ایمان فرهمندی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای این طرح ترافیکی با مشارکت گروههای مختلف هنری، شهرداری، پلیس راهنمایی رانندگی، فرهنگسرای ترافیک و همچنین با تکیه بر روشهای مبتکرانه و بهرهگیری از ابزارهای آموزشی برای سنین مختلف صورت گرفته است.
وی ادامه داد: محور و اساس پنجمین مرحله "طرح خط عابر، خط زندگی" در مشهد توجه به مباحث آموزشی و فرهنگسازی است.
عضو شورای شهر مشهد آمار سوانح رانندگی و آسیب عابران پیاده این کلانشهر در برخورد با خودروهای شخصی و عمومی را بسیار نگرانکننده توصیف و بیان کرد: آمار امسال حوادث برای شهروندان مشهدی از این بابت نسبت به پارسال افزایش یافته است.
وی نظمبخشی به ترافیک شهری و ارتقاء ایمنی رفت و آمد عابران پیاده و خودروها را اقدامی بسیار مهم برای کاهش سوانح رانندگی در محیط شهری ذکر و بیان کرد: ایمنسازی خیابانهای شهر برای ایمنی عابران پیاده به طور خاص با عطف توجه نسبت به گذرگاههای عبوری شهروندان ظرف سالهای اخیر در قالب طرح "خط عابر، خط زندگی" در دستور کار شهرداری مشهد قرار گرفته است.
فرهمندی بر ضرورت طراحی، تامین و اجرای زیر ساختهای کافی، لازم و مناسب برای تغییر عادات فرهنگی مردم در حوزه ترافیکی تاکید و بیان کرد: در همین راستا ظرف سالهای اخیر اقداماتی نظیر آشکارسازی و ایمنسازی گذرگاهها و مناسبسازی خط توقف و خط ایست برای خودروها در چند مرحله در سطح شهر مشهد انجام شده است.
وی گفت: پس از ایجاد زیرساختهای مناسب، اطلاعرسانی و فرهنگسازی عمومی باید مدنظر قرار گیرد و با تبلیغات گسترده، مردم را به استفاده بهینه از زیرساختها ترغیب کنیم و همچنین پلیس نیز با افراد خاطی و هنجارشکن برخورد قانونی داشته باشد.
رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد افزود: شهرداری مشهد تاکنون "طرح خط عابر، خط زندگی" را در چهار مرحله اجرا کرده که در گام نخست آن امور عمرانی ارجحیت داشت و خیلی از گذرگاهها و تقاطعهای شهر ایمنسازی، مناسبسازی و هوشمندسازی شدند و در مراحل بعدی موضوع فعالیتهای فرهنگی و اطلاعرسانی مدنظر قرار گرفته است.
وی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنان توجه به حوزه زیرساختی و بهسازی تقاطعها در سطح خیابانهای مشهد در قالب بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری این کلانشهر مدنظر است.
فرهمندی ادامه داد: توجه ویژه به مقوله استمرار فرهنگسازی و تبلیغات در حوزه امور ترافیکی شهر مشهد با هدف ایمنی عابران پیاده و کاهش سوانح رانندگی شهری ضروری است زیرا اگر این رکن مهم مورد غفلت قرار گیرد آثار اقداماتی که تاکنون در سطح کلانشهر مشهد انجام شده از بین میرود.
وی گفت: مهمترین راهبرد پنجمین مرحله اجرای "طرح خط عابر، خط زندگی" ارتباط گرفتن مستقیم با رانندگان در زمان توقف پشت چراغ قرمز و انتقال مفاهیم آموزش کاربردی به آنان است، ضمن اینکه محصولات فرهنگی و آموزشی نیز برای عابران پیاده فراهم شده و در اختیار آنان قرار میگیرد.
بر اساس آمارهای مربوط به سال ۱۳۹۷ پیش از اجرای "طرح خط عابر، خط زندگی" در مشهد ۹ هزار فقره سانحه رانندگی منجر به جراحت و ۲۵۰ مورد فوت شهروندان ناشی از این سوانح ثبت شده بود. این تعداد سال ۱۳۹۹ به هفت هزار مورد سانحه جرحی و ۱۷۰ مورد فوت رسید،
اجرای "طرح خط عابر، خط زندگی" ظرف سالهای اخیر در مشهد موجب شده تا رتبه این شهر در تصادفات جرحی و فوتی عابران پیاده از جایگاه نخست به رتبه دوم کاهش یابد.
کلانشهر ۳۵۰ کیلومتر مربعی مشهد در مجموع ۷۲۳ کیلومتر گذرگاه محلی، خیابان و بزرگراه دارد که به تفکیک شامل ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۱۳۴ کیلومتر خیابان شریانی درجه یک، ۲۵۸ کیلومتر خیابان شریانی درجه دو و ۲۳۱ کیلومتر گذرگاه محلی است.
همچنین ۹۶ تقاطع غیرهمسطح، دوربرگردان و زیرگذر در مسیر خیابانهای مشهد مورد استفاده شهروندان قرار دارد.