعتبارات لازم برای انجام این برنامه‌ها را تأمین کنند.

او با اشاره به پروژه‌های گمانه‌زنی‌ تصریح‌کرد: از مجموع ۶۲ برنامه گمانه تعداد ۳۷ برنامه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم، ۵ برنامه گمانه‌زنی به منظور لایه‌نگاری، ۸ برنامه گمانه‌زنی به منظور پاسخگویی به استعلامات،۲ برنامه گمانه‌زنی به منظور نجات بخشی و ۱۰ برنامه گمانه‌زنی پرسش محور بوده است.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی گفت: با توجه به نقش و جایگاه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم به عنوان یک اقدام حفاظتی پیشنهاد می‌شود که ادارات کل استان‌ها نسبت به توسعه این برنامه‌ها در استان‌ها اقدامات بیشتری را به انجام رسانند.

مرتضایی در تشریح برنامه‌های پژوهشی این مرکز به تفکیک استان‌ها گفت: از مجموع ۱۴۳ برنامه پژوهشی انجام شده در سال ۱۳۹۹ استان آذربایجان غربی با ۲۷ برنامه و بعد از آن استان‌های فارس با ۱۳ برنامه و کرمان با ۱۱ برنامه فعال‌ترین استان‌های کشور در امر پژوهش‌های باستان‌شناسی بوده که وظیفه خود می‌دانم از تلاش و مساعدت مدیران کل این استان‌ها تشکر و قدردانی کرده و تداوم پژوهش‌های باستان‌شناسی در استان‌های فوق را در سال‌های آتی خواستارم.

وی  با ابراز تأسف از اینکه استان‌های آذربایجان شرقی، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، زنجان، سمنان، کردستان، گلستان، هرمزگان و یزد با تعداد یک تا دو برنامه کمترین استان‌ها در انجام پژوهش‌های باستان‌شناسی در سال ۱۳۹۹ بوده‌اند، افزود: با توجه به نقش و جایگاه این استان‌ها در امر مطالعات باستان‌شناسی و ظرفیت‌های موجود لزوم توجه و اهتمام مدیران این استان‌ها را در تداوم پژوهش‌های باستان‌شناسی خواستارم.

مرتضایی گفت: در سال ۱۳۹۹ مجموعاً ۴۷ عنوان کتاب و مقالات علمی پژوهشی و تخصصی به چاپ رسیده که از این تعداد ۹ عنوان کتاب ۲۲ مقاله پژوهشی و ISI و ۱۶ مقاله تخصصی است که به همت همکارانم به چاپ رسیده است.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی اظهار کرد: با توجه به تعداد ۱۴۳ برنامه انجام شده خروجی این برنامه ها با تعداد انجام آن تناسبی ندارد و لزوم توجه به این بخش بیش از پیش لازم و ضروری است تا جامعه علمی کشور را از ماحصل فعالیت‌های انجام شده اطلاع یابند.

وی  با بیان‌اینکه فراخوان و شیوه‌نامه ارسال مقاله کوتاه نوزدهمین گردهمایی در تاریخ ۲۹ خرداد برای تمامی سرپرستان برنامه‌های میدانی سال ۱۳۹۹ ارسال شد و تا پایان مرداد ماه ۱۴۲ مقاله کوتاه دریافت شد افزود: سخنرانی‌ها شامل ۳۶ مقاله است که ۲۱ سخنرانی مربوط به برنامه‌های کاوش ۱۲ سخنرانی مربوط به برنامه های بررسی و شناسایی و۳ سخنرانی مربوط به برنامه‌های لایه نگاری است که طی ۹ نشست علمی و ۴ عنوان سخنرانی با موضوع اشیاء تاریخی فرهنگی و علوم میان رشته‌ای در نشست پایانی گردهمایی ارائه خواهد شد.

مرتضایی خاطرنشان‌کرد: تمامی مقالات کوتاه بعد از برگزاری گردهمایی در سایت پژوهشکده برای استفاده عموم بارگزاری و تعدادی نیز چاپ کاغذی خواهد شد و کاتالوگ منتخب از نو یافته‌های سال ۱۳۹۹ که به همت معصومه مصلی تهیه شده نیز در پایان همایش در سایت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، بارگزاری و تعدادی کاغذی چاپ خواهد شد.

مرتضایی در پایان با یادی از اساتید صادق ملک شهمیرزادی، میرعابدین کابلی، حسن طلایی، جواد قندگر، احمد کبیری، عبدالله قوچانی، رضا مستوفی‌فرد، حمید خطیب شهیدی و مسعود گلزاری که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ آسمانی شده‌اند و جامعه علمی باستان‌شناسی از فیض وجودشان بی‌بهره شده گفت: جامعه باستان‌شناسی هرگز خدمات این عزیزان سفر کرده را به جامعه باستان‌شناسی از یاد و خاطره‌ها نخواهد برد.

