تهران- ایرنا- مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: حدود ۴۰۰ شرکت دانش بنیان با استفاده از بسته خدمات صادراتی این صندوق، امسال در نمایشگاه‌های مختلف خارجی حضور یافتند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، مرضیه شاوردی با تشریح خدمات صادراتی این صندوق به شرکت‌های دانش بنیان افزود: تعدادی از این شرکت‌ها نیز با حمایت صندوق نوآوری در نمایشگاه‌های دایمی ایران در کشورهای مختلف حاضر شده‌اند.

وی اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و فناوری در قالب رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» را از دیگر برنامه‌های صادراتی صندوق نوآوری اعلام کرد و گفت: در این برنامه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان امکان مذاکره با مشتریان خارجی را پیدا می‌کنند و دستاورد آن‌ها متفاوت از صادرات مستقل محصول تا مشارکت و راه‌اندازی خط تولید در کشور هدف برای تولید است.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان از ۲۶ استان در برنامه‌های توسعه صادراتی این صندوق حضور داشته‌اند، افزود: در رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» صندوق نوآوری، امکان تعامل شرکت‌های دانش بنیان با ۱۵ کشور خارجی فراهم شد. در حاشیه این سلسله رویدادها نیز نمایشگاه‌هایی از دستاوردهای دانش بنیان‌ها برپا شد تا شرکت‌ها بتوانند علاوه بر نمایش دستاوردها، توانمندی‌ها و محصولات خود، به مذاکره با مشتریان بالقوه خود بپردازند.

شاوردی عمده صادرات شرکت‌های دانش بنیان ایرانی را در حوزه‌های تجهیزات پزشکی، هوشمندسازی ساختمان‌ها، محصولات نانویی و خدمات مهندسی‌سازی، ابزار دقیق در ماشین‌های پیشرفته و فناوری اطلاعات اعلام کرد و گفت: سوریه، ترکیه، ارمنستان، عراق، امارات، ازبکستان و قرقیزستان از کشورهای هدف برای صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان بوده است.

وی اظهار داشت: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی امروز از توان حضور در بازارهای صادراتی برخوردارند و می‌توانند نیازمندی‌های بازارهای صادراتی را تامین کنند. این شرکت‌ها قطعا با تلاش بیشتر می‌توانند به بازارهای گسترده‌تری دسترسی پیدا کنند.  

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی درباره خدمات توانمندسازی این صندوق عنوان کرد: در واحد توانمندسازی صندوق نوآوری خدمات مختلفی از آموزش و مشاوره گرفته تا کمک برای دریافت استانداردها، ثبت و حفاظت از دارایی‌های فکری به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می شود تا مسیر ورود این شرکت‌ها به بازار و تجاری‌سازی محصولاتشان هموارتر شود. صندوق نوآوری تا ۷۰ درصد هزینه‌های شرکت‌های دانش بنیان برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی را تقبل می‌کند.

وی همچنین درباره رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» صندوق نوآوری و شکوفایی که در قالب پذیرش هیات تجاری و فناوری از کشورهای مختلف برگزار می‌شود، گفت: در این برنامه‌ها خدمات توانمندسازی نظیر آموزش و مشاوره نیز به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود تا شرکت‌ها با سازوکارهای ورود به بازار کشور هدف و ورود به بازارهای صادراتی آشنا شوند.  

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: به دلیل محدودیت در بازار داخلی، تلاش می‌کنیم بازار صادراتی شرکت‌های دانش بنیان گسترش پیدا کند؛ چرا که هرچه شرکت‌های دانش بنیان توانمندتر شوند، با محدودیت‌هایی در بازار داخلی مواجه می‌شوند که لازم است برای حفظ و توسعه کسب و کارشان، وارد بازارهای صادراتی شوند.

شاوردی، خدمات توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی را بلاعوض و بدون دریافت مبلغی بابت آموزش و مشاوره به شرکت‌های دانش بنیان اعلام کرد و گفت: صندوق نوآوری برای ارائه این خدمات از کارگزارانی برخوردار است که خدمات آموزش، مشاوره، دریافت استانداردها، حفاظت از مالکیت فکری، توسعه بازار و برگزاری رویدادهای تبادل فناوری را به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌کند.