ساماندهی پهنه مجاور بازار تاریخی اردبیل در دستور کار وزارت میراث فرهنگی است

اردبیل - ایرنا - مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی گفت: حفظ بازار تاریخی اردبیل دغدغه ماست و این مجموعه و پهنه مجاور آن نیازمند مطالعه و بررسی‌های همه جانبه‌ است و این کار باید با در نظر گرفتن تاثیر طرح در آینده بازار و منطقه اجرا شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا فاطمه داوری روز سه شنبه در بازدید از بازار تاریخی اردبیل و پهنه مجاور آن به همراه کارشناسان حوزه میراث‌ فرهنگی و بناهای تاریخی گفت: برای رقم زدن اتفاقی خوب برای این مجموعه تلاش می‌کنیم و اقدام ما در مورد این پهنه باید نقطه عطفی در تاریخ این منطقه باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل نیز در این بازدید گفت: وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی برای ساماندهی پهنه مجاور بازار تاریخی اردبیل اهتمام ویژه دارد و طی جلسات مستمر با حضور مدیران ستادی و استانی این موضوع با جدیت پیگیری می‌شود.

حسن محمدی ادیب افزود: خواستار ساماندهی این پهنه و خروج آن از حالت مخروبه‌ با رعایت ملزومات مرتبط با بافت تاریخی هستیم و تعیین کاربری این منطقه را به مطالعات کارشناسی محول می‌کنیم.

وی ادامه داد: پهنه مجاور بازار با حدود هفت هزار مترمربع، در مجاورت محوطه ثبتی بازار تاریخی اردبیل است و جزو محدوده ثبتی نیست اما قرار است در قالب طرحی به بازار ملحق شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اضافه کرد: این بخش در حال حاضر بیشتر به صورت بایر و زمین خالی است و بناهای قدیمی این پهنه اغلب تخریب شده‌است.

به گزارش ایرنا مجموعه تاریخی بازار اردبیل معروف به قیصریه یا راسته بازار که سال ۱۳۶۴ با شماره ۱۶۹۰ در فهرست اثرهای تاریخی ملی به ثبت رسیده، شامل تیمچه‌ها، منازل، مسجد و حمام بوده و بنای کنونی از مجموعه اثرهای برجا مانده از دوره سلجوقی، صفوی و زندیه است.

بازار تاریخی اردبیل در منابع موجود از سده چهارم هجری قمری به صورت صلیبی که مسجدی در وسط آن قرار گرفته، توصیف شده است. بر اساس مستندات تاریخی، این بازار در سده‌های هفتم و هشتم هجری قمری رونق زیادی داشته اما دوره اصلی رونق آن به عصر صفوی بازمی‌گردد.

معماری بازار تاریخی اردبیل که نشان از سنت مردم این استان دارد، توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و به همین دلیل تاکنون این بازار جایگاه تاریخی و اقتصادی خود را به خوبی نگه داشته و سالانه جمعیت قابل توجهی از مسافران داخلی و گردشگران خارجی از آن بازدید می‌کنند.

بیش از یک هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی از نقاط گوناگون استان اردبیل تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha