قم - ایرنا - تولیت آستان حضرت معصومه (س) حرکت مردم به سوی راهیان نور را مصداقی برای حرکت به سوی خدا دانست و گفت: وقتی مردم به جبهه‌ها رفتند و وقایع را از راویان شنیدند، به پیام قرآن پی‌می‌برند که چگونه خدا با ما است و ما را هدایت می‌کند.

به گزارش شنبه شب ایرنا از روابط عمومی آستان حضرت معصومه، آیت‌الله سید محمد سعیدی در دیدار سردار عباس مطهری رئیس ستاد قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج با اشاره به ولادت امام حسین (ع) اظهار داشت: این روز از روزهای پر افتخار نظام است که به برکت جانفشانی پاسداران نظام و میهن اسلامی در دفاع مقدس در تقویم جانمایی شده که به نوعی ارج‌گذاری بر نیروهای مقاوم نظام است که در چنین روزی با سالار شهیدان گره بخورند.

عضو خبرگان رهبری افزود: سردار شهید سلیمانی به عنوان سرآمد پاسداران جمهوری اسلامی ایران الگوی جوانان ما و خاری در چشم دشمنان بود و به قدری ارزشمند بود که دشمنان بعد از شهادتش هم مانع انتشار عکس و نامش می‌شوند و این نشان دهنده تاثیر ایشان بر مردم است.

وی با اشاره به اعزام مردم در قالب کاروان‌های راهیان نور به مناطق دفاع مقدس گفت: خداوند در قرآن توصیه به سیر بر روی زمین کرده است، زیرا نمی‌خواهد که ما یک جا باشیم و تکان نخوریم و در این سیر در زمین برکت‌هایی نهفته است که یکی از آنها عبرت گرفتن است.

آیت‌الله سعیدی حرکت مردم به سوی راهیان نور را مصداقی برای حرکت به سوی خدا دانست و افزود: وقتی مردم به جبهه‌ها رفتند و وقایع را از راویان شنیدند به پیام قرآن پی می‌برند که چگونه خدا با ما است و ما را هدایت می کند.

وی با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) در نصیحت به فرزندشان امام حسن علیه السلام فرمود من آنقدر عمر نکردم که گذشته ها را دیده باشم ولی از آثار آن‌ها چیزهایی را متوجه شدم ادامه داد: کسانی که آن روزها نبودند وقتی آثار و میراث آن روزها را در گفتار راویان دفاع مقدس می‌شنوند و صحنه‌ها را مشاهده می‌کنند، می توانند آن عظمت‌ها را دریابند و بفهمند بر این کشور چه گذشته و جمهوری اسلامی به چه بهای گرانی به دست ما رسیده است.

تولیت حرم بانوی کرامت با اشاره به نوآوری و بیان لایه‌های لطیف و ظریف جبهه توسط راویان گفت: راویان جبهه‌ها باید متناسب با ایام شادی و سرور نکته‌هایی را از جبهه‌ها بیان کنند که کام افرادی که به آنجا می‌آیند تلخ نشود و باید از چیزهایی سخن گفت که شیرینی مقاومت برای آنها مطرح شود و با حوادثی که امروز جاری است تطبیق داده شود.

وی ادامه داد: امروز رئیس جمهور اوکراین می‌گوید من به غربی‌ها دل بستم، اما آنها پشت ما را خالی کردند، باید این موضوع به جوانان و نسلی که جبهه را ندیدند گفته شود که غربی‌ها می‌خواستند همین رفتار را در دفاع مقدس با ما داشته باشند و وقتی صدام خاک ما را اشغال کرد چند فرد خدمت امام(ره) آمدند که جنگ را متوقف و مذاکره کنید و می‌خواستند سرزمین ما در اشغال آنها باشد و مذاکره کنیم.

آیت‌الله سعیدی گفت: مقاومتی که امروز در تیم مذاکره کننده ما است بر اثر تجربه‌هایی است که از غربی‌ها مشاهده کردیم زیرا هیچ اعتمادی به آنها نیست.

وی اضافه کرد: در کاروان راهیان نور تا حد امکان از افرادی که در دفاع مقدس در متن جبهه بودند و در عملیات‌ها حضور داشتند و الان بازنشسته شده‌اند باید استفاده شود زیرا آنها پیام رسان‌های زنده و مستند برای این کار هستند.

امام جمعه قم با بیان اینکه در موضوع راهیان نور باید از مسلمات و واضحات جنگ روایت و مستندهایی ارائه شود گفت: حوادث در طول زمان دچار انحراف می‌شود ولی اگر مستند باشد از بیرایه‌ها و انحراف‌ها در امان خواهد بود و خوب است برخی از فیلم‌هایی که گویای حوادث آن مناطق است برای بازدید کنندگان پخش شود.

وی با بیان اینکه رهبری تاکید کردند، جبهه‌ها زیارتگاه است افزود: زیارت یک مفهوم گسترده و ارزشی است که در قرآن و روایت‌ها روی آن تاکید شده است و آثار زیادی دارد و این کار شما نیز که واقعیت‌های جنگ را به نسل جدید یادآوری می‌کنید هم ذکر عملی است.

ارائه خدمات رایگان به زائران راهیان نور دنبال می‌شود

 رئیس ستاد قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج نیز با بیان اینکه رویکرد این قرارگاه ارائه خدمات رایگان به زائران راهیان نور است، گفت: کاهش هزینه کاروان‌های راهیان نور، آسان‌سازی سفر به مناطق جنگی و تأمین اسکان، غذا و محیط‌های فرهنگی در کنار ایمن‌سازی حضور در این مناطق، در دستور کار قرارگاه است.

 سردار عباس مطهری در رابطه با آغاز عملیات عظیم فرهنگی راهیان نور اظهار داشت: موضوع بازدید از جبهه‌ها بعد از زمان دفاع مقدس رسم شد و خانواده شهیدان، رزمندگان و جانبازان و مسئولان برای دیدار با رزمنده‌ها می‌آمدند و بعد از دفاع مقدس هم رزمندگان که تعلق زیادی به آن فضا و یاد و خاطره رفقای شهیدشان داشتند این کار را تقویت کردند.

وی با بیان اینکه به تدریج بازدید از مناطق جنگی انسجام و سازمان یافت و ابتدا با عنوان «به سوی نور» و بعد با عنوان «راهیان نور» شهرت پیدا کرد، افزود: مقام معظم رهبری نیز درباره راهیان نور سخنرانی‌های زیادی داشته‌اند و از منظر ایشان کسانی که متصدی راهیان نور هستند واسطه رزق الهی و معنوی ملت ایران هستند و ایشان راهیان نور را فناوری قدرت نرم می‌دانند، بر استمرار این حرکت نرم تأکید کرده و این حرکت را به عنوان یک گنج نامیدند.

رئیس ستاد قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج افزود: به لطف خدا با تلاش‌هایی که مجموعه‌‎های مردمی و حاکمیتی کشیدند زیرساخت‌های خوبی برای اسکان زائران راهیان نور در هفت استان میزبان از جمله آذربایجان غربی، ایلام، کردستان، کرمانشاه و خوزستان در راهیان نور زمینی و استان‌های بوشهر و هرمزگان در راهیان نور دریایی فراهم شده است.

وی در آستانه روز ملی راهیان نور با بیان اینکه رویکرد این قرارگاه ارائه خدمات رایگان برای زائران راهیان نور است گفت: بنای ما این است که زمینه اسکان خانوادگی را در استان‌های میزبان فراهم کنیم.

مطهری با بیان اینکه امسال با توجه به افرایش قیمت‌ها، راهیان نور خانوادگی را در اولویت قرار دادیم که مردم با خودروی شخصی مشرف شوند افزود: ارتقای کیفیت راهیان نور با راهبرد جذاب سازی سفر به مناطق جنگی در دستور کار است و برای تحقق این امر از اقشار مختلف از جمله روحانیان، زنان و هنرمندان خواستیم تا در یادمان‌هایی که در مناطق جنگی وجود دارد، نقشی که در دفاع مقدس داشتند را بازسازی کنند.
وی افزود: کاهش هزینه کاروان‌های راهیان نور، آسان‌سازی سفر به مناطق جنگی و تأمین اسکان، غذا و محیط‌های فرهنگی در کنار ایمن‌سازی حضور در این مناطق در دستور کار قرارگاه راهیان نور بسیج و سپاه است.