گچساران- ایرنا- استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۱۰ هزارو ۹۵۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح های شاخص شهرستان گچساران در حوزه آب و راه نیاز است که پیگیر تامین اعتبارات تکمیلی در سال ۱۴۰۱هستیم.

سید علی احمد زاده شامگاه سه شنیه در حاشیه بازدید و افتتاح برخیاز طرحهای زیرساختی در گچساران به خبرنگار ایرنا گفت: از این میزان اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل قطعه ۲و۱ طرح بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهاربیشه ،امام زاده جعفر، بابا کلان _ چرام ، ۱۰ هزار میلیارد ریال سد چم شیر و ۳۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل ایستگاه پمپاژ باباکلان نیاز است.

وی بیان کرد: در حوزه های تامین آب زمین های کشاورزی و راهسازی  طرح های مهمی در گچساران در دست اجراست که انتظار می رود مسوولان برای  شتاب بخشی به این طرح ها  تلاش بیشتری داشته باشند.

احمد زاده تصریح کرد: سد چم‌شیر هم اکنون بیش از ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای تکمیل این طرح به بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی  ابراز کرد: طرح سد چم‌شیر گچساران با ارتفاع ۱۵۱ متر و ذخیره ۲.۳ میلیارد متر مکعب آب در دست ساخت است.

احمد زاده گفت: بر اساس برنامه زمان بندی عملیات آبگیری سد چم شیر در اوایل سال ۱۴۰۱ و  نیروگاه های برق آبی این طرح نیز تا پایان سال ۱۴۰۱ بهره برداری خواهد شد.

وی اظهار داشت: سد چم‌شیر با تامین سه هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار تا آذرماه آینده آبگیری خواهد شد.

احمد زاده با بیان اینکه در بازه زمانی سه ساله هزینه‌هایی که صرف ساخت این سد شده با تولید برق جبران خواهد شد گفت: عمده بهره‌مندی از سد چم‌شیر در حوزه کشاورزی خوزستان و دشت امامزاده جعفر و حاشیه گچساران است.

وی  ابراز کرد: هم اکنون کارهای اجرایی در بخش‌های بتن بدنه سد و نیروگاه، حفاری تزریقات، تجهیزات نصب نیروگاهی و سازه‌های اصلی یعنی بخش‌های مهم پروژه در حال اجراست.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در کنار دریاچه سد چم‌شیر، شهرک گردشگری طراحی شده و  که در زمینه اشتغالزایی نقش مهمی دارد.

وی عنوان‌ کرد: ساخت صنایع بزرگ از جمله پارک انرژی برای گچساران  پیش بینی شده و اجرای این طرح نیاز به آب زیادی دارد که از طریق سد چم‌شیر تامین خواهد شد.

نحوه تزریق اعتبارات طرح پردیس هنری گچساران نگران کننده است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین گفت: برای تکمیل مجتمع فرهنگی هنری پردیس گچساران ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با توجه به روند کنونی تخصیص اعتبارات، در صورتی که سالی ۱۰ میلیارد ریال برای این طرح در نظر گرفته شود زمان بهره برداری از این طرح فرهنگی ۴۰ سال به طول خواهد انجامید.
احمد زاده افزود: پردیس هنری گچساران یکی از طرح های فرهنگی و مهم در استان می باشد که متاسفانه اعتبار آن به صورت کم تزریق می شود و این اعتبارات در پیشرفت این مجتمع بزرگ تاثیری نخواهد داشت.
احمد زاده با بیان اینکه روند پیشرفت مجتمع پردیس هنری گچساران رضایت بخش نیست افزود: عملیات اجرایی این طرح در سال ۹۶ آغاز شده که متاسفانه با گذشت چهار سال ، این طرح  پیشرفتی چشمگیری نداشته است.

وی ادامه داد: آبرسانی به دشت امام زاده جعفر به هفت هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد در حالی که ۳۰۰ میلیارد ریال برای این طرح در نظر گرفته شده و در صورت تخصیص نیافتن اعتبارات بهره برداری از این طرح ۲۵ سال دیگر انجام خواهد شد.

آسفالت ۶ کیلومتر از قطعه یک و ۲طرح بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهار بیشه به چرام

احمد زاده ابراز کرد: قطعه اول طرح بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهار بیشه، امامزاده جعفر،بابا کلان به چرام یکی بیش از ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اعتبار این طرح ملی را بیش از ۲۹۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: طول این محور ارتباطی بیش از ۱۰ کیلومتر به عرض متوسط ۱۱ متر می باشد.

احمد زاده تصریح کرد: برای اجرای این طرح ملی بیش از سه کیلومتر آسفالت، یک میلیون و ۴۰۰هزار متر مکعب خاکبرداری، ۲۲۹ هزار متر مکعب خاکریزی و ۲۱ دستگاه ابنیه اجرا شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل این طرح ملی اعتبار نیاز است گفت: در این طرح  ملی پل بزرگ کمبل به طول ۶۰ متر در قالب سه دهنه ۲۰ متری احداث خواهد شد.

وی ابراز کرد: همچنین قطعه دوم طرح بهسازی راه اصلی تقاطع شهرک صنعتی چهاربیشه ،امام زاده جعفر، بابا کلان _ چرام  با پیشرفت فیزیکی ۶۸ درصد و اعتباری بیش از۳۲۸ میلیارد ریال در دست اجراست.

احمد زاده تصریح کرد: طول این محور ارتباطی بیش از۶.۳ کیلومتر به عرض متوسط ۱۲.۷ می باشد که برای تکمیل آن به ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی افزود: تاکنون برای این طرح بیش از ۲ کیلومتر آسفالت به عرض ۱۲ متر، ۱۱ دستگاه ابنیه، ۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و ۲۰۰ هزار متر مکعب خاکریزی انجام شده است.

احمد زاده با بیان اینکه وجود راه های ارتباطی مناسب و ایمن در توسعه پایدار در هر منطقه  نقش مهمی دارد گفت: تکمیل طرح های بزرگ در حال ساخت ضرورتی برای جذب سرمایه گذاران در این شهرستان است.
مشکل خط انتقال برق طرح ایستگاه پمپاژ باباکلان برطرف شود

احمد زاده گفت: ایستگاه پمپاژ باباکلان یکی از  طرح های مهم اقتصادی گچساران  می باشد که با بهره برداری این طرح  بیش از ۵۸۰ هکتار از زمین های کشاورزی منطقه بابا کلان آبی خواهند شد.

وی تصریح کرد: برای تکمیل این طرح باید ۱۱ کیلومتر خط انتقال برق انجام شود که این اقدام با بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار انجام خواهد شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۲۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح اعتبار هزینه شده  و ۳۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل این طرح اعتبار نیاز است.

وی ابراز کرد: امسال ۴۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات نفت، استانی و توازن برای تکمیل این طرح اختصاص یافته است.

اختصاص ۲۲۰ میلیارد ریال به جاده کمربندی دوگنبدان

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: محور کمربندی دوگنبدان به طول هفت کیلومتر در دست اجراست و تاکنون بیش از ۶ کیلومتر از این طرح انجام شده است.

وی بیان کرد: عملیات اجرای ۸۰۰ کیلومتر دیگر از این طرح بزودی اجرا خواهد شد و دستگاه متولی باید این طرح را در کمترین زمان ممکن تکمیل کند.

احمد زاده تصریح کرد:۲۲۰ میلیارد ریال برای امسال این طرح ملی در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: تکمیل طرح های بزرگ در حال اجرای در استان نیازمند تلاش جهادی مسوولان است.

شهرستان ۱۵۶ هزار نفری در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.