پژوهش‌های باستان‌شناسی می‌تواند مولد اقتصاد فرهنگی شود

جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران گفت: امروز که همه درباره اقتصاد حرف می‌زنند، پژوهش‌های باستان‌شناسی می‌تواند مولد اقتصاد فرهنگی شود و به عنوان نقش پیشران در فعالیت‌های میراث فرهنگی و گردشگری عمل کند.

رئیس کل موزه ملی ایران گفت: پژوهش‌های باستان‌شناسی از جمله پژوهش‌های بنیادی، راهبردی و نقش پیشران فرهنگی دارد و نقش مهمی در بازشناسی هویت فرهنگی، بهره‌گیری از دانایی انسان و تجارب تاریخی، صیانت و حفاظت از یادگارهای کهن فرهنگی اشتغال‌زایی جامعه بومی دارد، تحرک دیگر فعالیت‌های حوزه میراث‌فرهنگی و رشته شغلی مرتبط مانند حفاظت و مرمت آثار، آزمایشگاه، گردشگری و ... را به دنبال دارد، می‌تواند فصل نوینی در گردشگری فرهنگی کشور بوجود آورد، اشتغال‌زایی کندو جامعه محلی و هویت ملی را تقویت کند.

او با بیان ‌اینکه میراث باستان‌شناسی متعلق به کل بشریت است، افزود:به همین دلیل وجود همکاری بین‌المللی در توسعه و حفظ استانداردهای مدیریت ضروری است. پژوهش‌های باستان‌شناسی نیاز مبرمی به ایجاد سازوکارهای بین‌المللی برای تبادل اطلاعات و تجربه میان صاحبان این حرفه دارد.

نوکنده اظهار داشت:امروز که همه درباره اقتصاد حرف می‌زنند، پژوهش‌های باستان‌شناسی می‌تواند مولد اقتصاد فرهنگی شود و به عنوان نقش پیشران در فعالیت‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری عمل کند و به نوعی موتور محرک پژوهش‌های پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری است، شاید ضرورت داشته باشد در قرن و وزارتخانه جدید در قامت یک پژوهشگاه مستقل به نام پژوهشگاه باستان‌شناسی به آن پرداخته شود.

او خاطرنشان کرد: باید در قرن جدید باستان‌شناسان در جغرافیای ایران فرهنگی حضور داشته باشند و باید اعتراف کنیم که خوشبختانه توان علمی خوبی در جامعه باستان‌شناسی ایران وجود دارد.

رئیس کل موزه ملی ایران با اشاره به اینکه نوزدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی در دوران کرونا برگزار می‌شود و طبق روال سال‌های گذشته پژوهشکده باستان‌شناسی گزارش عملکرد یک ساله خود را در معرض دید و انتشار می‌گذارد، تصریح‌کرد: باید از همه همکاران پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان‌شناسی که در شرایط سخت کرونا پژوهش‌های میدانی را تعطیل نکرده و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی فعالیت خود را همچون گذشته ادامه دادند، سپاسگزاری کرد.

نوکنده افزود: نگاهی کوتاه به فهرست مقالات و سخنرانان حکایت از تلاش بی وفقه باستان‌شناسان ایرانی و برخی از همکاران ناایرانی در فعالیت‌های میدانی دارد؛ سال سختی را سپری کردیم، بزرگانی از جامعه باستان‌شناسی مانند رضا مستوفی، حمید خطیب‌شهیدی و میرعابدین کابلی را از دست دادیم  به روح بلند این اساتید ادای احترام می‌کنیم و خدا را سپاسگزاریم که شاگردانی را تربیت کردند که چراغ باستان‌شناسی را روشن نگه می‌دارند.

رئیس کل موزه ملی ایران گفت: در کنار این گردهم‌آیی معمولاً آخرین یافته‌های باستان‌شناسی در موزه ملی ایران به نمایش در می‌آمد؛ اما با توجه به شرایط خاص کرونایی آثار به موزه ملی ایران منتقل نشد و پژوهشکده باستان‌شناسی به صورت مجازی نمایشگاه یافته‌های سال ۱۳۹۹ را برگزار کرد.

وی ابراز امیدواری کرد در سال آینده در دوران پسا کرونا باشیم و با حضور سبز همکاران باستان‌شناسی «نوروز باستان‌شناسی» را در موزه ملی ایران جشن بگیریم.

به گزارش ایرنا، نوزدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران به همت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از هفتم تا نهم اسفند۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار می‌شود.