اردبیل - ایرنا - استاندار اردبیل گفت: اجرای طرح توسعه فضای پیرامون بازار تاریخی اردبیل با حفظ بافت تاریخی در صورت تامین اعتبار اوایل سال آینده آغاز خواهد شد.

به گزارش ایرنا، سیدحامد عاملی روز شنبه در بازدید از مجموعه بازار تاریخی اردبیل، آن را به عنوان یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم گردشگری و مواریث ارزشمند اردبیل یاد کرد و افزود: این مجموعه تاریخی نیازمند توجه جدی برای مرمت، صیانت و توسعه است.

وی یادآور شد: حضور گردشگر داخلی و خارجی در این مجموعه تاریخی مستلزم ایجاد زیرساخت‌های گردشگری لازم از جمله پارکینگ، خدمات عمومی و توسعه فضای پیرامون بازار است.

استاندار اردبیل افزود: طرح توسعه فضای پیرامون بازار تاریخی اردبیل با حفظ بافت تاریخی تهیه شده، به طرح جامع بازار تاریخی اضافه شده است.

وی با بیان اینکه امید است با اجرای این طرح، مجموعه ارزشمند و تاریخی بازار اردبیل بتواند نقش و جایگاه خود را در نمایش هویت تاریخی و فرهنگی استان ایفا کند، خاطرنشان کرد: مجموعه بازار اردبیل و کاروانسراهای تاریخی پیرامون آن در گذشته نقش بسیار مهمی در اقتصاد اردبیل داشتند.

مدیرکل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل هم در این بازدید، اظهار داشت: اقدام‌های لازم از جمله فرآیند مستندسازی ثبت مجموعه بازار تاریخی اردبیل به‌ عنوان پایگاه ملی در حال انجام است.

نادر فلاحی بیان کرد: یکی از مطالبات اساسی مردم، بازاریان و فرهنگ‌دوستان، احیای بازار تاریخی اردبیل بود که در این راستا اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان پیشگام شد تا بتواند آن را به سرانجام برساند و از این رو مطالعه طرح جامع بازار با همکاری دانشگاه محقق صورت گرفت که در مرحله نهایی قرار دارد.

وی با اشاره به مستندسازی مجموعه بازار اردبیل، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای اجرای طرح احیای بازار تاریخی اردبیل، در مرحله نخست بازار پنبه‌فروشان و برنج‌فروشان احیاء و عملیات اجرایی‌ آنها انجام می‌شود.

مجموعه تاریخی بازار اردبیل معروف به قیصریه یا راسته بازار که سال ۱۳۶۴ با شماره ۱۶۹۰ در فهرست اثرهای تاریخی ملی به ثبت رسیده، شامل تیمچه‌ها، منازل، مسجد و حمام بوده و بنای کنونی از مجموعه اثرهای برجا مانده از دوره سلجوقی، صفوی و زندیه است.

بازار تاریخی اردبیل در منابع موجود از سده چهارم هجری قمری به صورت صلیبی که مسجدی در وسط آن قرار گرفته، توصیف شده است و بر اساس مستندات تاریخی، این بازار در سده‌های هفتم و هشتم هجری قمری رونق زیادی داشته اما دوره اصلی رونق آن  به عصر صفوی بازمی‌گردد.

بیش از یک هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی از نقاط گوناگون استان اردبیل تا کنون در فهرست اثرهای ملی به ثبت رسیده است.