شیراز-ایرنا-متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی جهرم استان فارس گفت: مبتلایان به کرونا تحرک داشته باشند؛ بی‌تحرکی مطلق خطری جدی برای ایجاد لخته خون و سکته قلبی در مبتلایان با بیماری‌های زمینه‌ای است.

جواد ابطحیان دوشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود:مبتلایان به کرونا به خصوص کسانی که به بیماری‌های زمینه‌ای دچارند باید طی یک ماه بعد از بیماریشان نسبت به علائم و نشانه‌های مشکل قلبی هوشیار باشند.

وی اظهار کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از گروه‌های پرخطر در معرض ابتلا به کرونا هستند که به گفته متخصصین حتی پس از دوران کرونا و واکسیناسیون باید تا ماه‌ها نکات مراقبتی را مد نظر قرار دهند و هر نشانه‌ای را جدی بگیرند.

این متخصص قلب گفت: آمارها نشان می‌دهد که بیشترین میزان درگیری و مرگ‌های ناشی از ابتلا به کرونا مربوط به کسانی است که دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده اندو معمولا نیز با شکل شدیدتری از این بیماری دست و پنجه نرم کردند. گستردگی دامنه جمعیت مبتلا به بیماری‌های قلبی در دنیا و به‌ویژه ایران که نخستین عامل مرگ در جامعه نیز محسوب می‌شود، احتمال آسیب‌پذیری این افراد را در مقابل کرونا بیشتر کرده است. 

ابطحیان اضافه کرد: براساس مطالعه‌ای که روی ۵هزار بیمار کرونایی بستری در بیمارستان صورت گرفته در طی ۱۴ روز اول ابتلا به کرونا خطر سکته قلبی ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر شده است.

به گفته این متخصص، ویروس ممکن است مستقیماً به سلول قلب حمله کند و باعث ایجاد نارسایی قلب و التهاب ماهیچه قلب (میوکاردیت ) یا پرده‌های قلب ( پریکاردیت ) شود. پس از ورود ویروس و ایجاد بیماری، متابولیسم و سوخت و ساز افزایش یافته، تعادل عرضه و تقاضا در بدن به هم ریخته و منجر به افزایش فعالیت قلب می شود و می‌تواند نارسایی قلبی، نامنظمی ضربان قلب و حمله و سکته قلبی ایجاد کند.

ابطحیان افزود: درگیری قلبی در بیماران کرونایی به شکل افت پمپاژ قلب، درگیری عروق قلب، ایجاد لخته در رگ های بدن و... می‌تواند باشد که این درگیری‌ها خود را به شکل درد قفسه سینه، تنگی نفس، تپش قلب ، سرگیجه و خستگی مفرط نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه هم ویروس کرونا و هم بی‌تحرکی هر دو احتمال ایجاد لخته در بدن را افزایش می‌دهند گفت: در مبتلایان کرونا اصلاً توصیه به بی‌تحرکی مطلق نمی‌شود. اما از طرفی هم چون بدن در فاز التهابی است بهتر است از انجام فعالیت های سنگین در فاز حاد بیماری و همین طور تا چند هفته بعد از بهبودی نیز خودداری شود.

ابطحیان عنوان کرد: همه گروهای سنی در معرض خطر هستند، ولی افراد مسن و افراد با بیماری‌های زمینه ای همچون سابقه عمل قلب، استنت‌گذاری عروق قلبی، نارسایی قلب و دیابت بیشتر در معرض خطر هستند. 

این متخص قلب با اشاره به اینکه در دوران حاد بیماری و فرم شدید کرونا احتمال ایجاد عوارض بیشتر است گفت: با کنترل کرونا می توان از ایجاد بروز عوارض جلوگیری کرد و درصورت بروز از شدت آن کاست. در طی یک ماه بعد از کرونا بیماران مخصوصا افراد مستعد باید نسبت به علائم و نشانه های مشکل قلبی هوشیار باشند هرچند که بروز عوارض قلبی بعد از بهبودی شایع نیست. بهترین راه پیشگیری رعایت پروتکل های بهداشتی و واکسیناسیون کامل و درصورت بروز علائم مراجعه به پزشک است.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.