بجنورد- ایرنا- براساس آخرین رنگ بندی کرونایی در کشور، شهرستان های فاروج، مانه و سملقان خراسان شمالی امروز جمعه در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا، براساس تازه‌ترین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان های گرمه و جاجرم نیز از رنگ‌بندی قرمز کرونایی به نارنجی تغییر رنگ دادند.

پیش از این شهرستان های فاروج و مانه و سملقان با روند کاهشی مبتلایان کرونایی از وضعیت قرمز کرونایی در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفته بودند.

هم اینک از هشت شهرستان استانٰ، ۶ شهرستان در وضعیت قرمز و ۲ شهرستان نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد.

همچنین شهرستان های بجنورد، شیروان، اسفراین و رازوجرگلان نیز در همان وضعیت قرمز کرونایی باقی ماندند.

وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر نیز به شرایطی اطلاق می‌شود که در یک شهر از هر صدهزار نفر، دست‌کم ۱۰ نفر روزانه به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شوند.

نارنجی به معنای وضعیت کرونایی پر خطر است آمار روزانه بستری بیشتر از شش نفر میان یکصد هزار نفر جمعیت،  آن منطقه را در وضعیت نارنجی تعریف می کند.

رنگ زرد از سوی ستاد مقابله با کرونا به معنای خطر متوسط محسوب می‌شود، مناطقی که بین چهار تا ۶ نفر از میان هر یکصد هزار نفر بیمار کووید ۱۹ بستری به صورت روزانه داشته باشند با وضعیت زرد تعریف می‌شوند.

بستری ۲۲۴ بیمار کرونایی در خراسان شمالی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمان خراسان شمالی، اظهار داشت: با بستری ۶۲ مبتلای جدید در شبانه روز گذشته، هم اینک ۲۲۴ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های استان بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارند.

وی با بیان اینکه عادی انگاری موجب اوج گیری تعداد بستری های کرونایی می شود، گفت: شهروندان نباید با این پیش فرض که کرونا فروکش کرده است، بی توجه به شیوه نامه های بهداشتی باشند و ترددهای غیرضروری انجام دهند.

پورنقی یادآور شد: با توجه به در پیش بودن زمان خریدهای پایان سال و برگزاری مهمانی‌های خانوادگی در نوروز از حالا توصیه می‌کنیم که همه مردم پروتکل‌های بهداشتی و بویژه واکسیناسیون را جدی بگیرند تا شاهد روند صعودی مبتلایان کووید ۱۹ در استان نباشیم.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲ هزار و ۱۵۰ نفر در استان بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند که بیشترین آمار فوتی هشت ماه امسال بوده است.