به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پژوهشگاه فضای مجازی، حجت الاسلام رضا حاج حسینی روز یکشنبه در دومین روز از نشستهای هفته حکمرانی که با محوریت حکمرانی اسلامی فضای مجازی برگزار شد، افزود: در حکمرانی اسلامی فضای مجازی، فضای جدیدی مبتنی بر مبانی فکری، ارزشها و سبک زندگی اسلامی به جهان عرضه شود تا این مدل از حکمرانی، ایران از سایر کشورها متمایز کند.
وی با تاکید بر اینکه جنگ های آینده جنگی است که سلطه جوییها و کشورگشاییهای مبتنی بر سلاح به کشورگشایی تمدنی و خدمات محور تبدیل میشود، تصریح کرد: گرچه این مدل حکمرانی نرم و خدمات محور بوده اما روی سخت نیز دارد تا جایی که در پروژه نیترو زئوس پیش بینی شده فضا برای کشورهای مخالف به اندازهای تنگ شود که مردم هیچ دسترسی به زیرساختهایی نظیر آب، و برق و گاز نداشته باشند و از گوشت و خون هم ارتزاق کنند.
حاج حسینی با بیان اینکه چنین آیندهای دو گزینه پیش پای ایران خواهد گذاشت، تصریح کرد: بدون شک پذیرش چنین حکمرانی طبیعتا با عزت مردم ایران همخوانی ندارد ضمن آنکه استقلال در این حوزه در نهایت منجر به دستیابی به حکمرانی فضای مجازی می شود که طبیعتا مردم و مسئولان این گزینه را انتخاب خواهند کرد اما مساله ای که در این زمینه مهم است درک این موضوع است که در آینده تعریفی از مرز با آنچه اکنون در اختیار است، نخواهیم داشت و فضای جهان در عصر فضای مجازی، فضایی است که مرزها حداقل در آن کمرنگ شده یا از بین میرود.
مدیر دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی ادامه داد: اگر ایران خواستار ورود و دسترسی به حکمرانی فضای مجازی در چهار لایه سخت افزار، نرم افزار، محتوا و کاربر است باید ورود جهانی داشته و حکمرانی را در سطح جهان پیگیری کند. تعریف استقلال در فضای مجازی و استقلال ملی در داخل مرزهای ایران از حکمرانی فضای مجازی، آدرس غلطی است بلکه تعریف صحیح استقلال در حکمرانی جهانی در مقابل حکمرانی جهانی استبداد و سلطه قرار میگیرد.
وی با تاکید بر اینکه دستیابی ایران به حکمرانی فضای مجازی به سبک چین و روسیه برای ایران مطلوب نیست، اظهار کرد: ایجاد قدرتی متوازن شبیه با قدرتی که چین طی این سالها کسب کرده برای ایران مطلوب نیست زیرا با بازار ۸۰ میلیونی کنونی، چنین ورود و رقابتی با ابرقدرتهای جهان معقول نیست ضمن آنکه توان آن را نیز نخواهیم داشت.
حاج حسینی با یادآوری اینکه متناسب با ایدئولوژی فضای مجازی نگاه منتقدانه ای داریم و قائل به این هستیم که ساختارهای فضای مجازی سوار بر ایدئولوژی نادرست است، تصریح کرد: بازار بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفره مسلمانان جهان اسلام نیازهای اختصاصی و بازار بزرگی دارد که فضای مجازی موجود به آن جواب داده نمی شود بنابراین پیشنهاد می شود در صورت توجه به این بازار از ظرفیت های دولتی، شرکتی و عمومی دیگر کشورها استفاده شود و ایران بتواند نقش محوری ایفا کند تا در چنین بازاری فضای مجازی جدیدی در جهان ایجاد کنیم.
وی تاکید کرد: همه عرصه های کشور، نهادها، مسئولان و نخبگان باید درگیر موضوع حکمرانی شده و گفتمان سازی ناظر بر این مساله داشته باشند. بدون شک قائل به دسته بندی و تقسیم بندی ظرفیت ها هستیم به طوری که معتقدیم دست کم ۲۰ درصد از ظرفیت های کشور معطوف به این هدف شده و نخبگان موارد علمی را پیاده کنند تا با بازطراحی محصولات متناسب با معانی، بازار بزرگ جهانی را تا حد امکان در اختیار بگیرند.