بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه سطح سبز ۵۰ درصد دیمزارهای غلات استان مطلوب نیست گفت: کشاورزان باید منتظر بارش باران برای رشد و نمو گیاهان کشت شده باشند.

مهندس پژمان شهابی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارش چند روز اخیر اولین باران موثر در استان بود که به نوعی اراضی دیم استان سیراب شد بعد از کشت پاییزه بارش باران موثری در این استان نبارید، در این مدت بارش ها با پراکنش پراکنده در استان داشته ایم.

به گزارش ایرنا ۲۴.۵ میلیمتر باران در ایستگاه سیساب شهرستان بجنورد در چند روز اخیر ثبت شد که بیشترین میزان بارش در استان بود.

وی افزود: در سطح ۵۰ درصد از دیمزار های استان که گندم و جو کشت شده است سبزینه جوانه زده است اما هنوز ریشه و ساقه و خروج از خاک ندارد که اگر بارش های موثری داشته باشیم سطح سبز مطلوبی خواهیم داشت در غیر اینصورت سطح سبزی نخواهیم داشت.

شهابی افزود: ۵۰ درصد دیگر از سطح اراضی دیم استان نیز هم اکنون سطح سبز مطلوبی وجود دارد که امید است بارش های باران موثری برای رشد و نمو آن داشته باشیم.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تمام سطح سبز اراضی کشت شده آبی نیز هم اکنون مطلوب است.

شهابی اظهار داشت: کشاورزان این استان امسال در سطح ۴۷ هزار هکتار اراضی گندم آبی، ۹۴ هزار هکتار گندم دیم، ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار جو آبی و ۲۳ هزار و ۲۰۰ هکتار جو دیم کشت کرده اند که پیش بیینی می کنیم از این سطح ۱۵۰ هزار تن گندم و ۱۰۰ هزار تن جو برداشت شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه خشکسالی و نبود بارندگی موثر مانع کشت پاییزه به موقع شد گفت: در سال زراعی جاری بخشی از اراضی این استان به روش انتظاری زیر کشت غلات رفت.

شهابی  در خصوص کشت انتظاری اظهار داشت: در این روش کشاورز در آخرین فرصت تاریخ کشت بذرها را زیر خاک می کند به علت رطوبت کم و همچنین سرما دانه سبز نخواهد شد.

وی افزود: دانه ای که به صورت انتظاری کشت شده است در بهار سبز خواهد شد که در این روش عملکرد محصول بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش می یابد زیراه ریشه ها آنچنان توسعه پیدا نکرده اند.

شهابی اظهار داشت: در کشت به موقع کشاورزان پس از بارش باران و یا آبیاری در شرایط مساعدآب و هوایی بذر را در زمین می پاشند که محصول سبز می شود و در فصل سرد به خواب خواهد رفت.

وی با بیان اینکه کشاورزان در سال های کم آب حتی خشکه کاری نیز خواهند کرد افزود: خشکه کاری غلات نیز در آخرین تاریخ کشت انجام می شود؛ در این نوع کشت اراضی دارای کلوخ های بزرگی خواهد شد که ریز کردن آن برای کشاورزی صرفه اقتصادی نخواهد داشت و همچنین موجب فرسایش بادی می شود.

گندمکاران استان در سال گذشته ۱۱۲ هزار تن محصول از کشتزارها برداشت کردند. 

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی  و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی  محسوب می شود.